24 Aug 2011

Raya dulu-dulu vs. Raya sekarang


Greetings!
alooo..sumeee!!! (tgh happy nih + sedih sbb x cukup pose..base la,,org pompuan kan..)

pejam celik..pejam celik..dah nak raya..pejam celik pejam celik lagi...dah nak merdeka...tapi bukan sume org pikir ttg nak sambut merdeka..(aku percaya sgt..)..rata2 org akan pikir pasal raya..bila nk beli baju raya..bila nak g shopping raya nih..nak beli biskut raya (bg yg x mampu nk buat)..nak tukar/gantung langsir/perabot/hiasan bunga2 rumah..dan mcm2 lagi..

bagi famili aku yg serba serdahana nih..xpenah pulak nk pikir sampai tukar perabot..renovate rumah..hiasan bunga2..walopon mama aku ade koleksi bunga pelamin yg cntik2..we ol mmg xberape la bab2 hias2 umah nih..umah still kekal cam biase..xde yg baru..cuma...bezanye "baru sapu..baru vacum..dgn baru basuh-sidai" tu je la yg "baru" kt umah aku..langsir umah? hmm..langsir umah aku..mmg unik..warne choki2 susu..(kuning ciar + coklat) haha..(ma..kak yong mintak maap yer)..

skunk ni famili aku tgh sibuk nak wat projek pelita buluh..especially dak angah dgn ayah..dey ol mmg suke beriya2..siap g kedai 2 henget lagi beli mop..semata2 nk wat sumbu pelita..(fighting!)..nak letak gambo..xsiap lagi..baru 43.56% projek depa..

kalau dulu aku xberiya sgt la nk bertema2 baju kurung yg nk dipakai mase 1st day raya. ingat ag mase kecik2 dulu..ape yg mama + ayah beli..tu je la..yg aku pakai..kalau tahun tu pakai baju cotton bunga2 kecik..aku pakai je..klu bju batik canting..aku pkai kan gak..sbb pe..sbb mase tu kecik2 lagi..mase tgh comey2..haha..perasan. yg lagi hebat..dah la pakai baju kurung..siap ade stoking ropol2 reben2 ag..haha..lawok la..kasut lak..kasut yg kulit yg bertutup..yg bertumit ciput..tapi la ni...bila dah besaw pjg serta melebar..x main dah kasot bertutup berstokin ropol2..nak pakai  yg wedges aje..high heel aje..bkn nye xtau kg aku yg kat seri menanti tuh tanah gambut yg lembut..klu pakai heel mmg terbenam ler "heel" tuh..(adeh..nk fashionable nye pasal..sanggup tuh..ku redahkan jua..)

ni aku, pakai bju cotton..siap stokin tuh..dak angah pon ade bju pattern yg same..cume wrne je len..

haa..ni lak dak angah, bju batik canting..
aku pon ade corak + pattern yg same..cume kaler bj  krg aku wrne oren

Kalau mase kecik2 dulu..penin nak pakai perhiasan rambut ape..nk beli cekak ke..nk beli getah rambut bentuk ape..kelip rambut gambo kartun ape..tapi bila dah besaw nih..penin lak..nak pakai tudung fesyen yg ne 1..nk pkai shawl (selendang) ke..nk yg men sarung je ke...pastu lak..heboh lak tuh..nk matching kan tudung dengan warne baju kurung ry yg dah dibeli/tempah..kalau mase kecik2..mama men rembat je..getah rambut/cekak tu..xkesah ler warne pe..kdg2 tu ade gak la merase ikat rmbut gune getah ikat tempe..(sbb getah yg cantik tu dah ilang...)haha..lawak seyh..Tapi la ni..shopping tudung utk sorang umat je berjam2..kalah tu mase jwb exam subjek akaun SPM yg 3 jam..(mase aku spm dulu subjek ni mmg jwb 3 jam..tp xtau la plak..dak2 zmn skunk..)

Kalau dulu mase comey2 dulu..ni bg famili aku ler..famili korang..aku xtau ler..kalau nk ry, mama akan pastikan aku & adik2 ade sepasang baju kurung dgn 2 pasang bju jalan2..meaning..baju gaun ke..seluar ke..fashionable dress la kate kan..aku ingat ag...baju gaun aku ngan dak angah mesti akan same pattern punyer.,,beza tu ade la..ciput je..tang color..klu aku wrne merah..dier warne oren..pattern ttp maintain..(aihhh..bengang tol!) bila tgk balik gambo gaun tuh...korang pon akan senyum lebar jerrr...huhu..t aku kasi tgk gambo gaun tu ek..wait ah..kalau dak alang lak..dier ni slalu dapat extravagan sket style gaun dier..sbb mase we ol kecik2..dier la yg paling kecik/bongsu..so, sbb syg lebih sket je..bju gaun pon lebih da bomb..
haa..ni dia..baju gaun yg aku citer td..haa..tgk la..gaun aku (yg merah) dgn dak angah nyer (yg oren)..same sgt2 kan..
bkn tu je, sepatu pon same..stokin ropol2 lagi la..xbley bla..
korang tgk adik aku yg alang, yg tengah2 tuh, dia duk kagum different je..dri atas smpai bwk xde sorang pon sama dgn dia..
haha..

Base la..mase kecik2 dulu...membelikan baju anak2 same pattern..same warne..ada reason dier..
1. senang beli sekali, dpt diskaun sekali, jimat mase..
2. x penin pale nk pikir..
3. senang carik bila g open house..sng ingat (yang along kaler ni..yg angah lak..yg ni..)
4. x mnjadi punca pergaduhan sesame aku ngan angah..(kalau x tu, "aku nye de diamond..ko ade ke ngah??ko xde..buuuu...")
5. semangat kekitaan/perpaduan..family-kinda habit..air dicincang xkan putus..(korang paham kan?? klu dah baju same..semangat adik-bradik tu msti ade.."ko jgn nk kacau adik aku eh...kang kena kang!")
6. dll..(dan lain-lain) korang bley ler tmbah sendiri sbgai latihan KBKK yer..

haaa..amacam? makyah kite ni walopon xde dri keturunan pendeta..tp depa ni ade instict yg tuhan bg..sifat2  murni di tonjolkan menerusi cara berpakaian..even klu nk g haji pon..sume jemaah pon kena pakai baju yg same bentuk/warne..xde yg lebih..btoi x? betoi kan?kan?

k la..sampai sini jer..

CHIAO!

3 comments:

  1. Hadoiii la, letih usus-usus perut aku ketawa bagai nak pecah nih ha. >_< (muke tgh tahan gelak..)

    tomeynyaaa ko (^_^)v

    p/s: ko kne letak sekali picture ko dgn baju raye~baru la leh nmpak sikit comparison raye dulu-dulu vs raye skrg...hehe

    ReplyDelete
  2. ala..baju ry baru aku..xde lagi..aku skunk dlm dilema nak pakai baju ape nih.so,maybe after ry..aku upload gambo2 rye..just wait for the next "raya" entry..k? insya-Allah..

    ReplyDelete
  3. hehehe..best..tapi yang paling best bagi anis,kecik2 dulu tak yah nolong masak..fikir nak pakai gaun ngan kasut lawa ajo..dah bosar ni,duduk dapur,pakai maskara pon leh cair panehkan ghondang

    ReplyDelete