11 Nov 2015

Kisah Atkins Episode 5 : Jumpe Konjac ALernatif Nasi/Mee

Salam & Hi u ols..

Entry kali ni pasal selepas 2 bulan aku ber-Atkins. Sedar x sedar dah 2 bulan aku amalkan diet atkins ni. Mmg x sangka. Kalau dulu ms 1st amalkan diet ni, nmpk org mkn nasi je rs terliur..even tgk org mkn kek lagi larrr..rase tergugat iman diet aku woih!! Tp demi kesihatan..aku gagahkan jua. Yela benda yg pahit dan yg baik mmg selalu kelat dan ssh nk buat. Aku tabahkan hati.

Pernah gak sekali aku terpikir.. 
"alooo..xde ke org jual mknn or bhn2 utk org yg diet atkins nieh..jenuh gak klu nk shopping kna tgk jumlah carb dlm setiap bhn..kena pndaj agak dan kira..ermm."


Tetibe..tgh aku ber-facebook..aku jumpe 1 page. Dia ade jual beberapa item utk atkiners cam aku nih. Es & Ef nama dia. (Promo sket). Korang taw aku terbeliak biji mata sbb aku dah jumpa bahan alternative utk nasi, mee & kueh teaw. Umangaii, mmg mase tu..aku nye hepi x hengatt..maka aku berduet dgn dak kak ngah. Beli item tu. Nama dia konjac. Item tu kenyal2 dalam paket. Besar paket cam paket maggie. Klu maggie keras kan..ni x..dia lembik dan anjal gitu. We ol 2 beradik beli 1 set konjac/ set kurus. Dalam 1 set ade 10 paket item konjac tu. Not bad la rege. Rm5.00/paket.

Ni la dia Set Kurus Konjac by Es & Ef
Rasa?! Ermm..rasa dia. Disebabkan dia ni anjal dan kenyal..dia xkan kembang bila masak..cmtu ko kuarkan dlm beg plastik..camtu gak ko msak lama2..dia xkan kembang.(wat ms skang ni..yg aku tgh consume, belom penah aku jerang..rebus..ats api si konjac ni kembang cam nasi or mee)
Masa mula2 beli tu..we ol beradik mmg giler2 nk nasi. Tp bila dpt parcel, kueh teaw lg byk dri nasi. We ol nye la beriya mintak tkr..last sekali, x jadi. Mkn je ape yg ade. Coz sis tu pon advice, y not try je dlu. Sbb ramai customer dia beli mee dan kueh teaw. Olrite la cmtu. Then aku test mee konjac buat 1st time. Aku ikut cara penyediaan as pictured on its packaging. Simple..mmg simple mungkin. Aku masak menu oglio de olio gune mee konjac. Not bad, the taste..yela..rencah & rasa oglio mmg sedap ler (aku yg msk plak tuh..opcoz la sedap! Hehe). Mee kenyal dan korang xyah expect too much kt konjac ni..xde lemak..dan x selemak mee spagetti yg branded2 nun! Bagi we ol yg atkiner mmg berbaloi mkn konjac..mkn la selagi mn mmpu. Sbb konjac ni akn bg perut korang rs penuh dan kenyang. Mmg kenyang. Aku kdg2 msk sepeket. Half aku mkn. Half agy aku jadikan bekal.

Oglio de Olio yg aku wat...

Selain dari konjac sis tu ade gak jual low-carb sauce, low carb instant coffee drink wit stevia..coklat atkins..tp aku not sure how much amount of carb on every items. So, x berani nk buat andaian. Utk selamat, better aku beli konjac je. 

Oh ye..korang nk taw x..rase mkn konjac tu cmne. Klu korang penah mkn nata de coco yg berperisa lychee ke..mango ke..maka rasa dia mmg sejibik cmtu. Amacam ade berani ke nk try set kurus dri konjac??? Tepuk dada, tanya selera.

Dalam pada tu, berat aku skang dlm 58kg. Dia trun sket. Sbb, akan ade masa yg berat korang menten jer. Sbb bdn tgh bakar lemak yg bertahun2 x terbakor tu ha..


This entry was posted in

14 comments:

  1. salam sis konjac ni memeng bagus ye..saya baru ber atkint mggu kedua..boleh tak sis share skit pic sis setelah 2bln beratkin n amalkan konjac utk pembakar semangat utk sy..tq :)

    ReplyDelete
  2. Thanks atas perkongsiannya
    Saya ambil ilmu yg haq sahaja.lain lain tiada.Dulu kini Dan selamanya

    ReplyDelete
  3. Konjac mmg sesuai utk atkiners..berjaya dah turunkan 30kg (85-55kg)..dan tak rasa mcm berdietpun sbb hari2 boleh mkn nasi..mee..kuetiaw..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Berapa lama ye awk beratkins dan makan konjac ni untuk dapatkan berat badan 55 kgs?

      Delete
  4. Cara masak dia sangat senang. Toskan dengan air panas terus boleh makan dengan lauk atau goreng2

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh kena toskan ngan air panas ye. Kalau dr pek terus masak blh ke. Sy selamba buat carbonara pasta

      Delete