1 Aug 2011

Hari Mantai, Hari sambut bulan Puasa..


Greetings!
Wishing all Muslims a very happy Ramadan al- Mubarak. I hope this month we will put our effort to gain as much as possible in order to get barakah from our Almighty God; Allah S.W.T...Amin...Berkat bulan ini gak aku berharap agar dipermudahkan dan dipemurahkan rezeki dari-Nya..sekali lagi "Amin"..Aaaaammmiiiinn....

Okay la..seperti yg aku janjikan. Entry untuk hari ini ialah..sambutan Hari Mantai bagi orang nogori..(Negeri Sembilan). Sbagai anak nogori yang dikelilingi adat ni mmg patot diambil kira sambutan Hari Mantai. Walopun bz dengan dunia kerjaya masing2 tetapi adat nogori atau tradisi mmg xkan hilang..(fuhlamak..)

Hari Mantai adalah hari menyambut puasa. Biasa nye sehari sebelum puase. Tapi sekarang ramai lak aku tengok nyambut hari mantai 2 hari sebelum puase. Kalau mengikut tradisi. Hari Mantai ni orang dah start melapah dan menjual daging2 utk dijadikan juadah berpuase nanti. Ada yang akan turun ke pasar untuk membeli daging2 fresh ni. Tapi kalau kat sekitar Pedas-Rembau banyak yang jual daging2 fresh tu kat tepi2 jalan. Bilaa daging dah beli..ape lagi.."rendang" time!! haaaa..masae "rendang" time ni la..sume org suka nak balik kampung..nak2 "rendang" nogori yg ade daun pucuk puding..omak aih...sodap eh....(slurpps!) Bila dah wat "rondang"..mestilah ade 1 benda yang tertinggalkan...ape dia? ce teka..

Lemang!..(yeah that's right)..kalau dah ade kuah rondang..lomang eh xdo..camno nak makan? xkan nak ratah lak rondang daging tuh?? maka..lomang pon dibuat sekali.Tapi zaman bz ni..ramai yg prefered order/beli je lemang yang ado tersedio dijual kek topi2 tobing jalan nun ha..haha..family aku suke gak beli lemang kek (kat) area Jalan Pedas-Rembau..nak2 kat wan tu..sodap eh..lomak! godang!

ni la tempat yg family aku suke bebenor beli rendang kat dier..kat wan ngan atok nih..
Bukan xmau buat lemang sendiri yer..tapi tu la..tempat..masa..kemalasan serta kepenatan yang melanda. ingat x leceh ke wat lemang ni..walopon..lemang ni ade la rupe cam kimbab (nasi gulung seewed from korea)..tapi korang x tau..betapa leceh nye nak wat..nak masuk an daun pisang dlm btg buluh..nak letak santan..beras..cuci batang buluh..uish!! x dapek den nak nolong..

Family belah mama mmg sambot Hari Mantai ni..tapi xde lah semeriah orang dulu2! Orang dulu2 agak eh mmg berkampung ntah pe. Hari Sabtu (30/7/2011)..family belah mama aku nyambut hari Mantai..masing2 balik kampung..pakat2 wat Lemang & rendang.Tapi...family aku xberapa nak sempat join the program..we ol pegi visit my little bro kat Repah, Tampin..So, balik kampung pon belah petang..yang tinggal lemang yg dah siap dibakar. Then, ape lagi...end of the story ler..

Kepada member aku Ainzol..sowie ek..aku xdpat nak kasi ko byk feedback pasal Hari Mantai yg family aku wat..maybe next time aku akan kasi tunjuk..kasi taruk sama itu foto..k? Al-maklumlah..byk benda nak di buat before nyambot puase..

Hari Mantai xde la wajib disambut pon.sbb kalau wajib disambut konfom akan letak kat dalam kelendar negara kot..tapi disebabkan benda ni tradisi adat negeri sembilan..maka..orang2 nogori la yg memeriahkan lagi sambutan Hari Mantai. Hari Mantai ni ada 2 kali dalam bulan Ramadan. 1 before pose..dan 1 ag before nak raya..Hari Mantai before nak raya..hulamak..pasar kat Ampangan (atau mana pasar yg ade jual daging/ayam/santan) mmg sesak ngan org..memasing berebut2 nak beli kelengkapan bahan masak rendang serta lemang..xlupe gak..daun ketupat yg telah siap dianyam pun ade dijual..(maklumlah..zaman moden..bkn sume org tau anyam ketupat..aku mmg ingat2 lupe la..ketupat burung..) Even..nak sambot raya haji pon..akan ade Hari Mantai..

Ade sesetengah orang panggil Hari Bantai..ade yg panggil Hari Mantai..tapi ikot suke la..nak panggil ape..asal korang tau tu hari ape. keke..Ade yg berpendapat hari Bantai tu..adalah hari pulun makan sebab dek nak sambot pose..tapi..sebenarnye, mengikut ape yg aku bace kat blog2/forum2 lain..serta ape yg family we ol amalkan adalah berbeza dari ape yg dey ol pikir.

Akhir kata..Aku nak wish la sekali lagi Sellamat Menyambut Bulan Ramadan Bulan Al- Mubarak ini..
End of my Entry;

CHIAO!

1 comment:

  1. memang besh r entry ko ni..aku enjoy giler bace!!!..update ag eh pasal hr mantai n sambutan nak raye nnt..buh byk2 gamboo...yg penting buh gambo ko skali tau..(^____________^)v peace yo!

    ReplyDelete