10 Nov 2015

Kisah Atkins Episode 4 : Bahan2 Atkins

Salam & Hi u ols!!

Last entry aku bebel pasal economy dan self management bagai kan..kali ni, aku post entry pasal ape yang aku dengan dak angah selalu makan/minum/buat semasa ber-Atkins. Tidak dinafikan untuk menjadi Atkiners yang tegar, kite kena ikut rules & regulations Atkins.. Bagi aku yg masih mentah daam Atkins ni kenalah ikut. 2 minggu fasa induction, aku mmg consume gula stevia paket rege seperti yang aku cter kt dlm entry yg lepas2. RM12.50/Box/40 Packet di MYDIN. Tu rege paling murah setakat yg aku jumpe & beli. Sayur segar, salad bunga mmg x tggal beb.. ayam fresh, ikan fresh..mmg ikut..sebulan Atkins..mkan salad jer..aku mmg rse nk muntah! loya! Naseb la aku nidie-hard fan telor..segala jenis masakan berasakan telur aku wat. Telor dadar, telor mata, telor separuh masak, muffin telor, eish...macam2 lah! 

Klu aku bosan, aku wat tomyam sayur campur, sayur2 yg halal disisi Atkins taw.. tomato elak, carrot pon elak. klu kaya, masukkan udang sekali dalam tomyam tuh. Aku lebih suke wat tomyam putih sendiri sedapp..ade gak angah beli paste tomyam yg sesudu paste nye still low carb! ermm..member dia jual. resepi tradisi katenyer! Bila tekak nk mkn bihun bakso, terpaksalah wat sendiri, sbb..rata2 meatball yg jual frozen tu smuaya ade tepung dan sah2 la hi-carb!!! maka aku jadika cendawan enoki yg halus2 memanjang tu sebagai alternatif bihun. sedey kan?! x sedey pon, aku agy bangga ade..sbb lagi sedap! lemak2 gitew..

Antara barang2 yg aku selalu beli utk Atkins ni adalah;-
Fresh minced meat/chicken (Saudi/Ayamas/Ramly)
Sliced Chicked (Ayamas)
Fish Flaskes (Aeon nye brand , Kat Jaya Jusco ler)
Keropok Seaweed (byk jual kt rata2 hypermarket)
Bake Almond (Brand Pagoda)
Anchor ulsalted butter
Cream Cheese
Stick Cheese (Brand Kraf, Brand Beqa rs mual - seswai utk msk kot, sbb bau dia kuat, westerner suke ler)
Anchor Cheedar Sliced Cheese
Western herbs
Asian herbs
Fresh vegies
Prawn (time mampu)

Untuk aku nk kunyah2 lepas lunch or b4 dinner, aku mesti akan pekena baked almond, seaweed, & stick cheese..almond tu boleh mkn..tp tgk carb dia..ingat..jgn lebih dri 20gm sehari taw..

This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment