16 Aug 2011

Kekeliruan : Pembangunan Masyarakat vs. Kebajikan Masyarakat

Greetings!

Ramai rakyat Malaysia ni termasuklah mak-ayah..pakcik makcik aku ingat yg Pembangunan Masyarakat adalah sama dengan (=) Kebajikan Masyarakat.

Bagi yang dah tahu tu...bagus! u guys mmg citizen terbaik..bg yg xtau...aku just nk bg tau je..Pembangunan masyarakat dengan Kebajikan Masyarakat tidak ada kena mengena antara satu sama lain. Pembangunan Masyarakat adalah dibawah Jabatan/Agensi Kerajaan KEMAS (Kemajuan Masyarakat) yakni dibawah Kementerian Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar. Manakala, Kebajikan Masyarakat pula adalah dibawah Jabatan Kebajikan Masyarakat, salah 1 dari jabatan/agensi di bawah naungan Kementerian Pembangunan Wanita, Keluarga dan Masyarakat. Lebih kurang sama..tapi berbeza..

Pembangunan Masyarakat lebih kepada target Sifar Buta Huruf dikalangan penduduk luar bandar terutama kanak2 dan warga emas, Mengendalikan program skil latihan utk penduduk desa untuk menjana idea serta modal menjadi usahawan yang menggunakan bahan mentah sedia ada (especially sekitar kg. e.g, usahawan keropok lekor/losong di beberapa kawasan luar bandar di negeri Kelantan dsgb-nya)

Hmm..aku tetiba terfikir pulak..ada baiknya pihak universiti yang menawarkan kursus kemanusiaan mendalami Dua Kementerian dan juga Agensi2 Kerajaan ini. Sebab manalah tahu boleh membekal tenaga facilitator mahupun tenaga belia yang sayang serta bermotivasi bagi membangunkan modal insan, sosial serta ekonomi luar bandar. Bukan setakat Universiti saja yang boleh turun padang, malah pelbagai institusi pengajian samada Kolej mahupon Matrikulasi2. Depa buley kasi perturunkan ilmu2 skill yg depa blaja pada belia2 luar bandar..

Hmmm..mase aku balaja dulu xde lak terpikir nak wat praktikal kat sini. May be mase tu..faktor kematangan berfikir secara waras tuh x develop lagi kowt...

ngeeee...

0 comments:

Post a Comment