1 Feb 2012

::Wanita Pemandu Teksi??::




Greetings!

Hari ni aku bace online news kat "NewStraitsTimes" pasal..kempen dari kementerian Pembanguan Wanita, Kanak2 dan masykt..kate dey ol..kempen tersebut mengetengahkan kaum2 hawa atau ibu tunggal yang ingin menambahkan pendapatan idup dgn mnjadikan pemadu teksi sbgi kerjaya mereka.

Adakah ianya patot?

Bagi sesetengah tempt di putrajaya dan di area lembah kelang..ramai yang memerlukan khidmat pemandu teksi wanita serta sudah terdapat beberapa pemandu teksi wanita..dalam skala 300 buah teksi yang bersekutu menjalan kempen nie..hanya terdapat 2 orang pemandu teksi wanita sahaja..tapi tahukah anda, betapa ramai kaum2 hawa yangade kat malaysia ni INGIN menjadi pemandu teksi?

Persepsi mereka terhadap pekerjaan itu yg sekian lama didominasikan oleh kaum adam mmg sukar utk ditukar..(fuh lamak,,ayat gua..)

Walaubagaimana pun..bagi aku..x salah kalau wanita nak jadi pemandu teksi..even, cikgu lesen L pon dah ramai wanita..cikgu lesen L aku (cikgu azie) pon wanita ape..siap ade anak lagi (motif aku bgtau?? ),,ngeee..

mmh betol la, kate Dr.Azlan mase aku belajar dulu..orang malaysia ni susah nak wat revolusi baru..nak2 yang ade kaitan dgn budaya-agama-rutin-taboo-mitos- kesihatan dll..

ingat gak mase dr.azlan citer betapa susahnye nak wat revolusi / kempen "pakai selipar" dikalangan orang asli di semenanjung m'sia..huhu..susah..sbb kalau kite kate "pakai selipar kitak tak jatuh sak-kit" mesti depa claimed kat kita balik, "akuh tak pakai apa, idop ajak!" ngeeee..

maybe, msyarkat kita akan dapat menerima pembaharuan..sbb kita ni skanng kena idop ikot flow..kalau idop berlawan arus..alamatnye..ketinggalan la ekau!!

okaylah..

CHIAO!



0 comments:

Post a Comment