14 Dec 2011

::10 mamat mata sepet yang aku suka !::

Greetings!

Kalau orang korea x suke bermata sepet..aku suka ajer..hahaha..yela..disebabkan mate aku ni gedabak la buntang nye bila time xpkai spek..rase takot pon ade..hoho..rase macam bijik mate aku ni terkeluar je..

oh yer..before tu aku nak announce sikit..

"boss/seniorita...yoi dah siapkan kije ek..so, it's time for blogging.."

okay, tanpa membuang masa dan tebiat! aku nk teruskan entry aku kali ni penuh dgn gambo2 ajer..

Now! ini adalah antara 10 mamat korea yang bermata sepet yang aku suka..dari yang oppa dari aku hingga yg se-dongsaeng2 mungkin! kalau korang yang xtau oppa/dongsaeng tu ape..

MEH! aku citer sikit oppa is honorific bg org pompuan called a boy who is older than her..then, yang dongsaeng lak sape2 yang muda dari korang! (suke la wat aku panjang2 kan entry aku..ngeeee..)
okay! okay!

Calon-calon bagi kategori Mamat bermata sepet ialah;

1. Lee Jun Ki (1982)

Dia ni dari drama my girl aku usha..walopon xdpat pegang watak hero dlm drama my hero..dan x dapat merampas heroin dari hero..makanya aku nggak kesah! hahaha..heroin xmau..aku MAU~~~~~!!

belek nye belek profie dier kat tenet, rupe2 nye dier ni model yang turn to be actor..so, karier dier kalau xde tawaran blakon dier de kontrak CF+ magazine fesyen+runaway model.
ni dlm iljimae
After bekerja keras tahap sekumpulan semut, si junki ni akhirnya menyerlah dalam drama saguk (epik/dulu2 zaman maharaja nye citer)..dalam drama Iljimae..pergh..dalam drama saguk nih..aku mmg suka watak dier..sedih+lawak+stylo+lagu yang masyuk! fergh...selain dri jadi model+belakon..dier ni pon kpop star gak..dier pon ade several MVs yang boley tahan la..suara pon.."not bad~~!"


2. Park Shi Hoo (1978)

Haaa...yang ni giler superb mantap! watak yang selalu terima sume nyer lebih kuang dgn junki je..selalu dpat jdi 2nd hero..tapi tu mase mule2 nak naik..bila dah jipang sikit karier memasing barulah dier jadi hero dlm drama Prosecutor princess dgn Princess man.

lahir dalam tahun 1978..oppa aku la tuh...penah belakon sekali dengan junki dalam drama iljimae! watak dier is...abang kandung junki (sama bapak) cume mak epa berbeza darjat..junki (dah nama hero kan) konfom ler mak dier dlm citer tu orang bangsawan..yang shi hoo lak anak hamba! hmm..watak shi hoo yang gentleman dlm drma saguk iljimae wat kan tergila2 kat dier smpai la nih!

di tambah lak dgn watak sbg seung yoo dlm the princess man..(citer saguk gak)..alahai!!!!!!! tercabot spring speck mate aku!! hahahahaha
Shi Hoo dlm The Princess Man (citer Romeo & Juliet versi saguk/epik)
Dier ni pon aktif modelling gak..dier mulakan karier as actor sbb member dier suh! housemate dier suh jadi femes/idol coz ade rupe & femes among fangirls!! (salah sorangnye---->AKU!!)
Lagi 1 info pasal shi hoo ni..selain dri model + actor, dia ni gym trainer..pergghhhh...no wonder dia ade 6 packs/choco abs! kalau la..dia dok malaysia ni..konfom aku rajin g gym!! hahaha!!!
Dia ni femes kat jopun gak! phenomena park shi hoo dikatakan (betol atau x tu aku xtau) memang setaraf dgn bae young joon (hero drama winter sonata)

3. Onew (1989)

sepet x?? sepet kan..
Debut nye group SHINee dgn lagu Replay/noona nomu yeppo yang sume noona (kakak in korean for boys used). Sume fans called him onew tofu..sebab dier ni putih melepak macam tauhu! ahahah..sometimes ade yg called dia Uyu Onew..Uyu means milk..susu kan putih gak..ngeeee..

Onew yang dilahirkan oleh mama dier pada 1989...muda kan?? Onew tu name stage jer..klau nama betol dier ialah Lee Jin Ki..lbih kuang name Lee Jun Ki kan? kan? kan?? dia ni leader group SHINee..leader yang x macam leader..sume orang x percaya karektor dier yang hidup segan mati x mau boleh jadi leader of the group..1 jer reason nyer..sbb dlm 5 orang member, dier ajer yang paling tua..so, dia lah leader..nak x nak..have to..xper onew, meh noona tolong meh..


1 lagi pasal onew nih..dia ni femes gak dgn gelaran sangtae onew...means dia ni suka wat benda yang kadang2 org lain xpaham..mmg suka jadi kan keadaan sekeliling "awkward" gitu..cmner bley jadi cenggitu?? sbb Dier ni anak tunggal dari family yang ade kedai jual daging!!! siblings xde..so, wat lawak cmner pon..sume org xkan gelak punye.. klu u ols nk taw, anak butcher kat korea mmg kaya tau!! sbb daging kan mahal~~!! ngeeeee..

Onew, belom penah blakon sbagi watak utama dlm drama lagi..tapi kalau setakat cameo tu ade ler..x sampai bape minit pon.huhu..xpe2..sok2 bila careeer nyanyi x jalan..ko try la plak dunia lakonan yerk! hahahaha


4. Song Joong Ki (1985)

Oppa nih!! sbb lahir tahun 1985..setahun tua dari aku. ngeeeeeeeeeee..aku kenal dier ni pon sbb mase tu aku tgk tv show KBS stargolden bell yang ade Onew serta Joong Ki..Joong ki ni mmg sejibik rupe dier macam onew..sbb mate sepet...maka aku pon rembat dier untuk kategori Mamat korea bermata sepet yg aku admire. Di tambah bakat dier yang boleh jadi MC+model (of coz) serta belakon maka nama song joong ki mmg jadi insomia bg fangirls.
kanan is Geol Oh (Yoon Ah In) & Gong Yong Hwa (Song Joong Ki)
Joong ki pon pelakon gak tau! aku suka lakonan dier dlm citer saguk/epik entitled "Sung Kyun Hwan Scandal" citer pasal scholars2 zaman dinasti. ahahah..watak yang dier pegang tuh...mmg penuh dgn "scandal" bkn dikalangan gisaeng (pompuan hiburan zaman dulu2 a.k.a geisha) aje..tapi dgn scholars2 dlm academy  sung kyun hwan tu pon ade..espeseli dgn best friend dier geol oh.. watak joong ki as gong yong hwa serta watak best friend "geol oh" penah diberi award the best male-male couple dlm 1 drama award. hahaha..tu award yang pertama dalam sejarah male couple dpt award..isks3x!!

5. Choi Min Hwan (1992)

Dia ni magnae (bongsu) dalam band group FT Island..FT Island adalah satu2nyer boy band instrument yang di anggotai oleh sume mamat yang jambu2 serta berbakat besar..susah nak cari team member yangade pakej rupa gojes + skill tau! tapi band ni je yang ade..selain Minwan, hong ki vocalist band pon femes gak..hongki penah blakon dalam drama you're beautiful sbg jeremy..yg rambut kuning tuuuu...(kalau sape tgk la..)

Min hwan adalah drummer paling comel di korea selatan/ dunia kpop..serta di bumi nih..(bagi aku ler...aku kan peminat dier..ahahaha)... Min Hwan penah tonjol kan bakat dier dlam sitcom yang beratus2 episod-nyer..aku just tgk cut scene minhwan jer..sbb watak dier pon ciput2 jer..hoho..wat penat aku nyer dloader jer..hahaha..

Dalam band, sume abang2 gerun kalau main tampar2/kasar2/tumbok2  dgn dia..sbb ape?? sbb...dier nih kalau melepuk org bukan kepalang sakit dia..Menyengit!!! almaklum lah..drummer la kate kan...

6. Lee Jeong Min (1994)
muka rojak = onew nye muke+joong ki

Jeong Min pon debut as kpop idol dlm boy group "BOYFRIEND"..aku rembat dak jeongmin ni pon disebabkan mata dier yang sepet serta muka lebih kuang same dgn onew+joong ki+joon ki..macam adik beradik la plak!!

Jeong min paling muda la..lahir pada 1994..baru pas SPM kalau ikot malaysia la..aku xtau byk pasal dier..yela baru debutkan...pastu tu lak..boy group makin lama makin byk..so, mata aku nih dah naik juling dok wat "audition" for selecting to make as my bias!! hahahahaha..bkn senang nak pilih seyh..(giler arghh..kpop fever aku datang balik..)...---> aku bagi korang tgk gambo je la...



7. Yoon Shi Yoon (1986)

haaaa..dia ni pon bintang baru gak..before femes dgn drama Baker Kim Tak Gu..dia muncul dalam sitcom High Kick Season 2..hmmm..aku rembat dia sbb ade iras2 junki-joongki..so, mata sepet lagi menjadi pilihan aku...hahhaahaha..

Mula2 aku ingat dia ni dah tua/berumur la orang nye..sekali google nye google profile dia..last2 shi yoon ni umo dia sebaya (1986) dgn aku jer??!!! hampeh! sikit nye matured dak shi yoon nih..Kalau korang yang x penah tgk lakonan dia dlm Baker King Kim Tak Gu, aku syor kan korang tgk.. sbb drama tu drama yang rating tv nyer mencecah ratio 45.2++%..rating yang tinggi dlm sejarah tayangan drama di korea! haha..ending dier pon reversal sikit a.k.a unik.

Shi yoon gak selain dri belakon dia pon bz model gak..orang hensem kan.....


8. Jung Il Woo (1987)

haaa..ni sorang lagi..sape yang kenal dgn jung il woo..start aku jumpe dia nih (acey cey cey..cam best friend la pulak) mase dier belakon dalam sitcom High Kick Through The Roof Season 1.Pastu melonjak femes dgn drama The Return of Iljimae. Drama Iljimae yang pernah si Lee Joon Ki + Park Shi Hoo belakon. hehehe..pastuh terus femes lagi dlm drama My Fair lady yang dgn Yoon Eun Hye sbgi lawyer dan drama 49 days sbgi scheduler. (korang yg tgk mesti tgk drama nih..BEST!!)..dan sekarang ni dia mem'femeskan lagi diri beliau dalam drama Flower Boy Ranyun Shop..drama romantic-comedy..best oi!!!!
yg ni ilwoo dlm slh 1 babak drama flower boy ramyun shop
Il woo ni ade bestfwen dier..best fwen dier is Lee MinHo yang femes dgn watak Goo Jun Pyo tuh...kalau korang perasan kan..setiap drama lakonan ilwoo mesti xkan bertindih dgn drama yang lee min ho ade..maybe sbb depa mmber baik kowt..(aku rase la..tapi xtau la akan dtg nye drma lak..) bila ilwoo nye drama tgh shown-up..lee minho tgh bz photoshoot for being as model/tgh shooting drama..maybe disebabkan mende2 cmni depa nye drama jarang bertindan...(ikot suka "rase" aku jer..)

9. Yoo Seung Ho (1993)

Seung Ho mase kecik2 dulu tomey jer...aku masih ingat lagi dia belakon dlm 1 filem dimana dia tggal dgn nenek dia mase cuti sekolah..sebuah filem yang bagi moral value terhadap "hormati dan sayangilah nenek!" xsilap aku filem tu pernah ditanyangkan kat ntv7 dulu mase season mother's day. (dulu2 punye crita la...)
ni seungho mase kecik2..tomey x???????
Seungho dari kecik dah start blakon..selalu pegang watak hero zaman kanak2 punyer.macam dlm drama sad love story yg Kim Hee Sun + Kwon Sang Woo belakon tuh..dlm drama ni seungho pegang watak hero mase kecik2..mmg menjiwai..sadis seyh..(dahnama citer sedih..konfom air mate aku 1 trelar...ngeeee) Akhirnya, dia jadik gak hero dlm drama God Of Study dgn Warrior Baek Dongsu.
SeungHo + Jisub
Semua org kate depa ni cam adik-beradik
SengHo ni terkenal dgn jolokan "Little Ji Sub"..sbb ape? sbb muka dia same dgn hero kegilaan Korea iaitu So Ji Sub. Jisub pon mate sepet gak..tapi aku xbape nk suke la plak..aigoo..sorry ek..

Lastly!!!!! my super junior ----->

10. EunHyuk


Eunhyuk tu stage name jer..klu ikot kan nama sebenar dia ialah Lee Hyuk Jae. Before debutnya group SUper JUnior yang panas dan laku macam pisang goreng..ala..grup yang femes dgn lagu sorry2 + bonamana tuh...eunhyuk ade masalah nk debut disebabkan nama asal dia yang sejibik macam nama gag-man (comedian) yang femes. so, dia terpaksa debut dgn nama stage iaitu eunhyuk.

aku suka dia ni bukan setakat mata dia yg sepet, putih melepak & gummy dia jer..tapi sebab dier lead dancer utk group Super Junior (SUJU). plus, rapper lak..pergh..maka aku pon rembat eunhyuk mnjadi salah 1 koleksi..hahaha. selain dancer & singer..dia jugak adalah seorang chreographer/song writer/mc/dj radio.
putih melepak x??? 
Dia pernah blakon dalam filem Attack Pin-up Boys dimana semua member group suju belakon dlm filem nih..best gak! 1 lagi, dia femes dlm tv show Dream Team!..1 tv show yang agak lama bertahan dan aku pon  xtau dari tahun berapa/bila tv show Dream Team! tu wujud..Eunhyuk join dream team sbb dier ni tahan lasak dan super aktif..yela, dia kan lead dancer, so, flesibiliti yg dia ade tuh mmg membantu dia untuk kekal hebat dan unggul dlm rancangan lasak Dream Team! tuh..(sape2 yang xtau, korang boleh google + cari sendirik tv show nih ek..)

sebenarnya, ada ramai lagi yang aku nk senaraikan..tapi byk sgt la plak...so, aku just bag list name je la yer..

1. 2PM - JunHo
2. 2PM -WooYoung
3. 2AM - Jung Ji Woon
4. Hyun Bin (Actor of My Lovely Samsoo/Secret Garden)
5. Double AA - Hoik (new kpop boy group)

argggghhh,,penat ar..next time aku wat entry lain k...

Dengan list nama mamat2 mate sepet nih kan..aku tetibe dapat idea nak wat fanfic yg ber'genre'kan family-comedy fiction story...hmmmm..kalau aku wat korang nak bace x agak nyer?? hmmm..

Any KOmen???? --> kalau ade la..

CHIAO!!




0 comments:

Post a Comment