14 Jun 2011

Nombor 7 yang bererti dalam Islam..


Entry hari ni..pasal nombor 7 yg bermakna dlm Islam..kenape Islam suke nombor 7 atau nombor ganjil..hmm..aku ingat lagi mase aku kat U dulu..Prof. aku penah suh we ol..cari keistimewaan nombor 7 dlm Islam..mase tu aku wat derk..yela..byk lagi kojo esemen yg perlu di buat..present lagi..walopun prof. aku ckp sesaje je..tp....dier percaya yg 1 hari nnti akn ade student dier pegi menggeladah internet utk mengetahui kelebihan nombor 7 disisi Islam. hmm..aku salah sorang la..tp terlambat ya amat sangat.."prof..I'm sorry.."..bagus gak prof aku ni..dlm bz bg lecture kat we ol..dier smpat berdakwah..hoho..

Bnyk gak la..laman sesawang..(website sudah...)yg aku cari gali..(searching sudah..)..xde 1 pon tahu sebab ape..atau kenape Islam suka nombor 7 nih..itu sume hanya Allah saja yg tahu..ape yg dapat di kaitkan dengan nombor 7 dgn Islam ialah...

1. Lapisan Langit menurut Islam ada 7
2. Lapisan Bumi pun ada 7
3. Level/peringkat Syurga ada 7
4. Level Neraka pun...ada 7
5. Pintu nak masuk Neraka ada 7 (pintu nak masuk Syurga je yg genap iaitu 8)
6. Mengelilingi Ka'abah (Tawaf)mesti 7 kali
7. Berjalan ulang-alik (Saie) dari Safar-Marwah pun kena wat 7 kali
8. Surah Al-Fatihah termasuk Bismillah..semuanya ade 7 ayat
9. Hari dalam Islam, bermula dri hari Jumaat ke Jumaat seterusnya..berjumlah 7 hari
10. Melontar Jamrah pun 7 kali
11. Ada 7 Planet
12. Ada 7 Benua
13. Ada 7 lapisan warna dri 1 cahaya putih (Pelangi la..)
14. Pesanan Prophet Muhammad (s.a.w) kita mnyuruh anak mula blajar solat ketika sudah berumur 7 tahun
15. Dlm Hadith mngatakan ada 7 jenis Dosa2 besar

yg dragon ball ada 7 biji semuanya tuh..tu keistimewaan no.7 kategori lain ye..u  guys bley la..bace sndiri kat sini http://en.wikipedia.org/wiki/7_(number)..

Okay..skunk aku dah taw..rahsia no.7 dlm Islam..
Dengan itu....

Chiao!

0 comments:

Post a Comment