18 Jul 2011

Selesai sudah...exam PTD


Greetings!!

Selesai sudah exam PTD aku hari Sabtu lepas. Kebas gak la punggung aku ni ha duduk dalam dewan SMK Pendeta Za'ba..Jenuh rase nye..bayangkan dari kol 8.30 pg smpai le kol 1.30 duk dlm dewan..walopon ade time break..tp that is very limited. time break di bagi utk g tandas je. tu pon kena Que-up. cam sekolah marin..haha..missed giler zaman sekolah dulu2..tp 1 je yg xbest..no canteen open..seb bek aku bawak tapau sndiri..tu pon roti sapu kaya..kalau x..kebulur aku. nak keluar g lunch kat rumah kedai paroi tu agak cam x smpat je..nak g solat lagi..nak g tandas yg kena Q lagi. camner la aku sanggup Q pjg utk ke tandas..sbb sume tndas skolah tuh jahanam giler...dalam sedozen bilik toilet yg ade..hanye 1-2 je yg elok..yg len..broken!!! same je aku Q kat toilet dewan..yg kat dewan nye toilet lagi la..faktor utama terjadi nya kejadian beratur ni ialah bentuk tandas yang wujud didalamnya. 1 yg nyangkong punyer..1 ag yg duduk..style barat tuh..baik cina..baik india..baik melayu..sume xmau masok tandas duduk..sume nak yg nyangkong nye...1 Malaysia la katakan..heeee..^^,

soklan2 PTD tuh..xdela susah sgt..hoho..macam bagus je. (bg yg xbape nak study la..)haha..Seksyen A - Pengetahuan Am..base la..pengetahuan am pasal negara Malaysia. Xkan Korea - Jepon lak kot. Pasal atlit2 yg mng anugerah. pasal IT pon ade..aku ingat ag pasal virus trojan tuh kategori ape..worms ke, malware ke, Adware ke..haaa..pilih jwpn mane yg seswai.

Seksyen B lak - math/IQ test..xbley guna calculator. tp soklan sume guna analytical concept..anggaran..agak2..uji minda..mmg ade soklan tuh cam soklan math..tp...sbnarnye soklan IQ..exmple..

     Diberi huruf   K, H, F, x ..apakah huruf x?
      (a) K
      (b) D
      (c) A
      (d) B

klau bg budak kos engin/architect/econs yg 24 jam idup ngan nombor..mmg tau la..tp bg aku yg art based student ni...yg amek sociology ni..asik dok pikir je..dok kira2..dok la..pusing ketas soklan..hoho..(melawak nye..) makne nye sesape yg nak g jwb exam PTD ni..korang kena lah stadi or wat IQ test questions yg melambak kat tenet. "segalanya di hujung jari anda"..

Seksyen C lak - kefahaman esei. kat seksyen ni, dier bg 4 soklan esei. Dua esei BM..dua lagi esei English..so..jawab la dgn peenuh pemahaman yer..

Seksyen D lak - Esei BM. dier bg 3 tajuk.jawab 1 je..kalau mase blajo U dulu..kena jwab 2 dri 3..keke..tp ni 1 je. dah tu lak..300 hingga 500 patah perkataan je. alah..1 3/4 page je..xla mcm mase blajo dulu..sampai kena ber-page2..^^,..topic yg ade ialah

1. Langkah-langkah memupuk kesedaran masyarakat akan kepentingan Pendermaan Organ.
2. Wajarkah Teknologi Nuklear digunakan sebagai sumber yang boleh menggantikan bekalan sumber yang ade. (lebih kurang la..aku x bape nak ingat ler..)
3. haaaaaaaaaa...paling aku x ingat..

Seksyen D - Esei English..sama gak..3 soklan. Jawab 1. Cuma wording yg dier nak..agak limited. 200-300 words jer..aku jawab dlm 1 1/2 page tu pun lebih 7 words..(berkira tuhhh..)..topic lak..pasal public service, how new technoloy and communications affect our life for 10 years ago. (begitu lah..soklan2nye..xbape exactly..tp almost the same la..aku ni human,bukan mesin fotosetat..yg bley copy sejibik soklan2 exam tu..)

Selesai je exam..aku pon cabot dengan indahnye..ke Giant senawang..g lepak2 ngan member yg sudah lama aku x jumpe..iaitu nisa' malik..kebetulan lak dier balik seremban g amek exam PTD utk kali ke-2..Aku harap everythings is okay..

last word..
CHIAO!

0 comments:

Post a Comment