3 May 2012

::HAMPEH! MAYBANK SEREMBAN 2!::

Salam,


Hari ni entry aku pasal "GERAM!"..nak tau aku geram dgn sape? aku geram dengan BANK!! BANK ape??!! bank ni ha..



Aku bg gamba bank siap!! hamek ko~! (punya la geram yer~~) last month, on 13th April aku dgn dak opismate g la wat akaun maybank..akaun gaji, al-kisahnyer...mase aku bukak akaun tu, dier kate ade penolakan insurans dlm rm19.90 untuk sebulan je..1st aku ingat tu insurans kad debit..sbb mase bukak akaun gaji tuh, kad atm maybank + kad debit mmgakan dikenakan charge insurans..so, aku dgn tulul nye ikot ajer..sbb xde ape2 penerangan yang lanjut dan clear dari orang yang process pembukaan akaun aku..

Later, cik azura..haaa, nama person yg process akaun maybank aku tuh..bg aku sign 1 AGREEMENT paper mengatakan yang aku byr insurans utk bulan pertama ajer..bulan seterusnya xde..so, aku pon sign..bila dah selesai dengan akaun perbankan internet (maybank2u.com) sekali aku kasi settle dan buat pasword, senang...papehal buat kat depan mate kalau salah ker..kad kena reject ke ape ke..kat situ gak bley betol kan..

lepas selesai jer..aku diberi satu brochure debit card + sekeping a4 paper berwarna hijau about insurans (mase baru dpt xbace lagi, yela happy dpt buat kad ngan akaun baru dgn maybank al-konon..) + dengan surat beritahu majikan yang kita dah berjaya wat akaun gaji dgn maybank.

After a day, dak opis yg aku g wat akaun sesame suh aku check akaun maybank..tgk2 ade penolakan sebanyak rm19.90 under description DIRECT DEBIT POS..x pelik sgt..sbb aku masih ingat ag, yg itu adalah penolakan insurans kad debit (mula2 la..)..pastu on 27 april end of the month..alih2, sekali lagi pengaliran wang tunai sebanyak rm19.90 berlaku!!! apa kebondo eh tuh!! pastu under description DEBIT ADVICE..

haaaaaaaaa....bersilat la nyawa aku niha...duit kowt..19.90 x 2 tak ke 39.80 melayang, bg free je kat MAYBANK!! last2 aku kaji balik..tgk balik paper yg MAYBANK aku dulu..rupa2 nye penolakan insurans yang bulan pertama tuh bukan nyer, insurans kad debit, tetapi insurans kemalangan utk diri sendiri WHAT THE F***!!!!!!! haaaaa, kan dah kena carut ngan aku..tu baru F*** tu..

AKu x puas ati aku call branch (SEREMBAN 2) yang aku g bukak akaun..semua x bley jawab soklan ttg insurans..eh, tolonglah..korang kan org bank, xkan korang xtau kowt..ni la dia..b4 that aku google2 gak la info2 pasal kes cam aku ni kan..ramai je yang kna..tp ade yang kate DEBIT ADVICE tu penolakan auto debit bg sesuatu yang kita byr..tp masalahnya...aku x penah guna langsung wat ape2 pembayaran scra on9 mahupun aku beli brg on9...haaaa, cmner tuh? aku tnye adik aku yg wat akaun gaji dgn maybank xde lak masalah cm aku, bukak akaun jer..just DEBIT ADVICE RM8 tu utk charge unlimited withdrawals per month..tu xkesah, ini RM19.90X2=RM39.80 utk insurans..bukan insurans kad..nk kate aku pakai kad kredit x kowt..

Aku ngaku salah aku jugak sbb aku xtanye dan bace betol2..ini mmg pengajaran bagi aku..alasan aku nape x bace dan x tnye betol are;
1. excited nak wat akaun baru (semangat nak menyimpan &  menabung ter'over dosed)
2. process yang memakan mase, que & tunggu aku dilayan, sikit punya lama...(lama2 duk dlm waiting area tuh, rase jelak lak...pastu dah malas nk pikir ape, langsung mood & semangat bertanya tu hilang...)

Semalam call, SEREMBAN 2 (S2) branch person in-charge pasal insurans ni is EN.SAIFUL..(ntah cmner nghoman eh pon aku xtau..) *nghoman is rupa (slang nogori)..bila tnye nak ckp dgn EN.SAIFUL, depa kate he's currently on training..maybe tomorrow he's available..xkesah, aku tungu esok nyer..

HAri ni..aku call lagi branch S2..still aku xdpt dengar sebutir suara from EN.SAIFUL..darah dah nak naik atas kepala dah nieh..bila aku call;

"hello, saya call en.saiful guna no phone ni xdpt pon, dier x angkat pon..."
      "oh, cik, en.saiful ntah pergi mana ntah, saya pun xtau dia dimana, dia sekejap ade, sekejap xde" suara
       chinese woman
"then, bley kasi phone number dier x?"
        "ok, u can call this number..012-xxxxxxx"

last2, aku suh dak opis yang senasib call, org lain yang angkat kate (not exactly conversation..tapi beh kuang la..)

"en,saiful xdpat angakt call sbb dier tgh layan clients..bley call kejap lagi x?"
        "bg hp number en.saiful?"
"012-xxxxxxY"

hah! yg number hujung dah lain..lain dari number hujung yang aku dapat td..dah lain macam lak rase..so, dak opis yg senasib ngan aku plan nak g serang branch jmpe en.saiful..yg sebenar2nya.

Dengan rasa x puas ati, dan memikirkan proses berjumpa dgn en.saiful yg mungkin akan mengHANGINkan lagi baran aku..maka, aku call customer service maybank yg HQ..aku tnye betul2..wajib ke x amek insurans kemalangan tuh..dier kate TAK WAJIB! haaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa!!!! ape lagi makin membara aku nye soklan..jadi makna nye xde la penolakan insurans..yg 39.80 tuh..sepatutnye! so, bahgian akaun nye customer service submit phone call aku kat dept insurans..aku pon citer la dari awal hingga la yg the latest..ttg..

kenapa? kenapa?kenapa?kenapa?kenapa? kenapa nak kena tolak insurans kemalangan lak..secara x bertauliah lak tuh! secara dlm diam..alih2 je tolak dri akaun client.aku cover lagi nada suare aku dgn operator bhgian insurans (pompuan; indian- seb baik suare dier lembut..klu tegang gak..)

"sy nk tnye wajib ke setiap org malaysia nak bukak akaun kat maybank kena amek insurans kemalangan nih?" (guna orang malaysia tuh)

"x wajib, tpi mmg perlu.."

"sy nk terminate insurans kemalangan ni boleh?"

"boleh, tp kenapa cik xmau?"

"sy dah insurans yang sama dgn yang nih."

"cik xmau sbgai tmbahan?"

"xperlu, sy dah ade byk insurans..buat ape sy nak amek lagi..nak2 bende yg sama.."

"okay la cik. sy akan terminatekan polisi cik, sepatutnye selepas penolakan pad 13hb april lalu, dan selepas 14 hari bekerja cik akan dpt satu buku polisi..tp xpela...disebabkan cik nak terminate, sy aku buat, dan kami akan menghantar satu surat pemberhentian polisi, dan kami akan pulangkan semula duit penolakan insurans yang terlah dibuat dulu.."

"jadi, maybank akn bg balik rm39.80 tu dlm akaun sy la ye?"

"ya cik..rm39.80 akan dimasukan semula kedalam akaun cik.."

"betul ni? jadi perlu ke sy pergi ke branch s2 utk setlle kan perkara yg sama? xperlukan?"

"xperlu, cik just tggu surat dari kami sahaja..ada apa2 soklan lagi cik?"

"tiada, thank you."

Pap! aku letak tepon..lega rasenye, lagi cepat settlekan via customer service..tp betul atau x, aku tggu surat yg MAYBANK nak bg tuh...eden nk nengok an...orang lain ado gak bukak akaun kek maybank tp xdo la cmni masalah ae..kalau tolak pon 8 ringgit jer..

cara marketing insurans ko (MAYBANK S2) mmg hampas la..cube la cara yg lebih efisyen, kalu x kerana atm machine ko yg melacak2 kt msia ni..xde makne aku nk wat akaun savings kt maybank der..setakat insurans kemalangan premuim rm19.90 tu mmg xde benefial pon..baik aku amek mediccard..de pekdah nye...walopon lagi mahal..rm19.90 tu..dah la tuh insured utk accident jer, then insured aged sampai 70 tahun je..baik amek insurance yg 80tahun insured aged nyer..dan siap covered diseases lagih..SENGAL! HANGIN!

x bagi salam nak tolak duit org trough insurans, at least explain la sikit..ini x! men cekup2 paper kasi we ol yg buta pasal bende2 bank ni..sign sane..sign sini..tup tap tup tap..duit berkepok MAYBANK amek...MAYBANK ni mmg sah nak kena BASHING nieh..


okayla..malas nak citer pepanjang, walhal dah tercerita byk kowt..ngeeee..kesimpulannya..baca dulu tnye dulu..kalau nak bukak akaun, xkan la ade charge insurans lak..melampau!! ingat...sebar2kan lah citer aku dan pengalaman aku nih..bukan ape, SHARING is CARING..sesame manusia kan..


Wassalam..

p/s: taking naping jap within opis break nih..

35 comments:

  1. Hahaha~~^^ actually ak pn de gak bebulu dgn maybank ni...nk bkk akaun co punye la ssh...pak uteh kate bkk bnk laen lg murh dr mybnk...haha~ so...ak da band maybnk..huhu..ak skang pn de cimb dgn public...very gud~~^^

    ReplyDelete
  2. public bank & rhb bank very good business n on9 business..lol

    ReplyDelete
  3. Kak, saya pun kene mcm tu. Sekarang ni apa saya kene buat? Saya kene telefon customer service yang hq? Mcm mana nak telefon dia? 😭

    ReplyDelete
  4. Alamak..sy baru bukak td...staff tu bg tau memang kena ambik...pas 3 bulan boleh kalo nak stop...adoiiii memang teruk la mbb ni..

    ReplyDelete
  5. oooo patut laa.. sye pun jadi mcm tu, dia tolak rm21.73 ..kira kalau stop insuren ni, dpt balik laa duit kita.. tq ye atas penjelasan... sbb sye bru je bukak akaun, dh jadi mcm ni emmmm

    ReplyDelete
  6. Sya pon jd cm2 jgk,ingat bayar sebulan ja..Tup2 td buka mybnk2u tgok ada autodebit,trkejut denn.. Aku hutang apa yg autodebit ttba, RM21.73,pikir punya pikir,baru dpat tgkap insurans2..Hangin betol..

    ReplyDelete
  7. Saya pun sama.. Lagi aatu saya nak batalkan plan saving + takaful yg kena bayar rm200 sebulan tapi pihak bank tu tetap tak bagi saya batalkan.. Saya cakap la gaji saya tak cukup utk bayar semua tu dan cakap yg kita ada yg lebih bagus lepas tu boleh pulak dia cakap kenapa baru sekarang nak bagitahu dan tiba2 cakap ada yg baru... Dia ingat kita tipu... Jadi sekarang macam mana nak buat utk batalkan yg itu... Dah pergi branch dia pun macam apa ja layanan dia bagi

    ReplyDelete
  8. Sama la..sy buat akaun tahun 2012..kat mybnk..sekali dia suh amik insuran..masalahnya masa tu kita setuju jer ek..pelik btol. Sain dgn pompuan kat kaunter tu..sebulan autodebit seratus..polisi yg dipos ke rumah dpt lambat..selepas berbulan2..sy xpernah sign dan hantar semula ke branch..tp duit tetap tolak. Sy pernah try call mybnk..utk tanya cmne nk terminate..n nk brcakap ngn pompuan kat kaunter yg sy sign persetujuan tu..tp diorg asik mengelak. Smpai sekarang..thun 2018..sy msih menabung sebulan seratus kat insurans tu tanpa apa2 faedah utk sy.

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah terminate belom? sy lame dah xaktif akaun maybank gara² penolakan ni.. skrg ni baru buat, xsmpai 2 minggu, dia tolak rm300.. selang 2 hari potong rm100... huhhhh

      Delete
  9. hanad betoll ler . dah la tak berapa nak kaya , ditolak pulak . maslahnya orang yang suruh kita buat agreement tu tak jelaskan sepenuhnya mengenai akan berlaku penolakan di account kita. kalo kita punya duit dalam tu 100000000000000 ke tolak 21.70 xrasa apa . ni nak nak pulak dalam account ada rm100 je . tapi memang ada kebaikannya insurent tu , tapi seeloknya minta dulu penguna betul2 faham dan nyatakan AKAN BERLAKU PENOLAKAN .kita dengan bahagianya bukak account untuk gaji masuk.

    ReplyDelete
  10. Aku RM24. Time sesak2 mmg bermakna sangat walau rm24

    ReplyDelete
  11. samalah dengan acc anak sy....untuk bulan ni maybank dh rembat 2 kali rm21.73 x2 =rm43.46 sejuk2 jer masuk poket diaorang
    dh la masa bukak acc. dia x cakap apa2 pn...bila pegi branch di kata itu adalah pakej pd sesiapa yg bukak akaun di Maybank
    hanat punya marketing

    ReplyDelete
  12. Sy pon baru perasan ada penolakan tanpa bemberitahuan klau sy mati pon waris x thu sy ada insuran bermakna untung la dia org ..

    ReplyDelete
  13. Teruk la mbb ni..aku baru bukak akaun utk gaji ptg tadi..dia suruh tandatangan borang (sama macam buka akaun) tau2 lepas tu dia cakap akaun aku akan kena tolak Rm21 lebih sebagai insurans.. apa kes ni maybank? Dah la tak bagi cover letter apa semua atas angin je cakap. Kalau aku mati sekalipun takde lgsung bukti yang aku ada insurans.

    ReplyDelete
  14. nak tnyalah macam sya pon kena jygak semlm masuk duit 50 dlm akaun mybank tp harini dia tolak Rm23😤 wktu buat agreements takdalah pulak dia lata sign utk insurance tp dia siap tunjukkan pasal insurance lah bagai amd sya tak adalah setuju utk buat insurance tu😭 end up tetiba duit kena ambik . so sya nak tny macm mana nk pembatalan insyeains tu😭😭😭 plis reply sya dh student bru masuk u..duit nak guna banyak benda lagi dri bayar insurance 😭😭😭

    ReplyDelete
  15. Sama la mcm sy jg tiap bln ada penolakan sbnyk 25.44.. mcm mna nk btal kn insurans tu..

    ReplyDelete
  16. Bulan 9 nie saja dah kne tolak sebanyak 2 kali...Awl bulan tolak n baru smlm tolak lagi..Dengan xtau apa2...main autodebit mcm tu je..Dia ingt orang keje penat2 nk bg dia ke..

    ReplyDelete
  17. I'm a highschool graduate student and every cases I've read from above also happened to me and to my other two fellow friends. 😭 masa tu bkn main excited lgi kitaorg nak bukak acc bank (maybank was my 1st acc bank since skolah rendah smpaila graduate highschool sya x prnh bukak acc bank sbb xde yg nak tolong & I don't have idea how nak urus psl bank2 ni)tujuan sya dgn rakan nak bukak acc ni sbb nak menyimpan & memudahkn pembelian scara on9 & kbtulan maybank antara bank yg trdekat dgn tmpt kja.Tpi yg meremukkan hati bila agent bank ckp la bunga2 yg insurance sbyk rm21.73 ni utk kebaikkan pengguna katanya(hmm yla sgt) kononya insurance ni la yg akan membantu kalau2 ada kemalangan diri. Kami yg tak berapa tahu menahu pasal hal2 cammni hanya mampu mengangguk2 mcm burung belatuk dan akhirnya setelah beberapa bulan berlalu baru la terfikir klau setiap bulan bank in duit & setiap bulan jugakla d potong xkah rugi mcm tu?? tambahan lagi dgn gaji yg x seberapa hanya cukup makan la katakan.. mmng pokai la cerita nya.And I tell you what.. ada kwn skerja yg jugak buat acc maybank ni tanya dkt agent tu sama ada boleh atau x dia xnak ambik insurance tu tpi agent tu cepat2 mencelah ckp takboleh sbb insurance tu mmng sedia ada kat dlm like wtf?? boleh ke nak paksa2 org ambi insurance klu dia mmng xnak insurance tu? aku ada jugak tanya kaka aku dia ckp masa dia buat maybank dlu takde pon insurance2 ni. and anku ada tanya lagi kat kwn dia dlu & dia ckp selepas 3 bulan barulah dpt nak batalkan insurance rm21.73 tu. Dan yg pling aku x puas hti lagi abg kpd kwn aku ckp msa dia buat maybank dlu agent tu ada tanya sama ada dia nak atau x insurance tu. Dia kena bagi pilihan & dia ckp dia x nak.Kenapa pulak time kiteorg p kat sana x boleh pulak klu x nak ambil insurance tu?? agent tu terang2 ckp kat kwn aku yg dia x boleh x ambil insurance tu. Aku skg tgh buntu nak bekecai otak pn ada jugak befikir cmmna nak batalkan insurance ni supaya duit simpanan x melayang mcm tu je. Keje x la mcm kje kerajaan tpi penat jugak nak cari duit lagi2 klau kau tepaksa leave all behind hasrat nak smbung bljr smata2 nak tlong support family.

    mind telling you guys
    rm21.73 darab setahun (12 bulan la)
    =RM260.76
    weh separuh dri duit gaji aku tu!dahla tmpt aku kje ni rm1000 sbulan pn x smpai!Bengang tau kene potong2 lgi dgn pihak bank cmtu je

    ReplyDelete
  18. Gais aku pun kene... Rm21.09 setiap bln setiap gaji aku masuk... Sedih beb.. 😢😢

    ReplyDelete
  19. Weh gais semua aku pun kena, tolong share tips mcmna nk terminate dan boleh ke dpt semula duit kita yg maybank tolak tu 😭😭😭

    ReplyDelete
  20. 21 ringhit guyss.. melayang .. kalau nak membazir baim aku beli dunhill sekotak

    ReplyDelete
  21. Sama lah....baru bukak acc maybank tu pun sebab company salary pakai maybank.... dia ada explain lah, memang utk insurance...tpi kalau xnak insurance tu blh kan...? nk tnya author jugak, last2 hr tu lepas conversation dgn maybank HQ kate nk terminate polisi insurance, ade ke diorang masuk balik duit yg diorang dh potong tu?

    ReplyDelete
  22. Saya kena tolak rm39.00x2, pada 3/01/2020...hampeh betul Maybank ni...xpernah sign apa2, tiba2 tolak dari akaun...

    ReplyDelete
  23. Maybank tak guna , makan duit rakyat malaysia . Mampos lah

    ReplyDelete
  24. nak tau maybank tolak bape kali dlm sbulan bnd ni? sbb kte tolak rm21 last tolak rm25.44 geram lah dhla balance tk byk pstu haih..

    ReplyDelete
  25. Ya Allah.... Aku dah kene dari bulan 1.... Tolak RM32... debit advice egtb.... patutlah aku rasa ada short balance duit dalam acc 2.... Boleh dapat balik ke duit 2.... Aku nk p cancel kan insurance 2.... Xtahan aku tiap2 bulan tolak...

    ReplyDelete
  26. BODOH APE AKU TAK PERNAH PON KENA KES CAMNI TTIBE HARINI DIA TOLAK RM160 SIAL. AMENDE INSURAN PON AKU TAKDE BABI LA

    ReplyDelete
  27. saya perkerja maybank, saya akan tolak duit anda semua rm24.50 seumur hidup anda, sekian terima kasih kerana berurusan dengan maybank

    ReplyDelete