13 Feb 2012

::Ears Infection::



Salam,

Huhuhuuuuu..hari ni aku masuk opis lambat sbb nye aku g klinik pakar telinga..mule2 tu aku ingat telinga aku bengkak mungkin sbb bisul or jerawat..makin lama aku bior..makin menjadi2 lak sakit dia..bukan tu ajer..aku pon ingat telinga aku rase smcm panas jer,,sbb maybe tekak aku kering so, dlm pada masa yg sma telinga aku rase2 pedih..dri hari sabtu petang ri tuh..sampai la ke hari ni dier punyer rase sakit...MENYENGIT!!!!!!!! ferghhh...sebelum2 ni pon aku penah ade kes sakit telinga..

mase tuh, aku kat PLKN, kat kem..mmg azab x terhingga..bila aku dapat tau..yg kulit slm telinga aku ni, melecet!!! sbb ape bley melecet? sbb yg same..sbb selalu korek telinga..asal gatal je telinga..korek! rase merenyam je telinga...korek! last2, amek ko~~~~~ kulit dlm telinga melecet!

berbalik pada cerita hari ni kat klinik pakar, masuk je dlm bilik doktor, doktor masuk an miscroscop cam kat dlm telinga aku..dia kasi aku tgk telinga belah kanan yang x sakit, fergh...kena puji abeh ngan doktor..

"bagus..pandai awak jaga telinga..bersih..telinga y sihat.."

tapi.....

bila dr. masuk belah telinga yg berdenyut2 tu, aku tgk ianya mengerikan~~~~~ pada ear canal aku, sekitar dier dah membengkak dan dah ade fungus..

aku : huhyooo..teruk nyer..
Doktor : i ya lah..teruk kan, awak ni snsib baik x bernanah lagi..yg warne kuning kat atas bengkak yg memerah tuh..adalah fungus/bakteria..

adeh.....

denyut2 telinga aku..bila time nk byr...lagi berdenyut2 telinga aku nih..agak la..seb my daddy ade...tlg bayo an...al maklum la...dah tgh bulan..mane ade fulus..ngeeeee...

so, advise aku kt korang..jangan selalu korek telinga..xyah korek..dan xperlu korek..doktor x galakkan kite selalu korek telinga..masih ramai yg xtau ear wax or cecair lendir dlm telinga/ taik telinga tu adalah baik untuk melindungi gegendang telinga kite..ear wax terbentuk pada ear canal (saluran telinga) akan sendiri keluar ke outer ear..melalui proses mengelupasan kulit..maka disimpulkan disini;

ear wax yang terbentuk pada ear canal + proses pengelupasan kulit = ear wax yg berbentuk flakes pada outer ear (ear cup)!

oleh itu, bg sape2 yang xmau jadi cam aku ni..korang kena stop dari tebiat mengorek telinga y kerap. boleh korek telinga sekiranya korang rase ear wax korang tu buatkan korang xbley dgr org ckp..atau lebih baik jumpe pakar telinga dan wat service telinga setiap beberapa tahun dengan vacuum telinga anda!!



sekian!


1 comment:

  1. uikkk..itulahh aktibiti yg paling nyaman...lepas ni kene kurangkan la gamaknye..haihhh

    ReplyDelete