9 Feb 2012

::Exam MPPD [ Majlis Perbandaran Port Dickson] Part 2::

Salam!!

Okay la..ri nih, aku nk citer skit pengalaman aku pergi menjawab peperiksaan bertulis di Majlis Perbandaran Port Dickson untuk jawatan Pegawai Perhubungan Awam N21... seperti entry sebelum2 ni..aku de citer mukadimah jer kan..sbb aku xtau lagi ape soklan yang ditanya serta bentuk soklan nye sekali..


 Dengan itu, aku citer la..ape yang terjadi pada masa 2hb Feb 2012 bersamaan hari Khamis. Oh ya, oleh sbb aku xtau mana letaknya MPPD tuh..maka we ol 1 family turun PD mlm sbelum exam, mmg serius aku ckp..aku x stadi langsung utk exam esoknya..yang x bley blar..siap bley singgah kedai bundle kat tepi pantai tuh..g shopping2 la..terembat la aku handbang bundle..adeh..balik dari PD konfom keletihan dan aku pon terus KROHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHH (Tido!!)

Esoknye..kol 7:30 am aku dah bertolak dari senawang (area umah aku). ikot highway ler..aku cdg nk ikot jln lukut jer..pastu ayah aku pesan, jalan lukut tu bizi + bengakng bengkok + jln rosak byk..so, aku ikot la highway PD - Teluk Kemang.

Tgh2 aku nak masuk tol Senawang...aku raba2 dlm handbag aku pencil case aku xda!!!! alamak!!!! cipanzi tol! exam bertulis kan? mana aku nak raba pencil-pemadam pagi2 buta tuh..last2..aku call dak AinZOL seb baik dier pon g exam MPPD tuh..de gak  member aku bley mintak tolon..kalau masak aku nk g cari kedai runcit yg jual pencil..

sampai jer MPPD yang berdepan dgn Stesen Minyak ( x bape pasti lak, brand ape..tapi cam petronas je..xpon Esso)..yg penting MPPD tu terletak betol2 atas bukit sebelah kanan driver, kalau korang dari teluk kemang..sbb dia on the way nak masuk pekan koboi PD..

naik je, aku kat area MPPD tuh dlm kol 7:55 am..agak la laju aku bwk kete..x sangka akuh..ehem 110km/j je taw..aku betol2 ikut speed highway k..ngeeeeeeeeeeee...

naik je..pergh!!!parking yg mlm tadi aku g survey tu kosong..pagi tuh..penuh sepenuh2nya!! mak aih..cmner nk dpt parking nih..last2 parking kat tepi jalan otw nk masuk kwsn perumahan..punyer la jauh..pastu, aku terpaksa la  aku berjalan turun bukit ke MPPD nye dewan..

Punyer la ramai manusia..calon yg aku ramah mesra nye no giliran ade yang sampai 488..mak aih~~ tu belah pagi tuh..aku xtau la jumlah keseluruhan calon yang dtg exam.

Aku xtau la plak ade byk sesi  utk exam ni..aku ingat cam x ramai org..no wonder aku nye waktu exam kol 10 am. mmber aku si ain tu kol 8 am...mule aku kena tggu dulu..sbb calon yg exam kol 8 tgh berbaris mendaftar kehadiran. Time duduk2 tggu kol 10 nk masuk exam, aku kenal la ngan Ros, orang perak..jauh an..aku ingat ain je yg paling jauh (selangor)..rupe2 nye ade lagi yang paling jauh..lagi hebat, sia kate tido kat highway je..kt highway seremban dlm kete..sian babah dier drive..huhu..

oh ye..lupe lak..nk citer..sebelum nk masuk perkarangan dewan MPPD tuh, time aku tgh kunci kete, de sorang calon ni..aku tegur dia..nama dia intan, kalau x silap aku ler..dia parking kete lagi jauh dari aku..hoho..dia org PD..hrmm xheran la kalau dier lulus exam pon..sbb anak watan kan..ngeee..pastu dia ckp lagi dia de kol opis MPPD nak tnye soklan ape yg kuar..dan jugak format soklan..dia bg tau esei..mule2 aku x percaya..bila mmber aku ain sms aku (sb dia dg masuk dlm dewan)..ain sms kate xde OMR form pon..just ade kertas kajang jer..pucat kaki aku!!

yang paling memalukan mase nk duduk dlm dewan, semua calon kena ukur berat badan dan jugak ketinggian..adeh, aku sayup2 je dgr encik-encik tuh stated kg dan kaki..aku dengar tinggi aku 4 kaki 11! aper?? pendek tol!!! berat, mmg aku x dgr pon..takooot..

sepatotnyer..aku exam kol 10..last2 masuk sekali..sbb ade ruang kosong byk kat dlm dewan..dan sbb we ol yg exam kol 10 ni dtg awal..(ikot je la ape yg urusetia suruh~~!} tapi bagi aku mmg kelam kabut gak la..

soklan utk exam MPPD nih ade 10! semuanya esei..calon kena jawab 4 soklan ajer!! antara soklan yang aku ingat ialah...

1. Port Dickson telah diisytiharkan sebagai Bandar Tentera. Nyatakan 13 Lokasi Kem yang terdapat di Port Dickson serta nyatakan lokasi dan fungsinya. (25 Markah)

2. Wellness Walk adalah salah 1 dari program yang tercetus bersama Kementerian Perlancongan dengan Majlis Perbandaran Port Dickson. Nyatakan kebaikan progaram bersama ini. (25 Markah)

3. Apa Pandangan anda terhadap PD. Berikan beberapa cadangan program atau projek yang dapat menjadikan PD sebagai pusat peranginan yang terkenal dan setaraf seperti di Bali, Hawaii dll.. (25 markah)

4. Nyatakan senarai penuh perkara yang perlu ada ketika ingin menjalankan sesebuah program yang bakal dianjurkan. (25 Markah)

(p/s: sume sokaln tu aku men reka..sbb aku dah xbape nk ingat exactly wording soklan..so, bianehyo..)

actually, most of the questions byk tnye pendapat kite pasal PD, cadangan program/projek, pastu uji kefahaman kite dlm mengendalikan sesebuah program..bagi mereka yg mase belajar pernah join mane2 club dan pernah jadi committee member of the program..so, aku rase korang boley jawab 1 soklan dah..ade gak soklan yang akan suh korang wat teks ucapan berdasarkan situasi yang dey ol bg kat dlm ketas soklan tuh..

okaylah....sampai sini je kut..sbb aku dah lama giler simpan post ni kat dlm draft..so, aku posted ape yg aku ingat..sowie la..kalau aku terlambat update blog pasal MPPD ni ek..

Attention to ----> AinZol!! mane gambo???


4 comments:

  1. haha~ lupe nak kaba, adik aku nyer hp xde kabel nak trnsfer..dia nak bluetooth kt laptop fon xley gak..jd kne lah tggu dia blutut gmba tu kt fon kwn dia yg canggeh..maklom ajela hp aku tu cikai-cikai je murah ala-ala toothbrush je >_<

    ReplyDelete
  2. KENE AMIK BERAT NGAN TINGGI..ADUHHH,LOMAH DONGAR EA..KALAU ANIS,DAH TUTUP TELINGA..HAHAHA

    ReplyDelete
  3. @hyunai_toothbrush...hahaha..
    @anis_eden yg ado kek tompek kejadian raso cam nak bg penampar jo kek pegwai tuh..wat apo la nk ukur bonghet ngan tggi bukan nak dtg exam askar!!

    p/s: asbestos!

    ReplyDelete
  4. hahah...kelaka entry kau ni nuyoi.
    soklan2 tu mmg sebijik la cam yg kuar kat ketas soklan. Mau nangis pegawai MPPD klu tau ada salinan soklan kat sini...sbb dia kata soklan ni akan di ulangcetak lagi klu jawatan ni kosong lagi. Ada tambahan yg acik ingat, buatkan ucapan untuk mc majlis rasmi Yg Dipertua...meraban den mnjawab msa tu. Nyesal tk bukak buku etika & protokol majlis.Pastu, ceritakan tentang nama2 pantai di Port Dickson...hapah tk hengat...tau pantai batu 8 je...

    btw...nk tnya, ada antara ngkorang yg dpt panggilan interview tk?

    ReplyDelete