17 Nov 2012

Interview j-Qaf 2013

Salam semua...

Kali ni aku nk kongsi citer pasal inteview j-qaf yang bermula pada 19-20++ hb november 2012.

Before ni aku ade citer pasal aku g mtest kat maktab an..haa..result dia dah pon kuar pada 12hb november lepas. Tarikh result mtest ni pun member aku yg tolong ingatkan. (Punyalah bz dgn kije).

12/11/2012; Isnin
Aku ingat, aku xdpt la nk merasa panggilan temuduga.akhirnya..after clik sana sini portal moe.gov.my tu..maka terpacul result yg menyatakan bhwa aku telah dipanggil utk ditemuduga pada 19hb nov. Mengagau aku g isi borang cuti. Seb baik bos sporting.thanks bos.

17/11/2012; Sabtu
Punyalah bz dgn kije.surat tawaran interview pun x habis baco..setongah muko surat je den baco.bila ade kesenangan mase,aku pon bace la balik surat dan jugak bace kat portal.rupenye kena dload dan print 3 jenis form lagi.ermmm..dah tu pulak kna amek gamba ukuran pasport 4x5cm. Macam2 dugaan tol..

18/11/2012; Ahad
Cek punye cek..ak ade lagi yg xlengkap.gamba pasport den dah habihhhhh...ayohai..tinggal sekoping tu je..mano den nk rabo an..nak xnak esok kena gak keluar g kedai gamba. Ingat kedai feveret tu bukak awal..rupenye bukak lmbat. Mlas nk tggu, g kedai lain amek gamba baru. Mase nk duduk kek kusi tu posing pon raso dah macam duduk kek dlm bilik tebiu. Sojuuuuk jo raso jari kaki ni ha.. dah ade gamba, xmuat pulak dgn kotak form yg print smlm. Maka berlakulah dilema.siap wasup dgn member seangkatan yg g tebiu lagi cmner.siap join grup jqaf 2013 kt fecebuk lg. Yang xbley bla..siap study sesama dgn wasup lagi..men balas2 link. (Thanks 2 pekjah,ex-rumate aku mse sem 3 kat matrik,dia dak econs..pekjah aku kasi ko glam nih..) *bajet blog hangat*

18/11/2012; Ahad petang
Hujan lebat lagi sejuk dan aku rase mls nk study.bace pon mmg xmasuk..last2 tertekan apps kt hp upin ipin..haaaaa,ape lagi layan sebuah dua video..pastu sambung lak tgk drama korea.aduih,ape nk jadi..siyez..aku mmg dah bley nak GO! Dgn study ni..pakse2 bkn nye masuk dlm pale otak pon..

18/11/2012; Ahad malam
Segala macam benda nk study.riso pon ade..argghhhh, lantak la...pegi dgn tawakal je.kalau org tnye kite jwb.klu xtaw kite jgn menipu dgn buat2 taw.kata benar jer..

19/11/2012;
Okay, aku sekarang dah pun lepas pegi tebiu td. Tebiu aku jam 11 pagi yang betempat di IPG Seremban. segala2 serah pada takdir je.bace2 pon dah bley nk masuk dah..

11:30Am baru ujian bertulis bahasa arb dan jawi. Jawi sekeping ketas soklan ada lima soklan markah dia 100%. Bahasa arab lak ada 10 soklan 100% markah gak, ade dua pages. Bagi aku yg taw arab sbb nk lulus peksa mmg xde la bekesan proses pembelajaran tu kn..maka..mmg aku jwb ciput je tnye pasal 'irab,mudhof pastu buat ayat sikit2..

12:05 pm, ujian selesai g ke bilik temuduga seperti yg tertera dlm list name yg ditampal diluar pintu. Kalau kes aku,aku kena tebiu kat pusat sumber IPG.  Mase tiba je kat bilik tebiu tu,masih ade 2 org yg belum habis ditemuduga. Maka, we ol start grup discusion pd jam 2:30ptg.

2:30Pm, masuk reramai dlm bilik tu. Team member na4001e kalu xsilap aku ler..linda, zuraidah, qayyah, aku, hanim & zaman. Masuk je, weol diberi briefing psl ujian berkumpulan.kena discuss about imej guru atau Penampilan guru berdasarkan pengalaman kita. Diberi kertas rujukan tajuk perbincangan, do not do any draft, after 3 mins..grouo can proceed with discussion within 30mins given by interviwers. Interviwer x mnyampuk pon..diorang tgk je. Ak tgk interviewer bz cek file dan salinan sijil disahkan ke x.jeling2 sikit,pantau our discusion. Yg sorang ag interviewer kdg2 tu terlelap. Faham tu,klu aku pon ngantuk. Hehehe..yg terlelap tu dah berumur.org berumur kena taking naps mase lunch skejap utk refresh mind n body.

Ok, continue the story. After grup discusion,sume kena keluar.bg diorang mase kejap.pastu diorang akn tekan loceng.then,calon masuk ikut nama yg tertera dlm list.

Sorang2 masuk. Nebes bertambah..sorang calon kuar, ckp "diorang tnye pasal syiah tu ape?". Diorang tnye psal tjwid,pasal eja jawi,bace quran n bace text jawi. Ermm..tnye,bidang yg kita belajar.tnye juga pengalaman mengajar.tapi xde suruh ngajar.

Aku masuk dlm bilik interview tu pkul 2.20pm lebih kurang la..keluar dlm 2.45pm pun lebih kurang la. Tnye macam2. Tp xde lak tnye pasal zakat ke hapa ka. Maybe sbb bidang ijazah aku len dan xberapa nk kena dgn jqaf ni.tp,pelik jugak..diorang kate bidang ijazah aku ni xseswai.tp WHY dey ol nominate nama aku kat dlm list temuduga..then,ckp lagi boley ke,aku ni compete dgn org yg ade ijazah dlm bidang shariah,usuludin,dakwah,yg belajar mesir dan belajar jordan..ermmm..see? Nak ajar jqaf sr..utk sekolah rendah kn..aku ade tnye balik kat penemuduga tu,kenapa sy xboleh ngajar jqaf?..dlm hati aku xla marah.ade betul ape yg dia ckp..tp xyah la banding beza cos aku ngan yg len..mmg jauh bara dri api la..tp persoaalanya klu aku nye degrew x seswai..awatnya....hangpa pi masukkan nama aku kat dlm list? Klu ak diterima g temuduga..konfom aku nye degree seswai..xkan x seswai lak..peliks di situ ye..

Hermm..xpa2..ade rejeki ade..tp sekurang2 aku dpt knalan baru dari interview, sorang volunteer kat pusat dakwah,ajar mualaf ttg islam, de gak bdk law dri kuis, de gak yg sdg mengajar kt sekolah agama private,ade gak yg dri jurusan busines,ade gak yg baru je abis belajar kt mesir..ermm..aku doakan kejayaan korang ek..keep it up!

Bagi yang masih atau sedang diinterview utk jqaf..aku wish trillion lucks..mudah2an dipermudahkan segala.bagi yang xberjaya keperingkat interview..jgn riso rezeki korang maybe akan ada yg lebih baik!!

Sekian~~~

0 comments:

Post a Comment