25 Jul 2011

12 cara untuk melatih minda..


Updated entry..
tengah-tengah aku google nak cari soklan IQ test. Aku terjumpa 1 blog ni ..(http://mysuperchargedlife.com/blog/exercise-your-brain-keep-your-mind-sharp/)..1 entry yg menarik minat aku ialah.."12 ways to exercise your Brain"..Aku re-post balik dengan full credits + dengan opinion aku..

Cara yang...

PERTAMA: Lakukan Projek seni macam membuat arca ke..even kalu guys wat arca guna plastercine pon kira ok ape..wat painting ke..bagi yang x suka melukis..korang bley la beli buku warna/print je..coloring sheet..dan warna...warna la se-kreatif mungkin..klau setakat warna lebih kurang same je dgn kindergarten kid baik lupa kan jela.bukan tu je..korang gak bley la..wat project seni lain..cam origami ke..kirigami ke..build-up mini model ke..apa2 projek seni yg meningkatkandan menggunakan motor kasar dan motor halus..melakukan aktiviti kreatif ni bukan saja fun dan rewarding..bahkan ianya challenging serta melatih otak kita.
Painting..


KEDUA: Tambahkan pengetahuan anda dalam vocabulary. Berbual lah Dengan perkataan baru. xkira la..Vocab ENglish ke..BM ke..tamil ke..yg penting apa bhsa yg kite slalu guna utk communicate. Dengan cara ni ia dapat membuatkan otak kita sentiasa aktif & berfikir.
one day..one new word..

KETIGA: Buat latihan Teknik Visual. Kalau dah nama pon Visual..mestilah ada kena mengena dgn imaginasi. Membuat/melakukan teknik visual ni memerlukan seseorang itu menggunakan imaginasi dia ke arah 1 benda yg dia suka.Visualisai ni meletakkan seseorang itu dlm keadaan day-dreaming yg menjurus ke arah yg bagus. Contoh nye..aku bg contoh ye..aku imagin yg aku akn buat rumah rekaan sendiri. aku bina plan rumah sendiri..nak bilik besar mane..nak pintu cmner..nak ruangtamu guna perabot yg cmner..imagin je..imagin pon sgt berguna utk otak kita supaya ia kekal idup dan sehat..

KEEMPAT: Campak jauh2 kalkulator. Jangan idup bergantung pada mesin kira!! hahaha..aku la org yg slalu guna mesin kira ni. yela..dulu blaja sempoa..skunk dh lupe..guna kaedah lama utk mengira. walopon basic math. kadang2 otak kita xmampu nk ingat pengiraan yg simple. so, klu kite slalu latih wat pengiraan kaedah lama..otak kita lebih sehat!! aku ramai budak2, nak2 student high school ke..Universiti ke..mmg suke guna kalkulator..sbb pe..sbb mudah..sng dpt jwpn..tekan2 dh de jwpn kt screen. tp ingat.....exam IQ xbley guna kalkulator taw. Adik aku..even selesaikan soklan math pecahan pon gune kalkulator..hai...
No Calculator..please...

KELIMA: Bernyanyilah..nyanyilah lagu kegemaran anda. Dah name pon lagu kegemaran kan...confirm korang tau lirik..hafal sume lirik..xde 1 butir lirik pon tertinggal. Jadi bila menyanyi lagu faveret..korang menghafal dan seterusnya..meningkatkan lagi daya memori otak..jadi otak pon aktif.
singing...is an exercise too..exercise 4 our brain..

KEENAM: Belajarlah bermain dengan alat2 music. Contoh..belajar lah main petik gitar..walopon mule2 tu tune dier hampeh..tapi lame kelamaan..okay punyer. Kat umah aku ade 3 instruments..Gitar/keyboard & traditional instrument from sarawak..tu sume bukan aku punye..tu sume ADIK aku punye..nak men xreti kan..jadi aku kdg2 petik2 gitar tu..asaal sedap je..janji rock! haha..Bermain dgn alat muzik ni mmg mncabar minda..ingat senang ke nk ingat note2 lagu..susah wooo..bila kita cabar otak kita dgn alat muzik..maka otak kita aktif dan sentiasa sihat!!
Play with instruments....is goooood...

KETUJUH: Hafal Sajak/puisi yg terkenal ataupon perbidalan/peribahasa..dgn cari ni pon otak korang dah ter-exercise dah..mmg la x dinafikan yg bukan sume org minat akan sajak/perbidalan/peribahasa ni..aku pon xminat..watpe? xde kepentingan pon..tp utk melatih otak kita utk kekal bijak..mmg kenalah..carilah sajak2 yg besh..ooo..klau lagu cinta tu bley lak nk hafal..lirik lagu kadang2 tu drp sajak/puisi ape.. 

KELAPAN: Selesaikan beberapa "Brain Teaser". Brain teaser ni macam soklan puzzle yg menguji minda. Ada macam2 jenis soklan taw. Soklan2 bley wat secara on9 atau print on paper..ikot suka la..

KESEMBILAN: Guna permainan video yang mempunyai aplikasi brain training. Haa...ni pada sape2 yg beli/guna smart handphone..u guys bley la..dlownd apllikasi permainan brain..bley men time free..klu kat post yg aku bace tu bagi contoh Brain Age for the Nintendo DS. X sangka kan..permainan video pon dapat melatih otak kita. Jadi sape yg pakai hp yg ade aplkasi JAVA pon bley dload..game2 mncabar minda..sudoku..picture puzzle..word scrabble...mcm2 lagi.
Play mobile-brain training game..its useful

KESEPULUH: Belajar bahasa Asing/Lain..haaaa...aku suke tips yg ni..aku skunk ni tgh belajar bahasa korea..japan..tu pon sbb minat..Bila kite balaja bahasa baru..kita balaja skali dgn tulisannya..jadi kita dah memorisation..kita tgh mengahafal..kita hafal..huruf2 simbol2..kita hafal vocab bahasa tuh..pastu kita try berkomunikasi dgn bahasa tuh..jadi secara x langsung otak kita pon dah ter-exercise..xyah g gym! ahhaa
learn new language! Spanish! Hindi! Philipine! Mandarin! Japanese! Thai! 

KESEBELAS: pasang-buka perabot/basikal/toys..especially bg lelaki. Budak2 laki suke kumpol miniature cm transformers..kereta kontrol..kalu kita beli perobot..nak2 beli perabot kat hypermarket...deme mane ade jual yg psang siap kan..perabot dijual cam almari tu dijual mentah..maknenye kite kena pasang sndirik kat umah..dengan pasang sendiri sambil tengok manual..aktiviti ni dapat melatih otak kita agar kekal aktif dan sihat. Contah len..cam pemasangan CPU/Printer..yela..sbb..otak kite bekerja memproses. Even kalu korang beli mini model paper doll house pon..dapat melatih otak gak..sbb tiny2 thing yg kite pegang tu dh membuatkan otak kita berfikir..korang bley download template paper mini model..melambak tau kat internet..segalanya dihujung jari..
mini paper house model..ade dijual..kita just bentukan je..ikot je manual yg dier bg..

Akhir sekali..
KEDUABELAS: Buang jauh2 gadget GPS anda!!! ni bagi sesapa yg ade/beli/guna GPS utk memudahkan perjalanan tanpa sebarang sesat! haha..utk mengekalkan otak kita supaya senatiasa aktif guna cara lama dengan mengunakan manual plan/map. Dengan ini, kita mengunakan imaginasi serta menjadi analitikal..menganalisa plan/map menggunakan imaginasi kita..hebat kan..tida dinafikan teknologi yg ade kalu x gunapakai mmg pembaziran..tp..blogger tu kate..jangan terlalu menharap pada teknologi mesin ni..berhentilah guna teknologi yg slalu menolong kita berfikir..ianya TIDAK ELOK UNTUK OTAK!!! 
Say NO to GPS!!! keep our brain active!

Benda ni sume u guys bley la wat time ujung2 minggu..klu men game tu..bley je..wat time2 lapang..tol x..otak kita akan mati kalau ianya tidak berfikir..sbb berfikir adalah 1 aktiviti yg membuatkan ianya bergerak dan kompetitif. Bukan tu aje..pemakanan pon penting..makan makanan yg boley x berkhasiat patot dijauhi. same2 la kite renungkan.

end of my ENTRY wif....

CHIAO!!

p/s: please komen yer..tu pon klu nak la...

2 comments:

  1. wahhh, info menarik!!!

    antara 12 cara ni, upenye satu je yg aku wt iaitu cara ke-5..hehe

    ReplyDelete
  2. 1,3,5,9 jerr aku buat tu pun buat suka2 haha thnks for the information, i'll try to do it secara konsisten. ☺

    ReplyDelete