8 Nov 2015

Kisah Atkins Episode 2 : Be Atkins, Be Strong & Be Patience

Salam & Hi all, 

Semalam citer pasal cmner aku mula berniat nak ber-atkins. Episode kali ni aku nk citer cabaran dan dugaan semasa 1st day aku atkins. 

Aku start atkins 1 Oct 2015, pagi tu bersemangat tol, telur separuh masak mmg hbuan breakfast ler..sbb atkins ni ko kena lebih consume protein dan others, karbo ade limit. Pengambilan karbo dalam sehari HANYA 20gm SAHAJA. Atkins ni ade fasa2 dia. Sebelum dan semasa berAtkins ni..aku byk la dapatkan info psl diet ni..kena byk membaca!! kalau x korang akan salah faham ttg diet nih.. Jadi, aku sarankan korang yg try diet atkins ni kena byk membaca dan kumpol info taw!! jgn memandai..

Bila kita ambil mknn berprotein, aku mmg cpt kenyang, tp lepas beberapa jam, aku dah lapar balik. x sampai kol 12, aku lapar tahap tandas awam beb!! seriusly, mmg laparrrr giler!!! Aku pulak heavy mental nye kje driving ke Rembau dan Tampin wat submission files dan pelan... Air pulak aku lupe nk minum..maka..terhuyung hayang, lembik pon ade..rase x bernafas pon ade pale otak aku nih...last2 aku wasap adik aku, dak angah, tnye ae ke hal kepala aku berat semacam jer..adik aku ckp;-

"bong, aku rs ko ni kurang air, dlm atkins..ko kna byk consume air..minum air ikut berat ko, 1 liter air bersamaan dgn 25kg berat bdn. klu ko berat 65kg, ko kena consume air sbyk 2.5liter sehari. "

OOoooooo...pjg ooo..aku..patot la bdan aku lembik..aku hampir gak la terbabas kt area pedas..naseb aku sedar cepat..rase ngantuk teramat..sakit kepala pon teramat sangat...cam ade someone bertenggek belakang tengkuk ko.. maybe 1st day kot..aku x kesah agy.. aku half day kije. sbb mmg x larat langsung. air mesti byk..utk tgh hari plak, kdg2 tu aku mkn beli lauk jer...beli je lauk ikan dgn sayur..tu pon ok jer..tp ade sekali tu, aku xtau nk mkn ape..ikut dak2 opis mkn KFC..ferghh..mmg dogaan..xkan nk beli ala carte, mhl woih...maka, aku beli set snack plate gak la..air aku beli je pepsi..xkan nk tukar plak..haaaaa...korang jgn ingat aku minum pepsi tu eh.. aku mkn dgging ayam tu jer..yg kerak2 bertepung tu, aku siat2 asingkan..korang bygkan lah, selama ko idop yg bertahun2 mkn KFC, kerak tu mmg feveret kan..bila atkins..aku ibarat puasa!! DUGAAN!!! COBAAN!!! kentang putar xmkan, roti pon..coleslaw tu aku mkn ler..dah xde sayor kan..klu takut carb byk, jamah sikit jer. 

Seminggu jer Atkins, berat aku turun mendadak dari 65kg ke 60kg..turun dalam 5kg katekaw..mmg kaw2..so, fasa induction aku yg week ke -2 masih on the go...dlam nak habis fasa induction minggu ke-2 tu...tetibe jerawat naik sejibik-sejibik kat area idung..cam bernanah pon ade..riso gak aku..malam2 aku calit vicks feveret aku kt jerawat tu..korang bygkan lah, umo nak masok 30, jerawat naik mcm aku ni gadis sunti lagik..mak aih...x sanggup..ckup2 lah aku dlu berjerawat itam bagai...x sanggup aku nk berjerawat lagi..bila siasat nye siasat, jerawat tu adalah effect membuktikan atkins aku ni berjaya dan berjalan lancar..adalah jugak effect2 lain cam rasa loya makan hotdog daging dgn salas bermayonis....mase tu, aku beli 1 papan hotdog ramly..branded tu woih.tp aku mkn 2 ketul je, aku dah muak..bila hotdog tu masuk tekak aku, rs cm tekak aku ni kena geletek jer..tobat dah..mmg aku dah x beli hotdog..aku just beli chicken slices Ayamas, Saudi nye minced chicken or beef..

Sekali sekala we ol mkn la chicken wings yang atkins style..betapa nikmatnye atkiners cam aku ni dpat mkn..nak wt dia pon senang jer..tpi kena sabar la..ko marinate je dah sekian minit..ko panggang dalam oven sejam..ko nak siang bahan marinate cam garlic cincang halus tu ponnn dah sekian minit..so, apa2 pon, sabar!! Atkiners mmg blaja sabar dan tertib dalam jaga mknn diorang. hehehe.. 

Cheatday mmg hari yg hari yang atkiners cam aku dan angah tunggu..we ol klu cheatday...bkn cheat version agy dah.. version merompak..mkn xnk ngalah..mkn nk sedap2..seharian tu mkn lah mknn feveret we ol yg we ol hari2 tgk org len mkn.. klu tgk adik2 len mkn apam balik mmg terliur beb..tu belum mkn nasi lemak berlauk rendang ayam..we ol mkn rendang je aje..telur rebus..sayur kangkung celur dgn garlic cincang. Walopon cheatday, korang jgn takut..berat korang xkan bertambah mendadak dalam sehari tuh..dats y cheatday namanye..klu hari2 cheatday, alamatnya korang x atkins ler..ye dok? 

Kalau korang nk tgk menu2 atkins yg penah aku wat..nnti 1 mase aku upload wat 1 entry khas ek, tu pon resepi dri google2 aku dkt blogger2 yg penah dan sekarang mmg hardcore atkins.. kirenye dey ol ni atkiners senpai lar. 

Ok, bye~~ 

P/s.: Nak rest a bit, piyed2 ni kena rehat byk..sakit pinggang wooo..

Next episode ; Perasaan bila atkins dan effect pada self management dalam ber-atkins


This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment