26 Jul 2011

Selesai sudah...exam PKNNS



Greetings..
fuhh..lega sungguh lepas dah amek exam PKNNS..bukan ape..umo yg makin lame makin tua ni dah x larat dah nk stadi. Aku dah penat stadi...dah muak dgn stadi..yela..klu ikot an chronology idup aku ni..agaknya dah   1 abad lebih aku idup dgn buku..exam..tp..betol la, org tua2 kate..idop kite xkan abih dgn ujian/exam..nak amek lesen pon ade ujian..nak naik pangkat pon kena amek ujian penilaian..even nak diterima masuk jadi pegawai pon kena wat ujian dulu..hmmm..UJIAN..oooooOOhh...UJIAN...

Okay lah..hari ni aku nk citer sket ape yg blaku kat aku mase aku g jawab soklan hebat dari PKNNS (Perbadanan Kemajuan Negeri Negeri Sembilan). Exam aku pukul 9a.m. So, aku depart from home dlm kol 8.15..g awal sbb umah aku nun belah selatan dari seremban. Aku exam kat Dewan Serbaguna, Wisma Negeri, NS. Alhamdullilah lah aku dpt tmpat exam yg x la begitu jauh..tapi mase aku kat dlm dewan..invigilator exam kate..ade calon yg dtg dri jauh..dri penang,Selangor, Perak, Kedah...peeerrrrghhh...Jauh tuuuuhh...sanggup kan? mmg depa semua sanggup..yela..segala peluang jangan kasi tepis..bedal je..Aku ingat an..xramai..1 sesi ade lebih kurang 200 calon. Aku sesi pertama. Xsilap aku ade 2-3 sesi lagi after aku. kalau setiap sesi ade 200 calon..kalau 3 sesi x ke 600 orang calon yg datang.fuhyo!! Competitiveness!! sume tu dtg utk rebut 1 jawatan iaitu pegawai tadbir N41. wah la weh.....(~~,')~*

Berbalik pada citer exam td. Aku masuk je..aku terus amek seat yg paling depan..aku pon xpaham nape ramai calon xsuke nk duduk depan..memasing sume kalau boleh nak duduk bahgian tengah dewan..klu xpon bahgian blakang dewan..(hmm..luar dewan xde pulak yg nak duk kan?? keke..)Kat atas meja aku dibekalkan 1 form OMR yg kena guna pensel 2B dengan 2 helai kertas A4 kosong. Dah la tuh form OMR tu..PMR nye form OMR..(xde bajet kowt). Hmmm..Mendebarkan..Tetibe je..Invigilator says something. Dier pesan macam2. biaselah..dah name pon ujian. mestilah kena baca "pantang-larang exam an.." Semua kena ade atas meja..pensel/pemadam/kalkulator..kalkulator??? yeee..ni la satu2 nye exam penilaian pegawai yg guna kalkulator..sebab mase PTD exam xbley gune pon..uiks?! aku dh cuak dah time tuh..yela..klu gune mesin kira ni..ni konfem susah tahap cipan nye soklan nih..nak xnak aku siapkan diri aku dengan segala macam doa & bacaan..Ketas soklan ade 1 je..xmacam Mtest ngan PTD. Aku rase dey ol nk recycle la. especially recycle soklan.malas nak wat soklan byk2.Buktinye?? Buktinye...abg invigilator tu kate sape yg ade amek 2 exam PKNNS hari ni..di wajibkan jawab soklan exam sekali je..makna nye, 2 letters yg diterima utk g exam..akn jwab 1 kali exam je..masih xpaham? xpela..korang ignore je la.. (^___^)v Then, sape yg still dtg gak exam yg ke-2..sbb dh yakin akan soklan yg same kuar..maka, pihak PKNNS akan amek markah yg paling terendah-nye hadoi! (ala acai - johan rj lwk)..

Soklan2 yg kuar...1 ketas soklan mengandungi 15 mukasurat dan ade 50 soklan. Terdapat 2 bahagian. Bahagian Pertama - Pengetahuan Am (most like PTD exam Q's)..Bahagian Kedua pulak..bahagian pengiraan/analtikal..hebat gak gak soklan dier. ungkapan linear ade, jarak, masa, pengiraan cukai, benar/palsu, IQ test - visual..hmmm byk gak la soklan..kalu aku dah xtau nk kira...aku anggar je..agak2 je jwapan mane 1 yg ok.

Dalam tengah2 aku jawab exam..ade lak calon dtg bwk anak yg umo dier lebih kurang 5/6 tahun. Datang setengah jam lambat. Mesti dier ade reason. Kalau dah sampai bawak anak masok dewan exam...tol x? aku xpandang pon calon yg dtg lambat tuh.ape jadi kat dier pon aku xtau. sbb bg aku, jawab soklan tu patot didulukan..kang x sempat lak..hoho..(bz bodi gak aku nih..)

Selesai je exam..aku pon CHIAO!.

0 comments:

Post a Comment