16 Aug 2011

Pengalaman Interview as Pembantu Pembangunan Masyarakat..



Greetings guys...
Sori la psal dah lame x update blog aku ni..al-maklum lah..hujung minggu je ade je bende nk wat..nak balik kampung la..nak g amek wan la..nk g hantar adik g beli tiket bas la..macam2 la..kalau hari2 biase lak..bz mendload..huhu..

Okay...hari ni aku nak entry pasal interview dekat KEMAS..agak lama gak la aku apply KEMAS ni..x silap aku dalam bulan mei tahun ni.Berkat sabar kan..akhirnye dapat gak la..aku surat panggilan temuduga (tu pon lambat, xpela..janji depa panggil aku tebiu)..walopon position dier x la meriah..xla femes cam post CEO..tp bnda yg mmbantu mbngukan masyarakat adalah post yg humble gitu..tol x?

agaknye mcm mane la soklan tebiu kat KEMAS yer?...hmmm...okay la..aku nak citer nih..ni mmg la pengalaman aku interview oral level gomen (government)..baru aku tau..oooo cenggitu rupe nyer. Sebenarnye aku nk post entry pasal tebiu ni smlm..nak bg remark jer..tp pikir2 balik..beh baik aku kasi citer A to Z pasal tebiu yg pegi hari ni. hehehe..

Aku kena g tebiu pada 16 Ogos 2011 - Selasa - pukol 8 pagi. So, aku depart from home sweet home awal skit coz jauh...sampai kat Wisma Persekutuan dlm kol 7.50 pagi mase tuh parking kat area tu mmg kosong habis! (wow! suke nye aku..sbb xde maslh ngan parking)..So, aku park kete kat dlm kwsn Wisma persekutuan. Then, terus menuju ke lift dan tekan butang "6" utk ke tingkat dimana terletaknya tempat interview aku dijalankan. (pergh..cam ayat novel lak..xpe2 teruskan...) Sampai je kat level 6..pintu lift pon terbuka.."omak aih!!!!! ramai ae~~~! manusia sekalian alam??!!" ramai kot calon2 yg datang utk ditemuduga. Baju macam2 jenis baju kurung ade dipakai..klu tudung lak..macam2 jenis corak/color/pattern/fesyen ade digayakan..fergh...baselah, calon pompuan..macam2 benda nak dipakai..nak digantung..nak di kelip/pin kat tudung..aku?pakai base je..xdela berselendang..kang nmpak vogue la plak. Bagi calon lelaki cam biase lah..depa pakai baju formal. Hensem2..kemas2..mmg gaya tampak seperti pegawai la.yg macam ustaz pon ade.

Okay, Then..aku nampak meja registration nun kat antara simpang masuk pejabat KEMAS & SPR..dan kat dinding lak ade 5 helai kertas melekat yg mengandungi nama2 calon, panel dan jurusan yg dipilih. So, aku pon g la..tgk ketas2 yg melekat kat dinding tuh. Tengok2..name kat ketas no.1. Stated above..on that paper is..Panel 1, Jurusan: Bina Insan, pastu no.13 adalah nama aku. "Nurul Binti Abdul Latif".

Jurusan Bina Insan??? alamak???? ape kebenda tu..Insan = manusia..Bina = build..alahai..pastu aku terpikir jap.."aku ade mohon ke jurusan ni? bukan pusat sumber ke? aku rase pusat sumber..nape Bina Insan? Punyalah stadi pasal pusat sumber..alih2 dapat Bina Insan. Okaylah..I admit la..mungkin aku lupe.."kowt"..

Dan masa pon sudah menunjukkan pukol 8.45 pagi..area level 6 tu dah penuh dek calon..bukan stakat calon je..ade lak ibubapa/penjaga/suami/isteri/anak dtg teman kan calon nih..isk2..tu yg mnambahkan lagi kesesakan dan kepadatan area 6 tuh..dah besaq2..watpa masih ditemankan ke temuduga..malu aih..pikir la utk keselesaan calon2 lain.

Kaki aku ni mmg dah jem dah..dah naik kematu duk berdiri ja dari tadi..last2..sebab dapat panel no.1 pastu lak..no.13..dalam kol 9.10 pagi nama kena panggil utk ke ruang menunggu didalam.fuhh..lega rase nye..bila dpat masuk dalam yg sejuk ber"air-cond" tuh..dah duduk kat dalam ruang tunggu tu..kena tggu lagi lame la plak..lama nauzubillah..kalau mase mula2 dtg penat dek berdiri..tapi skunk aku penat dek duduk..naik kebas punggung aku tunggu giliran. Sorang2 nama dipanggil.Aku ingatkan interview sorang2..rupanye..sekali 2 org..

Sebelum aku masok utk ditemuduga oleh panel 1. Aku ade gak la sembang2 dengan calon2 yg duk sebelah menyebelah aku..aku ingat ag..belah kanan, Abg. Fadil..Belah Kiri lak..Hawa (muda dri aku ler)..yg Abg tu..mmg cool ja..rilek je..yg Hawa lak..siap baca note..visi/misi/latar belakang KEMAS..hafal nama2 menteri..fergh..dia menambahkan kecuakkan aku..

Pastu aku tnye kat abg. fadil tuh.."bang, agak nye la kan ape la soklan yg akn diorang tnye yer?"..pastu bro tu reply.."ntah ler..ntah2 panel tu suh kite ngaji x?"..."haaaaaaa??..ngaji? bertadarus?.." reply aku. Pastu we ol gelak2 je..Abg tu pon kate ade tendency nk tnye soklan pasal agama. PAstu aku tgk kat paper iklan pada Hawa. Jurusan Bina Insan punya ciri2 perlantikan adalan sijil sekolah agama..serta berkaitan..Ayoyo..ayoma..ayoppa..apa itu..

Selang beberapa puluh  minit kendian..nama aku ngan bro. tu pon di panggil. We ol masuk sekali. Bro tu kena tebiu dulu..intro2 dulu..gilir2 dgn aku..pastu tetibe..panel tu tnye kat bro. fadil tadi..
'Okay, Fadil cuba bacakan pada saya Surah Ad-Dhuha"..Aku dah "gulp" dah tercekik air liur dah..OMG! Aku rase bkn aku je yg rase terkezot..abg Fadil tu pon same (may be)..surah tuh..alamak aku lupe seyh..(suddenly forgot)..pastu dier tnye lagi kat bro.Fadil tu..13 rukun solat..doa selepas solat (yg dia selalu amalkan)..seb baik..aku nye doa selepas solat macam2 ade..takot x same format lak..walopon, bro tu kena tnye..aku pon same jawab dlm ati..sbb dh dgr kan..especially,

Then..tibalah..giliran aku.."okay nurul..kamu pulak..cuba bacakan pada saya bacaan....." mase panel sebut wording "bacaan" tuh..aku dah cuak dah..jgn la surah pjg2..pastu aku dengar.."bacaan Doa Qunut." NAsib mmg baik..Alhamdulillah..Dengan yakin aku pon bace..pastu ditanye lagi.."sila baca surah al-Fatihah dengan tajwid serta makhraj yg betul.." Haaaaaaaaa...amek ko nurul..x Sia2 UIA offer clas tilawah 2 level. Aku ingat lagi ustaz ajar cara bacaan Al-Fatihah dgn betul..Ustaz, kumawo (TQ)...UIA kumawo..dan akhir sekali utk soklan tilawah utk aku jawab ialah.."nurul..sila bacakan Doa sebelum tido?"..zaaaaaapppppp! tetibe terforget lak..dek nervous seyh..bkn xtau..aku ajar KaFa kan..xkan xbley ingat..adeh..seb bek panel tu tlg ayat memula doa tuh.."bismika..?" "Doa qunut yg punya panjang bley bace..ni kan doa seblm tido yg pendek tu.." kate panel sambil senyum.."haa..bismikallah humma ahya wa amut.." reply aku. Adoiyai..malunye aku..ni sume pasal nebes..kalu x nebes..sbb pe nebes? sbb mane ade aku pi tebiu tnye soklan tilawah..sume tnye pasal course sociology aku...dan aku rase aku xpenah apply jurusan bina insan yg mngajar ilmu agama pada warga emas..sbb aku taw, ilmu agama aku ni masih xcukup didada. setakat basic tu bley la. Selain soklan2 doa..panel tnye soklan rukun iman. Bukan tu siap tnye soklan hukum.

Contoh;

Apa Hukum bagi seseorang itu bermimipi di siang hari..sehingga mengeluarkan air mani?"
--> ni soklan brother Fadil tu

Apa syarat2 yang perlu bagi jemaah wanita untuk menuaikan haji?
--> ni soklan hukum yg aku dapat

Korang jgn ingt panel 1 tu sorang tau..ade 2 org penemuduga dalam bilik tuh. 1 yg macam ustazah skit..1 ag
yg modern-like. yg modern-like interviewer tu akn tnye soklan current issue..abg Fadil tu citer pasal isu Halal dgn Penggunaan Pembesar Suara Di Masjid dekat Pulau Pinang..Aku lak citer pasal masalah sosial isu buang anak, bunuh darah daging sedirik cam cucu bunuh rompak atuk sendiri..anak bunuh ayah atas sebab stress + gila..pastu depa siap tnye apakah faktor kepada stress tuh..haaa..time ni aku pon buat cam program ceramah aku sendiri. Faktor keturunan serta situasi individu (environment), kurang riadah..banyak berfikir akan benda2 remeh..dan yg paling penting...Solat itu tiang agama..kalau kita solat..tiada sebab untuk  kita runsing/stress seterusnya menjadi gila..sebab ayat2 suci yang kita baca itu dapat mententeramkan jiwa seseorang individu itu. Panel pon stuju gak..so..ending of our interview..

AKu pon salam la dengan penemuduga2 sebelum aku keluar. siap wish2 selamat berpuase.berbuka puasa serta hari raya lagi..Lega sungguh..    TAPI!!

Ade 1 perkara yg aku x bengang tol tadi..parking yg aku rase gumbira dek byk kosong kini kawasan parkir Wisma Persekutuan tu dah padat dek kete2. Aku nye kete kena kepung ngan kete2 besaw cam honda! van pasukan RELA..pergh..ke hulu ke hilir ler aku g cari security guard suh tarik kete..seb bek la kete yg parking blakang aku tuh x tarik hand-break...klu x..mau nye aku kena balik umah naik bus/xpon suh daddy amek..petang2 karang bru g amek kuar kan kete. Actually, parkir kt dlm tu bkn tuk org awam cam aku nih..may be sbb aku ade rupe org kije gomen kot..tu sbb guard buat muke x endah je time aku masok dalam..hahaha..(poyo seyh..aku ni...hahaha) Neway, akhirnye dapat gak aku kuar dri kepadatan parkir tuh..thanks bro. guard..dgn selamber je guard tu tarik kete kancil ngan Honda yg duk blakang aku tu..cam men kete mainan lak..aiee...

Akhir Madah...(tetibe rase nk berpuisi lak..)
"Terima Kasih UIA..sbb bagi aku peluang belajar...segala ilmu didunia mahupon akhirat..Terima Kasih Allah kerana memberi aku peluang menjadi guru KaFa selama 6 Bulan..Terima Kasih akal dan badan kerana mampu menerima segala dugaan/peluang yang ada."

Aku harap semua yg bace entry aku pada hari ni mendapat sedikit sbyk informasi/hiburan.

Sekian.
Salam Ramadan
Selamat Berbuka Puasa dan
Selamat Beramal..

CHIAO!

12 comments:

  1. Alhamdulillah..mcm ade ura2 nk dapat je 2..
    InsyaAllah masin mulut ak yui...

    ReplyDelete
  2. @ijah, amin...insya-Allah. aik ko rase "masin" bulan2 pose nih..keke..

    ReplyDelete
  3. Insyaallah ada rezeki dpt..lg2 bulan puase nie..berkat lebih sket..:)

    ReplyDelete
  4. terima kasih awk untuk post ni..byk sgt membantu. walaupun dh lme sbb sy tgk post awk je berkaitan dgn jurusan yg sy dpt..sy dpt interview 19/9/16 ni..doakan sy ye. btw, awk lulus ke interview tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Amalina moktar... mcm mn situasi temuduga tu...brjya x

      Delete
  5. Saya dpt pusat sumber...standby hal politik jer le huhu

    ReplyDelete
  6. Sape yg dapat jawapan temuduga baru ni? Siapa yg berjaya dpt sbg pemaju masyarakat

    ReplyDelete
  7. Salam nk tnya, sy bru dpt call utk iv jwtn pembantu pembangunan masyarakt utk kemas ni jgk tetapi sy tk dpt plak info utk jurusan apa...cmne tu???

    ReplyDelete
  8. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  9. Saya pon dpt gak iv utk pemaju msyarakat bhgian pusat sumber
    Pening2

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun...bhgian pusat sumber..tak tau nk prepare ape ni...huhuhuu

      Delete