8 Nov 2015

Kisah Atkins Episode 1 : Terdetiknya Niat Atkins

Salam & Hi all,

Hujan lebat betul hari ni, seriusly boleh banjir kalau setiap hari hujan lebat. Waloapapun, hujan itu kan rahmat, dan jangan lupa berdoa time2 hujan ni..

Entry kali ni pasal Atkins. Pelik kan? Apo kobondo eh menatang atkins tu? Atkins ni secara simplenye adalah diet yang kena avoid semua jenis makanan dan minuman yang mngandungi karbohidrat dan gula yang tggi. Paling utama kena avoid nasi, gandum, susu, mee dan gula. Rmai yang ckp/tanya kat aku;-

"Yoi, ko diet ni..ko nak kawen ke?"

apa kejadahnye diet utk kawen? Aku sbnrnya diet sbb aku nk elak penyakit2 yang menggerunkan org muda cam aku ni, like diabetis..dll.. mama aku kan tkg urut lepas bersalin, jdi bila balik dari mengurut tu dok mengomel2 bgtau ;-

"yong, ko tu jg kesehatan, gulo jago, mkn tu kawal..ni x mama tgk baru umo 24, anak sorang dah ado koncing manih..cmno nak mengandong ramai anak??!!"

see??? muda2 lagi dah dpt kecing manis...x gerun ke korang? So, aku mengambil keputusan untuk diet Atkins. Dalam family aku, bkn aku sorang jer..adik aku yg kak ngah dah berbulan2 atkins dari aku. Maka tanggal 1 Oktober 2015 yang lalu, aku tanam azam utk cuba diet atkin ni. Atas desakan dan motivasi aku teringin nak pakai baju fashionable cam dak kak lang (adik aku yg no-3 ler!!), so, aku mesti kena kurus gak kan..at least kurus sikit jer..xde la kurus cam tiang xde isi tuh.. bak kate wan (pggilan nenek di nismilan);-

"ekaw bong, klu diet tuh, toksah la kuruih leper na, org pompuan ni x elok kuruih papan melidi, esok dah kawen susah.." 

Susah tang mana tu, aku x bpe pasti..so, tggu je la aku kawen, kompom uwan aku gtaw yer..hehehe..
Jadi, dalam pada nk diet tu..si angah mula lah dgn kata motivasi dia kat aku..atkins tu..atkins nih..maka..aku pon ok jer, ON jer nk atkins ni..sbb cik abg pon dah menjauh.. dah jarang dating..so, xde la kuar makaaaaaaannn je kije nye..(rugi klu dating x mkn sekali..rugi woo..)

Malam b4 nk start atkins, 30 Sept 2015, aku dgn angah pon pulun g McD makan feveret menu memasing..walopon angah dah lama atkins...dia byk cheat!! 

Next entry , aku akan citer kesan/effect atkins dalam sehari, seminggu dan sehingga kini..serta cabaran2 Ber-Atkins ni









This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment