9 Nov 2015

Kisah Atkins Episode 3 : Economy & Self Management Dalam Ber-Atkins

Salam & Hi all, 

Last entry dah baca kan.. Episode kali ni pasal pendapat aku ttg atkins yang byk mengajar aku management dri segi ekonomi dan diri. Kalau dlu b4 ber-Atkins ni, duit melambak habis sebab beli stok jajan a.k.a snack mlm a.k.a snack nonton tv a.k.a snack b4 fall asleep bla..bla..la..lalala...hehehe

Bila ber-Atkins ni, aku start kena lupekan sume jajan2 tersebut..salah 1 feveret jajan aku ialah cokelat..segala jenis cokelat aku rembat, bedal serta telan! nak pulak time PMS/period/Haid mmg time paling best makan coklat. aku rase warm jer...bila Atkins ni...aku kena avoid mkn coklat! unsweetened coklat je dibenaran..klu nk mkn coklat, kono lah buek sendiri!! hameekkk..ado rajin ko ekaw dagho(daro/dara)???? jwpn aku mmg TAK la rajin!!!!!! dalam Atkins ni aku jadikan cheddar cheese stick brand kraf tu sbgai aku nye alternative ngunyah2..gula2 eclipse yg low sugar pon aku mkn..carb dia 1 bj dlm 1.4gm( pndai2 la, jgn lebih dri 20gm carb/hari). utk keropok plak..aku mkn Seaweed brand Tao Kao Noi sbb ingredient dia xde tepung..ade seaweed, garam dan minyak jer.

Atkins ajar diri aku ni jangan beli benda mknn yang x berkhasiat!! tu yg paling penting.. Atkins jugak ajar aku tengok jumlah carbo yang aku perlukan dlm bab membeli mknn yg aku nk mkn. contoh nye, aku nk mkn hotdog, aku kne banding beza semua jenis brand hotdog kt dlm pasaraya tu dgn mmbandingkan amaun carbo dalm setiap paket brand hotdog tu.. like, Ayamas nye Carb utk 1 pek hotdog dia bape gram? Saudi plak? pastu Ramly plak.. so, in the end, Atkins ajar aku menjadi seorang yang Prihatin dan Rajin dalam sekelip mata. 

Atkins jugak ajar aku berjimat cermat, yela..mknn utk atkins ni x susah senang jer..sayur2an dan mknn berprotein..ikut suke la nk mkn ape. jgn roti, jgn tepung, jgn nasi...jgn gula.. gula pon aku consume yg 40 paket rm12.60 (rege di MYDIN) klu tempat len mmg lagi mahal..apa nama brand gula tu ye? lupe la..uhuuu..klu dok dgn family agy senang, mama masak lauk ayam..sayur..aku bedal ape yg mama masak tu jer..dah jimat dah tuh..hahaha..klu single pon, duk nyewa pon..korang akan bajet2 beli mknn or menu yg ckup utk korang jer.. pastu, korang boleh beli raw food utk setiap seminggu..boleh bajet dinner je mkn mknn fresh dri pasar..xda hal la kan..nk wat sambal ke..tomyam sayur ke..ape ke.. Siang kompom korang beli lauk jer..nasi bajet tu ade jual byk lauk kan.kompom murah nye..ckup sekadar nk alas perut..klu ptg lapar b4 nak balik tuh..bwk la cheddar stick tu utk ngunyah2..heeeee..cheddar stick ni bley tahan rege dia.. 6 stick dlm RM10.98 (Giant Hypermarket). Ade brand lain, Beqa, bg aku x sedap..rs loya...Brand Kraf sedapp...

Dalam ber-Atkins ni aku akan smpai thp yg aku xnk mkn byk..ckup la setakat ikan goreng rempah jer..xpon telur dadar jer..janji kenyang. so, Atkins ajar aku mkn ikut rase lapar..dan bukan mkn bila takut jadi lapar..haaaa...faham x ayat tuh? klu xfhm..ignore je ye.. jadi, aku dah jimat byk dah.. Ada sesekali tu sampai 1 thp, aku hanya nk ngunyah almond jer..cheese jer..xpun cheesecake atkins buatan sendiri (resepi opcoz bkn aku yg invent..akk2 7 abg2 utubers ler)...

ok lah..smpai sini jer entry kali ni.. next post, ermmm...T U N G G U!!











This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment