22 Feb 2012

:: Penyakit dan Simpanan::



Salam, aku nk citer kali ni about sakit dan simpanan.

ingat x mase kite kecik2 dulu, kat tv iklan Bank Simpanan Nasional (BSN) dgn maskot tabung gajah berbunyi bila masukan duit didalamnye utk satu objektif..iaitu kempen menabung dikalangan kanak2..ingat ag x?? ingat ag x pada maskot AM bank yang "unta" tuh..tabung unta..ingat ag x? mesti korang ingat an..pastu lak, ingat x dengan satu slogan yang biasa kite dengar dan ucap..iaitu; 

MENAMBUNGLAH UNTUK MASA HADAPAN

Pernah dengar kan..tipu la..kate x pernah dengar..hehehe..kalau dulu kite simpan ikut suke la nk simpan kat bank mana yang tinggi pulangan tahunan nyer (ikut mama & ayah kite prefer bank mana). Ada yang simpan kat dlm Bank BSN, ade  gak yg simpan kat AM bank, ade pun yang simpan kat dlm Tabung Haji dll. 

Tapi sekarang zaman dah berubah..walopon masih ramai yang simpan melalui bank..tapi ada segilintir suka menambung menerusi polisi insurans..macam2 jenis polisi simpanan ade pada industri insurans ni..aku bukan nak jadi marketing executive yer..bukan nak promo..tapi nak bagi tahu kebaikan insurans nih..

Okayla..beberapa minggu lepas..bermula dari mama aku..admitted hospital..bukan calang2 hospital mama aku admitted tu private hospital + service terBEST di seremban...semua bil hospital akan jadi mudah jika kite ade medical card..ape medical card tuh..aku pernah dengar sekali jer..iaitu beberapa tahun seblum mama aku admitted hospital. 

"kak yong, ni ma nyer medical card..kalau aper2 terjadi kat mama..kamu tunjuk je kat hospital..tau la dier nak uruskan bil hospital cmner..xperlu risau pasal bayaran bil rawatan.." 

Okay. fine..bila mama admitted je hospital...then, received minor surgery kat dlm perut..and kuar jer ward..hospital suh ejen insurans dtg utk uruskan cliamed bil for medical card..mama dapat 2 bed ward sepanjang 3 hari kat hospital private tuh. tapi kan, lain jenis produk polisi yang kite amik dri pelbagai syarikat insurans, lain privillege yang kite dapat. ada yang cover penyakit kecik jer..ade lak, yang cover pnyakit besaw aje...ade yang kemalangan ajer..ade yang cover hospital government ajer..macam2 ade..

macam kes, mama..dia just byr dulu..then, claimed with insurans..pokok pangkal nyer..mesti kena ade simpanan..sbb hospital xkan discharge mama kalau xbayar bil..ngeeee..

Okay, Kes 2..Atok belah bapak aku..dia admitted hospital sebab batu karang dalam hempedu..so, atok jalani 2 jenis operations; laser & major surgery..all bill cost atok aku tggung sendiri..sbb ape..sbb dia ada bykkkkkkkkkkkkkkkkkkkk simpanan dalam bank..tengok sekali lagi..ape yang PENTING??? SIMPANAN..

Then, 3rd Case...Adik no.2 aku..si kak ngah..admitted hospital sbb radang usus jer..last2...checked-up punyer checked-up..masuk ops theater..lalu dibedah kerana 4 bende..1 kes usus kecil, 1 ag  usus besar (yang radang tu kasi cuci), then, ops for apendics..pastu kat rahim dier..(aku xtau ler ape menatang yang doktor tu kuar an..) selesai rawatan and ops..mase nak bayar bil discharge hospital, company dia just bayar half of the jer (tu company US tuh..yg besaw dah gah tuh..cmner bg kite yg kije kat company yg ciput2..yg cute2 tuh)..yang lagi half tuh kena bayar sendiri..TAPI!!! nasib baik, mama aku amek insuran hayat utk we ol..so, bley claimed insuran tu yang cover 36 diseases. then, lagi syok2 tu MC adik aku yg duk hospital almost a week tuh, insurans bg elaun harian lagi...alhamdulillah...selesai..xyah risau2..just perlu gune duit sendiri dulu..then, claimed..tapi...ONCE AGAIN..ape yang PENTING ialah...SIMPANAN...Perlu menyimpan!!

Walo camner susah pon kiter..aku advised..menyimpan la kite..simpanlah duit sikit2 walopon gaji ciput..simpan kat bank pon simpan gak..ambil insurans pon mesti kena amek gak..nak2 medical card..sbb zaman moden ni lagi byk penyakit..kite rase sakit perut biase jer..g sepital..dah kena wat surgery..yela...mana 1 nak, mati awal ker xsempat tobat ker..atau sehat an tubuh utk terus melakukan apa yang baik demi mase depan alam akhirah nanti..hukum shariah yg prinsip Marsalah Mursalah pon ade mengatakan walo darurat mana sekali pon nyawa WAJIB diselamatkan dulu. 

Dua2 sama bagus..menyimpan di bank dan pada insurans..aku amek medical card sbb privillege nye byk..cover aku nyer health smpai umo 80, every year, aku bley kuar dividen duit simpanan medical card tu utk ke bank lain..(ikut suker ko nk wat aper) lagi bagus kalau ko simpan pada insurans, in case xdpt byr 1 or 2 bulan..duit dividen tu dah bley cover polisi ko dri missed-paid or terminated. Then, if I admitted in hospital, just called my insurance agent and give everything  to him be settled! kite just duk hospital dan received medical treatment without any worries..ngeh3..(bukan promo yer..tapi ianya mamat berguna)

Bagi sesape yang berminat nak amek 1 polisi insurans..anda mestilah bijak memilih, memahami dan sentiasa bertanya pada ejen tuh..dan pastikan ejen yang jual insurans tuh ade HQ dier..karang ade lak yang kena tipu...(macam2 skunk ni..even sedara sendiri pon xbely nk percaya!) Sekali lagi beringat la kita pada slogan ni;

Menabunglah Untuk Masa Depan!


0 comments:

Post a Comment