16 Mar 2012

:: yea2...Medical Card dah sampai~~::

salam..

yiiipppiieeee....akhirnye..dapat gak aku nyer medical card...lama sungguh tggu...bangga tol ade medical card nieh..so, aku xpayah susah ati klu ape2 terjadi kat health condition aku..pengajaran dripd adik aku aje dah buatkan aku sedar...simpanan itu mmg itu penting serta andang kehadapan itu jua sama penting..aku xtau la..

aku pernah citer kot..pasal simpanan dan kesihatan kat previous entry..dimana compny adik aku kije..yang gamak besaw dan femes..xkan bgi subsidi 100% utk medical care treatment..socso pon belom tentu membantu..aku bukan nak promote yer..tapi pikir2kan lah utk masa depan..dgn kos perubatan yang makin lama makin mahal..maka xsalah ler..klu org yg xde medical card or yang sekutu dgnyer..klu dia berpenyakit..wat appointment kat hospital gomen...just diberi makan ubat tahan sakit, panadol utk ditelan bertahun2 semata2 ingin mengaburi mata si pesakit/pengidap yg x berkemampuan ni menjalani apa2 bentuk rawatan mahal sperti pembedahan dll.

aku bg contoh atok belah mama aku je..atok aku mmg xde medical card or any insurans or simpanan yang byk..yela..bukan nyer org2 dulu tau pon bnde2 insurans ni ujud..dan pkir dgn duit pencen dpat membantu waktu emas dia..bukn tu aje..x pernah jugak dia terpikir simpanan yang dia ada itu utk medical care waktu emas dia..orang tua la kate kan..so, 1 day sakit teruk pd bahgian perut dan pundi..(klu xsilap aku) pergi sepital gomen..yela kos free..doktor just bg pelbagai ubat..atok sakit lagi teruk..doktor check kate atok mmg kena wat surgery..okaylah..xkisah la..nak bedah ke ape ke..tapi duit  xcukup..senang citer xde..pastu pulak..sbb xde duit..ingt an kos medical rakyat gomen tanggung maka..dgn sedap jer..dr. pon kate..pembedahan yang dibuat ke atas atok aku tu bekemungkinan 50:50..silap ari bulan atok aku buleh ilang nyawa..Mama aku kate fine..xkesah la..so, ma n de sibs berhempas pulas pinjam duit kat sedara mare..htr kat private hosp. (sbb gomen nyer doktor pkar xde) dan serahkan pada yg pakar..bg jer duit dlm 8K..ziiiiiiiiinggggg! siap! atok aku pon sehat sampai skunk..tok aku skunk umo dia dlm 80 tahun..alhamdulillah..sehat..kalu sakit pon..sakit tua jer..

Sume bende yg terjadi tu.wat kan mama aku amik langkah berjaga2..simpanan yg kite simpn kat dlm bank tu..kt dlm tabung haji tu..ASB tuh..adalah simpanan singkat..korek2 abih..korek2 licin..jadi klu u ols simpan via insurans..dia adalah simpanan hayat yang lama..yang kite x pernah pikir nak korek..bila susah..bila smapi masenye..NAH!!! depan mate sume simpanan yg dlm bntuk insurans ni..jgn kate tiap tahun simpanan secara insurans ni x berhasil..ade hasilnye, tp xsebanyak ASB la..sbb dah nama insurans..bkan 100% industry pelaburan cm ASB tuh..dia ade wat pelaburan jugak.tapi x la se-fokus ASB...even so, u ols akn dpat dividen every month dan boleh alihkan pada akaun bank lain or ASB klu nk..ikot suke..dan depends product/polisi ape/mana yg korang amek..

Serius cakap..aku n sibs amek insurans wanita illness + saving 50K, medical card 300K, life insurans 25K..sume nyer..aku amek MAA and MAA Takaful..hehehe..sbb dari aku kecik ag...so,skunk ni aku dah x kesah kije aku potong sosco ke x..lantak la..x byr aku saman..tu kendian citer..dosa pahala tanggung la ko! so, wif my medical card yg bukan intertwined wif savings mmg best.sbb, just tunjuk kad masuk sepital mana yg ko suke..so, all-in insurans cover..Colombia Hospt. ke..Prince COurt ke..ikot la..bape K plan medical card ko amek tuh..

family aku, guna insurans bukan setakat medical care jer..education..kereta pon..klu bab kereta la yg paling best..bg jer kat ejen..bg duit kat dier..dier yg uruskan..dari baru kan road-tax plus dgn insurans kereta sekali..ape susah..job post dia mmg memudahkan client kan..hehehehe..xyah susah nk pening2 nk settled time road-tax mati..ngeeeee...ejen kan ade...

x kesah nk amek insurans ape brand..yg penting JANGAN medical card yang sekali dgn savings..sbb klu yg de skali dgn savings..dia akan menyusahkan kita time nk byr bil sepital..u ols kna byr dulu then reimbursed dgn insurans cmpny.kalau ade simpanan mmg have no worries but for those yg no svings cmner??...pastu mulalah kate insurans ni penipu..hell-OOOO...u ols yg amek mesti kaji dulu sblum sign ape2 agreement..then one more thing..amek medical card wktu muda2 yang penyakit x ter-detect ni..premium bulanan pun murah ajer..lagi tua..lagi mahal..sbb ape? sbb kos ubat2an dgn medical treatment yg mahal..paham???

Satu je nasihat aku..sampai bila nk depend pada org or organisasi serta mengharap bantuan 100% dari mereka..bukankah segala2 kesenangan dtg dari kecerdikan, kematangan berfikir serta usaha kita sndiri???? fikir2kan la..

p/s: aku bukan ejen insurans..bukan promote...bukan nye berlagak sbb dah amek 1..tapi membuka minda yg membaca..ingat yer..cari duit beribu2 tapi satu invest jangka panjang pon x tersimpan, menunjukan betapa ruginya orang itu..BERINGAT SEBELUM KENA!



0 comments:

Post a Comment