11 Nov 2015

Alahai Orang!

Salam & hi u ols..

Seperti biasa, nk update 1 topik yg mmg akn korang selalu jumpa kat tempat kerja korang. Even kat tempat kerja aku pon ade. Tipu la xde kan. It depends. Klu korang kije dirumah as freelance designer. Korang xkan jumpe la ragam kawan sekerja korang yg pelbagai perangai dan emosi tuh.

Aku dah kije since 2010. Aku dah rs macam2 jenis condition tempat kerja & budaya kerja di beberapa jenis firma & company. Xde la nk eksen..walopon aku ni x penah kije kt company yg besar cm kilang tu. Tp company kecik pon dugaan dlm rakan sekerja banyak jugak ape.. mcm2.. nak tergelak pon ade.

Kita akan jumpe rakan sekerja yg lembab dan lembam. Aku akui, bila jumpa member camni korang kena byk bersabar dan tabah. Orang yg jenis cmni, dia akan wat silap benda yg sama san berkala. Bukan setakay silap. Dia jenis akan lupa ape yg telah wat. Then tanya soklan yg sama setiap kali nak start kije yg dia dah pernah buat dlu. Tapi, jenis cmni dia ada kelebihan tersendiri. Dia nye team work mmg ok, not bad. Yg penting kita kena pandai lead diorang.

Kedua, kita jugak akn jumpe rakan sekerja yang cheapsake/penny pincher atau bhs paling sedap dia kedekut, kemut dan berkira. Memang korang akan jumpa. Orang jenis cmni, harta company harta dia..harta dia is harta dia. Company xbley nk pakai. Klu nk gune, bayar lah!! Haaa..ade gak org cenggitu ye?? Ehhh...ade ape. Koramg xpenah jumpe ke? Aku klu jumpe org kemut cmni dalam opis..aku wat xtaw jer..aku wat jer kje dia tu. Paling x pon, bos mesti akn nmpk nye la. Aku penah rase.

Ketiga, kita akan jumpa rakan sekerja yg baik didepan dan hampeh dibelakang kita. Kat depan mmg team work tip top, dengan bos mantop, overall mmg bakal pekerja cemerlang lah. Tp blakang kita..taw2 jer, dia kikis property company. Pakai brg dab seludup brg company. Ade..mmg wujud org cmni. Dia x wat siang2 keje tu. Time malam menjelma. Cam robin hood. Klu x mlm, time kte outstation, dia wat la kije2 tu. Walopon xde CCTV. Tp report2 sentiasa berlegar kt telinga aku nih..hahaha.. (yui mmg mavelos)

Keempat, kita akan jumpe rakan sekerja yg masa mula2 dia ok dan ngam serta kamceng/rapat dgn kita. Alih2 bila kita berjaya, selalu kena puji, ada segala2nya, tengah bahagia, tengah bunga2 cinta..tup..tup..dia pencilkan diri kat tempat dia..men gadget..bila org len dok huhahuha (gelak tawa), dia gelak sesorang dgn "tipon pandai" dia tuh. Ade..mmg wujud. 

Kelima, Rakan sekerja kita yang bila dia sorang je kena marah dengan bos. Dia masam muka lebih dari 3 hari woo.. silap haribulan, sampai dia or ko benti x bertegur. aku tau la dia tgh bengang dengan bos. tapi kena pikir gak kadang2 bos xkan nk marah staff dia tanpa sebab yg kukuh. kan..klu bos korang jenis suka mrah2 sbb benda remeh temeh, ko anggap je bos korang tu Alzheimer. Tutop kes!

Banyak lagi la..klu korang ade nk share, comment je kt bawah nun yer..xpon bg link blog korang..nnti ade mase aku jengah! Bagi aku kite ni hidup berkomuniti. Tak kemana sikap individualistik kite ni. Ada masa boleh bersendirian dan ada masa perlu berteman. Kalau xde BFF, siblings kan hado..klu sibs tu jauh..hek eleh....byk lak alasan, tipon mahal2 kan skang.wasap, fb messenger, wechat vid, skype..balik ar umah..ajak adik2 kuar hangout! Time kite perlu bersendirian cam nk taip entry tuk blog ni ha...contoh bersendirian paling utuh like performing prayer, kompom nk kusyuk kena bersendirian. walopon berjemaah tu lagi baik. tp ada satu masa, kita mesti nk rase alone dengan DIA, Sang Pencipta~~~

Ni baru layan kerenah worker and workmates dalam company kecik. Belum lagi yang besar, beribu pekerja dan latar belakang yg berbeza tuh. 

0 comments:

Post a Comment