11 Nov 2011

::Cendiakawan ker...Cendawan???::





Salam,

Lecturer@pensyarah adalah golongan cendiakawan yang memang disegani dan dihormati oleh semua lapisan masyarakat. Lebih-lebih lagi ibubapa dan golongan muda yang bekerja serta yang sedang/masih belajar. termasuklah aku ni ha..aku mmg respect giler kat golongan2 cendiakawan. ilmu banyak kan...


Aku ada kisah pasal seorang pensyarah nih..nak aku maklumkan ke dari Universiti mana..nak bagitau ke tak nak?..hmmm..aku bagi hint je la..

Pensyarah tu dari U yang ade banyak cawangan kat Malaysia ni..dari bandar metropolis hinggalah ke kawasan ulu.haaaa...amacam? dapat guess x? mesti dapat la punya..kalau masih x clear lagi..U yang ade kat segamat ade..kuala pilah ade..kat shah alam ade..ops! cukup..tu jer..teka sendiri.

Al-kisah, Lecturer yang bernama K tu adalah ahli panel penilai bg pihak gomen. dan xde kena mngena sama sekali dgn company aku. aku rase korang yg slalu follow blog aku mmg paham apa yang aku maksudkan dgn panel penilai. (panel/org yg menilai kerja/NOSS yang pihak company aku bangunkan).

si K nie mmg xtau la..apa penyakit dia..aku rase dia ade pscyhlogy disorder kot. panel pihak company aku xde lak byk ragam. dia sowang jer..mntang2 la kite angakat dier as "org" paling berpengalaman dlm graphic design..uiihhhh...dier nye bongkak mmg x bley bla! ingat la..kalau setakat ko dari U "teeeettttt" tuh..aku x respect pon...sbb U sume org bley masok kan..kalau MMU ke..Lim Kok Wing ke..tapi xtau la aku kalau dia tu penah blajar oversee..

okay..kite stop pasal latar belakang U dia & education background dia. Now, kita fokuskan pada "behavior" / adab seorang cendiakawan yang muslim..yang melayu...yang tinggi martabat dari hirerchy sosial. Cendiakawan la katekan..

Akk admin nak wat program this weekend, asalnya nak wat kat opis je..(kalau x silap la..) kalau boleh nak je..wat dekat opis..sbb buley jimat bajet company. tapi..oleh kerana si K ni..maka terpaksa la..akk admin aku uruskan tmpt program kat Port Dickson. Kalau u guys nak tau..mula2 call dia..akk admin kate demand nak wat kat dungun, terengganu..alahai..byk cekadak betol!

nasib baik la..kita nak skill dia nih..nak ilmu dia..yang xbley bla tuh..siap nak bawak anak lagi. kalau x dilayan gomen kate dokumen yang we ol hasilkan xkan diluluskan. hmmm..cmner lak tuh? korang fikir2kan lah.. secara politas nye..gomen malas nak layan karenah panel dia..lalu serahkan panel dia yang mengada2 taik kuda ni..pada company. nak x nak..layan kan ajer!

penat! letih! mual! jelak! tu yang aku nak shout out! tambahan lagi, ada lak karenah dia nak bawak anak2 sekali. walhal, kita ni tgh menguruskan suatu pekerjaan yang melibatkan kerajaan kita..generasi kita..kehandalan kita..serta martbat kita sebagai warga malaysia yang merdeka! (pergh...ayat slogan terkeluar lagi)

aku paham..sekarang ni bulan november...bulan ujung2 tahun...bulan-bulan yang ramai org malaysia suka utk g jalan2...g vacation..tapi beragak la sikit..beringat la..dan fikirlah..bukan anda seorang saja yang layan seperti raja. tidak terfikirkah anda..siapa yang menjadikan anda seperti sekarang nih..lupakah anda..siapa yang melukis destinasi hidup anda? siapa? siapa? siapa? ALLAH SWT!!!

dah la tuh..siap demand nak pilih hotel/chalet yg 5 bintang! x stndard katil "standard"..nak yg deluxe..utk anak bini dia..kate nyer..aduhai...awak tu golongan pendidik..maka jadilah, insan yang berpendidikan.. orang seperti K ni..mmg xtau nak ckp ape dah..nak maki karang..lecturer! pensyarah! hmmm..teruk betol! agaknya kalau dgn U dier..dia demand x ha?? confirm x demand punyer..sbb tu tmpt punca rezki dier..maut kalau wat perangai! silap2 lecturer pon kena dismiss from U!! ahhahahaha!

yang aku pelik..K ni..bukan nye kaum hawa! kaum ADAM! panel pompuan pon x byk cekadak macam dia nih..eishhh...ijashikaaaaaa!!! (carutan korea aku bgi..)

(again) sbb ape dia demand cenggitu..cenggini...sbb kat tmpat kije..kat U..dia xbley nak demand..thats y dgn org luar dia berani..sbb kita angkat dia lebih sikit..tu belom jadi HOD (head of dept.) tuh..belom lagi dekan..belom lagi rector unviersiti tuh...

Aku x paham la..kenapa nk demand-demand? hmmm..sbb dia tuh knwledgable sgt ke? tapi aku x rasa cendiakawan2 lain berperangai seperti K tuh..kalau sape2 yg sekarang ni lecturer kan..aku nak nasihat la...bukan nye ape kan..korang2 tu pensyarah..cendiakawan..golongan terpelajar..golongan pendidik.. aku, adik beradik, mak ayah serta atok nenek aku respect ape. golongan yang mengubah generasi baru kita. Tapi! kalau perangai sebegitu..berkat ker? dapat banyak doa ke? orang xkan doa/ckp yang baik2 ttg golongan sombong..maki caci hina lagi ade..betol x?


akhir sekali, jadilah golongan pendidik yang mendidik..dan jangan diminta menjadi golongan pendidik yang perlu dididik!

amek ko!

sekian!

CHIAO!

p/s: mood bengang! sabor je la..


1 comment:

  1. dia tu pangkat ape? Asst Prof? Assoc Prof? Prof? Prof Emeritus? sampai nak demand2 cenggitu?

    aku rasa dia dlm kategori cendawan beracun la..yg patut dielakkan dan dijauhi haha +_=

    ReplyDelete