5 Dec 2011

::Kenapa yer??::




Salam!

lama gak la aku x update entry aku..so, tapi jgn risau..aku kalau update entry konfom panjang berjela. hahaha. mmg kalau boleh aku nye esei entry, aku xmau letak satu noktah pon.ngeee..

Okaylah..dah tajuk entry aku ialah "kenapa yer?"..so, korang pon mesti tertanya2 kenapa aku nak wat entry blog aku kali ni pasal benda ni. hmmm..

ingat lagi..mase kije aku yg sebelom ni..yg sbgi cikgu tadika tuh..ni kes yang pertama..time gaji je..mesti bagi lewat cam 2hb. aku pelik gak.nape x sama waktu pembayaran gaji? org lain kije dapat gak gaji before awal bulan..macam dapat gaji 29hb or 30hb. yang menambahkan curiousity aku ialah..kira gaji sikit punya awal dalam 25hb..alih2 dapat gaji nye..1hb or 2hb..paling lambat 3hb. hmmmm...kenapa yer? wae? (in korean) wae?...wae???????????...

lagi 1 kes, gaji aku yg aku kije skunk nih..hmmm..walopon beza sikit cara pengiraan gajinye. maksud aku..depa kira betol2 1hb..dan 1hb tu gak la..dapat gaji/gaji masok. apa yang pelik kat sini ialah, gaji aku and yg lain2 paling lambat 4hb..lagi lmbat dari tmpat kije aku yg lepas...wae??? dan baru2 ni lak..aku dapat tau..yg gaji aku maybe masok 7hb nih??? WHAT??????????????????????? 7hb???? xmasok akal kan..ditambah lak lagi, aku dpat rumours..yg 1 week before gaji dikira dan dihisab, majikan aku siap buleyh g bercuti 1 family tido hotel kat PD! betol atau x tuh, aku xtau la..tapi kan..kalau betol la rumours tu...apa u guys rase? apa u guys pikir? some people here, my co-worker said.."boss kite g bercuti seminggu sbelum byr gaji buleyh lak.ade duit.." tapi..bila time nak byr gaji xde lak duit..."

apa korang rase? any komen? kdg2 tu kan..klu aku xde kije nk wat..aku mls nk tggu kat opis..sbb klu aku blik lmbt..so, dikira, aku wat OT..OT goyang kaki..watpe aku nk wat OT sedangkan BOSS aku sendiri x mmpu nk byr gaji pada masa yg tetap. kejap cepat kejap lambat..

satu je persamaan dua kes yang aku bentangkan tadi, kedua2 company yg aku kije tuh..sumenye company melayu-islam..hmmm..mmg ceggitu ke budaya islam??? atau budaya melayu? ataupon budaya melayu-islam?? selama mana aku belajar mase U dulu, subjek work in islam..seorang majikan wajib/mesti/harus;

1. Memberi penjelasan/agreement yang jelas. Agreement mestilah dibuat dgn adil samada secara lisan atau bertulis.


2. menjaga Maruah seorang pekerja. ini kerana kita (workers) juga mempunyai hak untuk dihormati. 


3. berbelas kasihan dan  baik pada pekerjanya kerana mereka adalah saudara seislam dan merka adalah orang yang membantu sesebuah organisasi itu maju. bukan itu aje, mereka (pekerja) juga perlu ada mase bekerja yang sesuai dengan kapasiti mereka serta mempunyai masa untuk beribadah serta bersama keluarga.


4. memberi upah yang setimpal terhadap pekerja.  ini kerana pekerja mempunyai hak menerima imbalan gaji pada masa yang tetap.  Allah s.w.t  memberi amaran kepada mereka (majikan) yang suka berkira tapi memberi kurang kepada mereka yang lain (pekerja).


5. memberi kebebasan kepada pekerjanya untuk membentuk persatuan yang memberi mereka hak untuk bersuara mendapatkan keadilan dan hak untuk menerima apa2 bentuk pampasan daripada majikan semasa mereka bekerja. 

hmmm..sebenarnya byk je lagi..tapi aku listkan mana yang aku rase patot jer..senarai diatas adalah perkara yang wajib/harus/mesti diamalkan dalam alam pekerjaan sperti yang tertakluk dalam Qur'an al-Karim dan hadis2. macam surah an-Nissa' ayat 36-37, hadis At- Tarmizi, Al-Bukhari, Ibn Majah dll.

tapi persoalannya...KENAPA? kenapa yer??  kenapa masih x byk company muslim lakukannya. hmmm..kalau ikot principle/ideology..sume nak ikot gaya orang jopun berkerja..macam system 5S tuh..xpon cara western/chinese bkerja? kenapa x aplikasikan kondisi islam itu sendiri. kalau ade pon, 2-3 perkara je yang diambil perhatian dan peduli. itupon, untuk masa yang sekejap dan tidak di praktik. time beriya2 je..time duit xde..majikan2 masing berjanji bukan main manis..dapat duit nak bagi/byr awal la..byk la..bonus la..itu la..ini la..alih2 bila dapat duit, depa kasi perembat dulu??

astaghfirullah..xbaikkan..hmmm..adakah ini semua dugaan dari yang Maha Esa? ataupon hasutan syaitan yang menyesatkan serta ingin memecah belahkan sesama muslim?

yela..even, western ideology in work also have the same priciples like us, in islam. even though depa (western) tu bukan kaum yang beriman statusnya. (sori ek..aku x maksud nk jadi racism kat sni).. tidakkah kita tahu? tidakkah pernah kita rasa? rasa apa? rasa bagaimana sekiranya gaji/imbalan tidak dibayar pada masa yang tetap?? aku rasa para majikan dulu pon pernah bekerja bawah orang jugak...xkan la..xpernah paham perasaan orang yg berkerja untuk dia tu..

kadang2 tuh..aku dgr adik aku bercerita about her company. american company lagi. all facilities and privileges are goodly provided. American tuh..christian lagi..

bukan mahu mengata ataupon mengeji..tapi this is the real world of working life. the real world story for those who are new and being tested by Allah..(maybe..perasan je)..layak ke diuji?? mestila layak..aku pon hambaNya jugak kan??

secara 3D nya..kita fikirkan semula..why all of these things happened? we need to take a look at the financial stability of ones company. if the company have a very strong core and pillars. Many things could be avoided and preserved. what do i mean with those "pillar" n "core" is the business that the company is run for...the products or services that sell to clients or customers. if the company runs with so many temporary "seasonal" products and "project" services..the financial stability of the company maybe ruins and tumbling.

seasonal products like cosmetics/herbs/water filter/jewellery etc..the products who is always change in customer preferences and the product that customer maybe need in one season. ingat x zaman femes nye emas zuhlian? skunk masih ade x org pakai emas zuhlian? ade tu ade..tapi x ramai..lagi 1, kes product untuk penjagaan badan like Episode Legenda..dulu ade la..skunk dah x berapa..aku x berapa pandai sgt bab2 ekonomi-jual beli..tapi ini sume just pendapat aku..macam produk jual air buah..ala..aku pon xbape nk ingat brand dier..tu pon bakal sekejap je tuh..produk yg femes dan permintaan tggi yang bermusim. musim org tgh minum jusmate..sekejap je tuh..herbal life! pon sekejap je..produk still ade jual..tapi, permintaan dier x la selaku mase promosi besar2an dilakukan! byk budget akan lari kalau kite asik dok promosi je..nak2 yang produk2 keluaran bumiputera kita. company bru je nk idup..Aku akui bukan senang produk kite nak atasi produk2 yang brand dier yang dah lama gah dipasaran macam Olay, Nivea, Nestle, Dutch Lady..blablabla..kalau org malaysia buat je..mesti femes kejap..last2...ade kes yang parah. hmmm..(still x lari dari topik kan?)

kalau yang business nya ikot project pulak lagi la perit..abis je project dah nk kena cari project lain..bukan senang nak dpt project..bukan setiap masa ade project..dan bukan sentiasa ade orang nak beri projek. tambah lagi, kalau nak dapat project kena pandai..rasuah/bodek tu sume mesti kena. mmg x nmpak rasuah tuh.tapi hakikatnye mesti ade..nak pujuk member supaya bagi projek pon mesti g ajak member tuh kuar mkn yamcha2 dlu..so, secara x langsung "yamcha" yg dibuat itu apa maksud nye?? bkn ke itu pra-rasuah (bagi aku ler..) hmmm..susahkan duduk kat muka bumi dizaman moden ni kan?? kan? tapi kita still diberi pilihan samada "buat" atau "x buat".

In Islam, to get 90% halal sustenances from doing business is not as easy as people can see and think..many factors can ruins the business from becoming halal and crystally clear. Mama aku yg dah 26 tahun dalam dunia bisnes pon ngaku. nak menjadi seorang muslim yang hidupnya diredhai oleh ALLAH bukan senang. kalau ada pekerja..kita dahulukan kebajikan pekerja. sbb menganiya manusia xbaik ma...rezki lagi akan kontot! SEE??!!! berapa ramai majikan yang mampu dan mahu mengutamakan pekerjanya dulu kemudian dirinya? x ramai..dan kadang2 tu pon xde langsung. tu sbb mama aku kate..dia mmg mls nk hired pekerja..sbb dier rase x mampu nk tunaikan kewajipan sbg majikan yang menjaga kebajikan pekerja..biarlah berbisness kecil2an dah dpt menampung keluarga sendiri..susah-senang sendiri..untung-rugi pon sendiri.

sorry to say...this is what i've thought and how do i express it out! so, those who think this entry isn't good or  not very suitable..i apologize trillions times.maybe u guys never been in my state or never felt or being in this condition. so, u guys can't understand what i feel. neeeeeeeehhhhhhhhhhh~~~~~

Those who agree..and have any word to say/opinion..ur comments are really appreciated!! mane la tau2..u guys who read my entry here may have another case/story to be share too..(MAYBE)..

okay lah..time to go..visit other's blog..

CHIAO!


1 comment:

  1. yui.. ko mmg ptt rasa lebih dari aku. walaupun kt dlm konsisi yg sama, tp sbb ko company melayu-islam..mmg terasa lbh.bos aku ni lainla kan..cina.xde halal haram derk.bos bg gaji lambat, time gaji bole g main golf kt filipina nun..g china family trip..sume die nk wat time gaji kuar. pastu mula nk cut gaji foreign worker sume. konon nk cover duit dh kuar. cian aku tgk dorg. rm200 nk mkn ape??? skrg aku fhm antara faktor pati g merompak sbb gaji xcukup ma!serius yui, aku ni dh xsanggup nk tjebak same menipu customer die..dh byk kali aku kena tibai sebab kantoikan die tipu.ak ni manela tau die tipu ape, yg aku tau keje aku. xtahan mak....!!

    ReplyDelete