3 Nov 2011

::Kemalasan yang x patot!!::

Salam,

Malas! Malas! Malas!!!!


Ni aku nk kasi citer skit pasal rahsia orang kije gomen nih..aku menyirap! naik hangin pon ade! mentang22mentang2 la org gomen buley suke2 ati je wat lepas tangan..bukan itu aje..demand lak tuh..


malas bukan perkara biase dikalangan pekerja2 gomen..bagi aku bukan sume la..tapi kan..buley dikatakan dah jadi budaya org kije gomen agaknye. (sori yer bg sape yg kije gomen)..walopon aku tau, masih ade yang ikhlas kije kat gomen tuh..tapi bak kata pepatah kerana nila setitik rosak susu sebelanga..bila sorang dorang yang wat bende2 sia2 (bermalas2an) maka sume org anggap begitu..yang sume manusia yg kije gomen tu pemalas. itu org panggil stigma.

aku nak citer sikit la..seperti yg telah aku citerkan dulu ttg company yg aku kije skunk ade deal dgn kementerian..ade la En.S ni..dier nk kate pegawai atasan x la jugak..assistant je..kuli macam kiteorg gak. tp org pndang dier lebih sket sbb ape? sbb gomen opicer..

Yang aku ngan akak2 kat opis bengang giler dengan banyak sebab;

1. sepatotnyer after we ol dah present sume NOSS..dia pon bertanggungjawab mencatat segala butir tarikh kelulusan sesebuah NOSS tuh..ni x..siap call we ol..mintak lampiran tarikh kelulusan..bla bla..kalau la, org macam dia ni kije kat kementerian pertahanan..mau x nya negara kita mmg musush melambak bertapak dan berleluasa.  (aish citer pasal politik pulak..)

2. bagi tender kat we ol  utk wat NOSS..tapi demand yang bukan2..nak we ol siapkan dalam masa yang terdekat.bg bidang yang terlampau byk kat we ol..sampaikan akk2 kat opis yg anak2 dara tu xde life..no human rights la katekan..

3. nak wat sesi pembentangan NOSS kat area KL-SHah Alam-Seremban..sume ngelat xmau dtg..tapi bila sebut je..we ol nk wat sesi tu kat dungun, terengganu..dari pegawai atasan...sampai la...yang pangkat ciput2..sume nk  dtg..walhal..present je kot..sorang pengerusi..sorang assitant sudah..sbb ape dey ol nk g dungun...sbb....lagi jauh dey ol g..lagi byk claim bley kasi countim..apa daaa...

4. then, sepatotnyer..dey ol kena standby or cari sendirik panel penilai utk menilai NOSS yang we ol bangunkan..tapi sebab terlampau malas dan suka bergatung harap..serta kuat mengugut..maka..we ol jugak yg kena carikan..padahal..bukan kije we ol. bukan kije secretariat...cam aku dgn akak2 opis.kalau x carik..dey ckp...our NOSS x dpat nk diluluskan..

5. sepatotnyer lagi..pihak en.S tu..kena briefing dulu panel2 penilai dia..before dtg ke sesi pembentangan..bagi mengelakkan suasana tegang dan ketidakfahaman bagi dua2 belah pihak...tapi x..depa x wat apa2 briefing pon. just call panel depa utk datang sesi pembentangan then..bantai rase xpuas ati dgn apa yg panel pembangun we ol telah bersengkang mata menyiapkan NOSS..

sebenarnya..ada banyak lagi kesilapan yang aku nampak..tapi..oleh kerana deme x ckup kakitangan yang berkaliber dan bagus yang mcam we ol (private) ni..pengarah depa sendiri pon kate..even kakitangan dey ol pon xkan bley produce dokumen NOSS dengan cepat spt we ol serta lain2 company yg dapat tender. akan tetapi...disebalik menghasilkan NOSS ni..bukan senang yer..seksaa taw..mata we ol ni dah nak naik bengkak di wat nyer.

kenapa la masih ada yang x tekun dan ikhlas dengan kerja yang depa ada skunk nih..apa susah sgt ke? x bersyukur ke? apa, korang ingat korang tu pegawai tinggi korang buley sesuka ati je order2.ape..ingat we ol ni wat pizza delivery ker?...

Aku bukan nak kutok orang kije gomen..tapi..berubah la..generasi Y seperti aku dan akak2 opis ni..mmg dah naik jelak dengan aktiviti gomen opicer yang ada skunk nih..yang umo dalam lingkungan 30 - 50 an..Generasi Y, mmg x suka nak dikongkong dan ikot telunjuk sekiranya x bape nk kena dgn trend globalisasi yang semakin menyerlah kini.

sekali lagi berubahlah demi masa depan negara untuk lebih efektif..berubahlah utk kami bangga menjadi rakyat MALAYSIA!


pergh..ayat yang sungguh literasi...

okay la itu sja utk entry kali ini..


CHIAO!

2 comments:

  1. "berubahlah demi masa depan negara untuk lebih efektif..berubahlah utk kami bangga menjadi rakyat MALAYSIA"


    haha, aku sukaaaa slogan tu !!! betul2 membangkitkan patriotisme aku..hahah

    ReplyDelete
  2. sedap kan slogan aku tuh...aku pon rase "terbangga" lak dgn rekaan slogan aku..dulu mase sekolah xde la plak idea dtg mencurah2..huhu..se-korea2 aku..malaysia ttp negara aku yg perlu dibanggakan taw..betol x?

    ReplyDelete