4 Jul 2012

::DESCUM COURSE D3::


Salam & Anyeong...

Dua post yang lepas pasal hari pertama dan kedua aku join kursus DESCUM. DESCUM ialah Development Standard of Curriculum (lebih kurang gitu la..tepat ke x aku xtau..) untuk hari ke-3, adalah hari yang sangat2 penat. Penat bukan sebab terlalu byk aktiviti luar dan sukan. Tapi aktiviti memerah otak untuk mncari kompetensi individu yang bekerja dalam suatu bidang yang tertentu. Sejak dari hari kedua kursus we ol (participants) telah dibahagikan kpd beberapa kumpulan. Satu kumpulan kena buat NOSS Tukang Kebun dan satu kumpulan kena buat NOSS Pembantu Rumah…mula2 tu mmg agak perit gak la nak paham..rasa macam nk tercabot isi kepala aku nih.
group works..yg kat whiteboard tu Ali, sebelah aku yang baju biru tu kak roziah..
yang putih tu en.nuar

Tapi, proses pembelajaran xkan dtg dengan sekelip mata. It takes times..tol x. tipu la kalau kata yg korang masa belajar ABC tu sekali sebut je dah kenal abjad. Korang amek masa gak kan? Paling cepat dalam 3 hari atau seminggu. Hehehehe. Camtu gak la klu kita yang dah tua ni nk tmbah ilmu. Ngeee..amik masa. Sangat2 amik masa.

ni la dia chief aku en.hishamuddin from vocational school kluang johor
pastu en.anuar (asst.chief) from kementerian pelajaran malaysia bahagian kurikulum.

Hari ke-3 adalah  hari kesinambungan dari kerja sindeket/berkumpulan yang aku bagitau tadi..yang kena buat NOSS bidang yang telah ditentukan oleh penceramah DESCUM siri 16/2012 ni iaitu Dr. Marzuki. hehehe..punyalah byk post pasal descum course..aku terlupa nak introduce penceramah yang lead our sesi kursus kali ni..

Sedikit pengenalan mengenai Dr.Marzuki. Dia ni adalah penasihat bagi persatuan human resource Malaysia. Dia jugak banyak melibatkan diri pembangunan standard kemahiran dan juga dalam bidang akademik. Bukan itu aja, dia jugak berpengalaman dalam menubuhkan university luar Negara. Bangga x? anak melayu kita seperti Dr.Marzuki yang banyak menyumbangkan dan mengharumkan nama Malaysia dengan hasil kerja dan kemahiran yang beliau ada. NOSS berkenaan dengan HUMAN RESOURCE doctor ni la yang buat..mmg standard yang dia bangunkan mmg betul2 mengaggumkan. Ngeeee..

Hari ke-3, waktu malamnya byk kami habiskan masa bersama dengan kerja sindiket. Kerja sindiket ni perlu dibentangkan bagi tujuan memperoleh sijil fasilitator pembangunan NOSS/DESCUM dibawah seliaan CIAST. Malam hari ke-3 ni mmg berhabis-habisan menyiapkan dokumen kerja sindiket sebab hari ke-4 (esoknya) we ol dah nak kena present.

Masing2 bukak lappy..working time~~
Walaupun we ol yang hadir utk ses kursus descum kali ni x la expert sgt psal kaedah descum ni..tapi so far, alhamdulillah aku paham konsep kaedah menggunakan descum. Thanks Dr.

tudung pink kak rosidah dan yang purple kak fatimah..
both of them are vocational school teachers at Setapak, KL.
Kita sambung nanti ye..

0 comments:

Post a Comment