26 May 2012

::Proses mencari Panel NOSS, bidang fotografi::


Anyeong,

Hari ni nak update blog..disebabkan internet kat opis ni dah kena potong, maka aku ngan opis-mate yg lain mmg dah xtau nak watpe. nak2 aku ngan dak opis, yg kije cari maklumat dri internet. yela, nak cari panel noss kena la cari maklumat dey ol kat internet..betol x? heh~

p/s: aku just taip gune word.doc pastu copy paste post..ngeh3x.

Panel NOSS?? pe kebende tuh? panel tu adalah individu yang pakar dalam sesuatu bidang. yang paling penting individu mesti berdasarkan qualification yang tertentu. yakni, mereka mesti mempunyai pengalaman sekurang2nya 5 tahun dan ke-atas. fergghhh...bukan tu ajer kena tgk gak, tgk level bidang noss yang ditawarkan tuh, kalau level 1-3 mungkin panel/individu expert adalah seorang yg mempunyai pengalaman selama 5 thn dan kalau nak ikutkan dia punyer pengalaman tu dah bley capai tahap supervisor, iaitu tahap diploma/stpm. kalau utk level 4-5, panel tu mesti pengalamannya 5 thn dan lebih, pastu plak...tahap manager/director ataupon pengalamannya boleh disetarafkan dgn H.N.Dip/Degree/MAster/phD. haaa..gitew...

kalau korang nak tau kali ni nye tender noss yang telah dikeluarkan oleh Jabatan Pembangunan Kemahiran, adalah sebanyak 102 bidang. macam2 bidang ada. company aku dapat beberapa bidang antaranya;

Video/Film (Editing) Tahap 1-3| Video/Film (Editing) Tahap 4-5| Video/Film (Props) Tahap 1-3| Video/Film (Effect) Tahap 1-3| Video/Film (Effect) Tahap 4-5| Child Care Services Tahap 1-3|CHild Care Manager Tahap 4-5| Photographer Tahap 1-3| Photographer Tahap 4-5

nak masuk tender bukan main seksa. kena htr literature review yang mantap+proposal yang chantek punyer, pastu pulak...kalau nak sangkut beberapa bidang/tender konfom kena htr guna-pakai beberapa buah company nye nama. kalau x, jgn harap bley sangkut 1 pon. ni kita panggil kebarangkalian. lagi byk htr, peluang nak "sangkut" tu ade. kalau ko htr guna 1 company, pastu tup tup dpt tender..fergghhh, tahniah la, tu kiranya company tu bertuah! hahahaha

berbalik pada isu cari panel noss, rase nak nangis pon ade. JPK bagi limit date utk cari noss. pastu lak, kna ikut jadual perjalanan pembangunan noss tu. dey ol xnak lebih dri masa yg ditetapkan.sbb, tu outsource company kna cari panel2 yang berkaitan dengan bidang yang  dapat tu secepat mungkin. tujuannya utk diluluskan dan boleh memula proses mengadakan bengkel pertama dgn cepat. ngeee...

Cam aku, aku diberi tanggungjawab utk mencari panel dlm bidang fotografi. kalau nak senang letak je ayah aku yang photographer. tapi, tu dulu..ayah aku skang ni bukan lagi pengamal fotografi. almaklumla dah tua, mata pon nampak x nampak je. lastly, cari photographer yang ade studio/syarikat sendiri. invite dey ol utk bersama2 memajukan lagi industri fotografi, bukan tu aje bersama menyumbang kredibiliti, kepakaran yang ada utk anak-bangsa kita. ferghh...ayat aku. eh, betul ape, kalau dulu org x pandang jurufoto/photographer ni. contoh ayah aku je la..jurufoto cabuk je kijenye..sbb sume org boleh amek gambar, clicks button camera, g kedai print. eh, dak..(tidak)..setiap photographer mesti ada rahsia/method tersendiri mahupun yang dipelajari utk menghasilkan gambar yang masyuk cantik. hohohoho..ce tgk photoshoot yg kat dlm majalah. yang kat dinding umah, nak2 yang amek kat dlm studio...espeseli gambo konvo.huang3x...cantik x? cantik-kan!!! kalau yg xcantik tuh xde sbb lain dah tu, sbb u guys xpandai posing. huang3x.

Aku cari panel, call panel bukan yang bukak studio ajer, even aku call yang dari persatuan-persatuan hebat pon ade.dari stake holder pon ade. Aku call NIKON, En. Mahfuz...org media+ org kuat NIKON.yela, brand jual camera..xkan xde hired photographer kan..pastu aku ngan dak opis de gak try call canon, pentex, kodak, 3 brand femes kat dunia fotografi tu xde hired photographer.Dey ol just jual camera jer. Fujifilm ade gak aku call..tp dept. advertising dier manjang~~~~ bizi..xpe la, xde peluang nk inconjunction sesame.

Photographer yang ade kolaborasi dengan skill graphic design pon aku invite. yela, sbb sekarang ni kan zaman teknologi canggih2. graphic designer yang buat design website ke, magazine ke, corporate report book ke..konfom kena amek gambo dan pandai amik gamba. so, aku try invite.

bukan tu aje, photographer yang member in certain associates/clubs sume aku invite. macam Malaysian Press Photographer Association (MPPA), Photographic Society of Malaysia (PSM), Persatuan Jurufoto & Juruvideo Negeri Johor, ASFON-NS dll. sume aku jemput utk sama join the program dan htr program. 

X lupe gak, aku invite  individu yang kije sbagi jurufoto kat surat khabar, majalah dsbgi-nya. Macam Utusan Melayu (M) Sdn Bhd, NSTP (M) Sdn Bhd, Kumpulan Karangkraf, EAP (European Agency Press) dll.

Halangan tuh mmg ade..mostly time nak explain about what we're going to do?, why we want to invite them?, how long the program?, allowance?, accomodation?, food?...yang paling hebat aku dengar; ni dari orang femes la gak dlm fotografi (aku dgr dri opis-mate yg sama2 handle cari panel)

"kite ni, pengalaman, kepakaran x boleh suka-suka hati nak bg kat orang..sy masa bukan siapa-siapa dulu, time orang xtau dan x kenal sy dan tau apa yg buat, amek2 gamba nih. ckp la ngan org atasan cik, mana la taw kot2 dia bley naikkan jumlah bayaran elaun..."

p/s: the sentence is not exactly..but i've try transmit according to wht i understand.

hermmm..yela..mmg la dulu org xpandang ko. sbb org msia ni bukan senang nk adapt bende2 pelik cam teknologi canggih nih...tu dulu..xyah la nk berkira..aku pon xkenal ko..boss aku pon xkenal ko.plus, org m'sia pon xknal ko. certain org yg dlm bidang ko je yg kenal. tapi beringatlah sikit, ilmu dan pengalaman tu sapa bagi? ALLAH yg bagi. ALLAH bagi kepandai dan keinginan disitulah akhirnya ko jadi berilmu, ALLAH bagi ko kesempatan, kesempatan ape? kesempatan utk hidup dimuka bumi yang DIA cipta utk ko peroleh pengalaman hidup yg luas~~wat nye, ALLAH tu tarik balik nikmat yg DIA beri..x memasal pengalaman ko x lama, plus nama ko pon org x ingat. at least, dgn sumbangan kepakaran dan ilmu tinggi yg peroleh dpt membantu generasi baru, anak2 ko, cucu2 ko dan sesape sje yg gune ilmu mungkin akan membantu perbanyakkan lagi pahala. mana la tau...sapa setuju.

Bukan semua orang sanggup berkorban, sanggup tinggalkan apa yg dia ada utk org lain. Manusia sekarang tamak itu sudah semestinya. Dah ada SII nak iPhone4s ngeh2..dah ade netbook nak ipad lak..haaa...mmg paham sgt dah..xpe la encik, klu xnak join xpe..kami x pakse. huahua..
Kami ni nak beri peluang pada encik utk berkhidmat pada negara. bukan xbyr. byr...tp xde la berpuloh2 ribu..manalah, kami mampu..sobs*

Halangan satu lagi, tender ditarikbalik atas sebab-sebab tertentu. Macam, x dapat nak cukupkan panel pembangun seramai 8 orang.dah tu lak, nak kena di semak oleh pihak JPK, kalau resume panel yang kita cari tu diluluskan oleh JPK, maka proceed to the next.BUt, if the resume rejecte outsource company have to re-search again pakar expert lain yang betul2 hebat nyer. kalau jumpe aje, kalau tuannya x setuju xberguna juga..huhuhu..

Ni adalah pengalaman aku dalam bidang noss. kalau tahun lepas masuk company bila noss dah nk abih. dah nk selesai. kali ni follow the process dari awal hingga akhir. hopefuly, panel2 yang aku cari ni ikhlas sebagai panel pembangun dokumen standard kemahiran nih.

Sekian, hope u guys yg bace blog aku ni sedikit sebanyak dapt info. mane la tau kowt ade diantara blogwalker yg singgah kt blog aku ni salah sorang dari urusetia syarikat yg berkepakaran dalam membangunkan noss. wallahu'alam.
Aku chiao dol-loooo..

0 comments:

Post a Comment