30 Jun 2011

O.J.E Day 2

Greeting!! this is my 2nd day

Tuesday 28/6/2011

hari ni aku start kije kol 12. aku ikot manager aku ye. dier suh aku dtg kol 12..aku dtg la kol 12.

dlm kol 11.45..aku dh masok dominos. masuk je.aku kena marah dgn manager "lem"..

"awak smlm x call out kan?! kan?!" terkezot gak la. sbb, aku 1st ag kan..baru je. terlupe tu perkara biasa la. tp, aku xtau klu bg dey ol itu kesilapan besaw. nak wat cmner. aku ngaku je la.

"dah! g key in ID awak.." pastu dier blah je.

name manager aku yg ni.azmi..tp dier suh org call dier "B". aku pon xtau nape..may be ade reason yg tersendiri. walopon mulot pedas/pedih macam halilintar..tp utk org baru nk blajar mcm aku ni..mmg patot dpt manager cengitu.

aku last2..tetibe menung? toink?! aku xtau cmner nk masukan ID aku..bro2 rider pon xde kt situ..last2..aku g mintak tlg kt "B".

"err..B,sy xtau cmner nk masuk an ID...err.." statement aku yg sedey la konon

"ape???" mangamuk lagi..mmg sah dasar "lem"..berapi jer..

"xtaw?? ape dey ol x ajar ke awak ni smlm?" huh? huh?"

"err..eh! bkn dey ol x ajar..de ajar..tp sy tlupe la..sorri..i'm new..so..hope u'll inderstand"

"ok..meh sini..haaa..wak tekan butnag F6..pastu masuk an ID awak..gune last number from IC no. "5032"..pastu letak "MIT"..then, perlu masuk an ID awak again utk confirm..oleh krn awak ni org baru, awk kena letak ID sy. paham? next time, klu nk blik..call-out ye..??""

"ye...phm.." jwb aku seloroh je..

aku mmg rase aku ni di pulaukan jer..sbb kat situ rata2 sume penah kije bertahun2 lamenye. pastu baru lanaik pngakt jd asst. manager & manager..di htr g training berbulan2 kat subang. aku ni lain kes. HQ htr OJE 5hari..pastu g training 9 minggu. tu yg dey ol rase cam xbape nk ngam tuh..yela..aku phm tuh..

pastu, B kate lagi..klu kt sni nk nek pngkat jd manager sng je..klu rookie yg bwh manager..anager akn ajar..sume perkara kat dominos..n klu dier puas ati..dier akn nek an seseorag tu jd asst manager..n g training kat subang. ok..skunk aku paham..rupe2nye dey ol ni pakai cable n kipas gak..

hmmm..
tp B kate lagi..klu kes cm aku..klu k ke peringkat seterusnya iaitu g training..agak unlucky..sbb, aku kena dpt rekomen dri sume manager yg ade kat branch tu dulu..baru aku dpt geen light..klu x..mmg xde harapan la..

cenggitu lak..mmg kena jadi kaki kipas ni.tp aku xkan wat mcm tu..aku akn berdiri dgn kaki sndiri..sbb rezki tu sume Allah yg tentukan. bukan nye manager tuh yg bg..klu Allah kate aku mmg kije kat situ.maka..kerja lah aku kat situ..seadanya.

pastu..environment kt situ mmg penat skit..sbb xde tmpat duduk klu time xde customer..worker2 sume bley la bertendai2 kat hall blakang.xpon..duk la cam pengemis kat ruang simpanan brg. walopon aki OJE 4jam jer, tp aku dpt rase an xde welfare langsung utk kesihatan pekerja. esp. sediakan lah ruang rehat yg flexile utk pekerja duduk. walopon ade time rehat bg setiap pkerja..tp bukan sume pkerja suke g rehat kat luar..may be ade yg nak rehat kat dlm restorant dominos tuh. aku bkn nye suke mngkritik. tp welfare pekerja muslim pon xde. xde ruang solat yg bersih, drawer pkerja utk simpan brg pon xde. tu sume welfare tuh..aku tgk, sume simpan brg/bag/kasot/helmet kat dlm satu2 nya store kecik lagi smpit.wat nye ade kecurian sesame sndiri cm mane? sape nk brtanggungjawab? pencuri susah semestinya xmau ngaku kan..mmg agak x sesuai la. then,xkan nk g solat..sampai g masjid kot.perjalan ke masjid akn mngmbil masa yg lame..dan ini akn merugikan mase sesorang dan ini juga akn affect attendance/punctuality sesorang pekerja itu srta mutu quality sesebuah bisnes.

mmg ank2 muda skunk ade yg x kisah pasal solat. tp bkn sume yer..masih ade yg ingin solat. byk company luar ngara,dey ol jaga kebajikan pekerja mereka. lebih2 lagi bg pkerja muslim.
sbb ape..dri penjagaan welfare worker itu akan mmbuatkan sesorang pekerja itu kekal berkhidmat dan bersedia melantingkan kederat yang ade utk mncapai Quality ISO yg diingini. Betol x?

Aku xtau lagi branch2 dominos len. klu branch tu dlm hypermarket..aku xbape nk kisah coz dlm hypermarkert mmg dh ade facilities surau yg diingini. nk lari kijap pon buley. ala..solat bkn nye berjam2 pon..xsampai 15minit..maybe branch2 len ade facilities yg aku ungkit td..dan maybe there's NO such things.sbb bg aku kbykkan dominos pizza mmg kecik dan compact. ruang mmg limited access. And then, aku xpenah nampak pon dominos kt dlm mana2 hypermarket/shopping complex. yg aku ade nmpak..cam pizza huts/kenny roggers/KFC/secret recipes/starbucks/kopitiam dll..Dominos?? hmmm..*thinks

hari ni..aku wat kije -membentuk kotak pizza. sbb mau isi mase senggang aku..aku wat la..yela..nak beborak xde kwn..dak2 rider tuh cam segan je dgn aku. nape ntah..aku pon xtaw. so, aku wat la..tetibe si B ni marah2 dak2 rider yg dok melangok je..chating2 je.so, B suh deme lak yg conti kije sambilan aku td.

pastu, B suh aku wat kije kitchen. "dah, Nurul, awk g kije kat kitchen...meh sini..kt kitchen byk bnde yg buley u tlg wat..haaa..cam lap2 meja try ni..wall nih..kasi bersih..basuh..bnde2 yg ade..sapu& mop..kite kena cari kije ye..kije xkan dtg kat kite..kite yg kena dtg kat kije tuh..ok! haa..." dgn expressi lembut..

"yup! ok..i know.." reply aku..aku rase kekok tol..sbb, bila aku nk wat kije tuh..dey ol xbg..kang bila aku wat kije pile-up..dey ol kate.."amboi!! baru 2 hari training dah memandai nak wat pile-up..dah pandai sgt ke..haaah??!" bentak B..
 bila aku nk blaja wat BIX..bread stick..aku baru nk bntuk an Bread tuh kat atas thin paper..si B ni dtg..n terusssssss..amek pe yg aku wat..dier coninue wat..mmg sakit jiwa tol!..klu si Nor (dak MIT gak tp bkn from HQ) tuh xde la plak. aku jer.. lantak la..
bila aku nk g bahgian making pizza..si B mangamuk ag.."hamboi!! ramai sgt kat situ tu kenape??!!!" adeh..camne aku nk hafal dalam 1 hari tu 4 menu?? yg topping2 tu pon..nk kena hafal gak! cipanzi tol! (sabo yoi..sabo..) dah tuh..time aku nye OJE tamat. aku mintak permision nk ends task pon..mengata lagi tuh.."hamboi..dengan seronok nye kmu ye nurul nak balik.." seloroh B..dalam ati aku..dah kate OJE 4 jam..mmg aku wat 4 jam la..klu nk lame aky kat situ..bgtau aku bila aku bley rest?! haaa..aku rase klu aku lame kije situ..mmg mulot aku pon sama naik ngan B tuh..agak la! dey ol ingat aku ni diam je..xbyk ckp pon..tp aku perhati an jer..perangai memasing..tu sume bley kasi masok dlm bakal "thesis" master aku nanti!! ahahahahaha (gelak cam setan).

aku mmg nak je..hentak dier..tp bakal la..dier tuh..big bos.yg control sume kat situ..base la..mase dier mule2 dulu pon..mesti ade rase cmner aku rase dgn manager dier dulu..tol x? mesti punya lah..(hmmm..tu aku paham tuh..paham uh..)

kat leaya mmg okay la..nice je..dier yg ajar aku cmner nk labelized doh2 roti tuh..kena selang bape jam..check doh roti tuh..bila doh roti tu sampai..setiap hari ape? tp tu sume mmg xsmpat nk ko tngkap dlm mase sehari..ko kena blajar step by step dulu. baru kite akn jd pro. abg yg smlm, yg umo dlm 30-an tu pon nice what..baik je. Shah, dak baking pon ok gak..

oh yer.1 ag manager..izzaty..dier ni panggil aku akak..maybe dier tau aku ni tua kot.so,dats y she honor me as "akak". tp aku respect gak kat dier nih..mude2 ag dh jadi manager..hebat..mmg hebat! (clap utk zaty)

ade sorang ag dak under MIT name dier Nor. dak dri sabah..dtg ci rexki kt smnanjung. au xtau edu. bckground dier..tp dier kate dier ni dak dlm bidang IT. so, xcari kije dlm bidang sndiri. dier kate mane kije dtg depan mate tu yg dier rembat. sng ek, motif idup dier? happy je.minah ni mmg open giler..siap mintak2 rokok kat dak2 rider. dahsyat sungguh..xmalu ke ape..kot ye pon ko tu smoker..beli la sndiri..kasi la ko nye diri tu ade style tersendiri..ni nmpak cam murah sgt je..mintak dak laki nye rokok..pe de hal tuh?? murah nye engkooo!

alahai..idup..mmg lumrah dah ujian tol idup nih..klu aku xmncari..di katanye aku memilih..tp klu mncari..dikatenye.tiada kesesuaian..dll..

au masok kol 12 tgh hari..aku abeh OJE kol 4.so, mintak permission..then, after enter je ID manager aku..zatty/B..aku  pon blah..

lantak! korang nk bengang ke pe ke..nak bg lulos ke..ape ke..suka ati..yg pnting aku nk enjoy kije dlm bidang F&B ni..walopon 5 hari..aku akn guna kemahu2 nye..sbb, ni sume berguna bila aku nk wat master nanti..insya-ALLAH!! Amin.

End of Speech
CHIAO!
This entry was posted in

0 comments:

Post a Comment