9 Nov 2011

::Kisah Interview lagi..::



salam,

kali ni bukan kisah interview aku yer..kali ni kisah interview org dtg interview kat company aku..

Yesterday..ade calon tenuduga datang ke company utk ditemuduga..sebagai apa aku xtau la..sbb aku x amek tau sgt pon. dari muka dia..aku scan..macam bisa aku kenal..haaaa...(siapa?siapa? siapa tuh?)..


hmmm...calon tu perempuan..aku just agak yang dia tu budak uia..sbb as ex-student uia kan..aku mmg cam sgt..aura dak uia ni..mmg luar biasa skit...hohoho..(pandai2 je aku nih..)

dia dtg dalam pukol 9 lebih la..mase tu akak yg interview tu a.k.a HR company tgh breakfast kat meja dier. dia dtg siap bawak emak lagi..dahsat..seyh..mama aku x penah nak teman aku g interview..

aku xtau la..kalau mak dia terasa bahang panas kat luar..tu sebab dtg masok opis kot..tapi kan..aku nak nasihat sikit la..bab yg cenggini pon dah jadi sbagi satu kriteria oleh org HR..nak tgk calon yg di temuduga tu OK ke or KO..

kes bawak "emak" g tebiu ni mmg aku penah jumpe 2 kes la..setakat nih..satu mase program penempatan pekerjaan kat terminal 1 dulu2..(bulan berapa aku x bape nk ingat..awal bln oktober kot)..dan kes ke-2..semalam!

hmmm..agaknya la kan..kenapa emak dia nak ikot sekali? sape bley bg reason bernas sikit..

menurut HR officer yang interview tu kate..calon tu x penah bekerja..calon tu ade degree in science dlm bidang matematik. so, satu jawapan yang menjengkel penemuduga HR aku ialah..

berikut adalah sesi soal jawab temuduga yang berlaku smlm..exactly xde la..tapi lebih kurang la..dialog dier..(harap u guys paham)

HR: Awak penah bekerja sebelum ni?

Calon: Tidak pernah.

HR: Kenapa?

Calon: Sebab line Maxis 017 saya x berapa baik/bagus kat kawasan kediaman saya..bila ade orang call utk dtg temuduga..saya x dapat nak jawab..kadang2 talian putus2..

hmmm...sebab line maxis?????? hmmmm....hampeh tol jawapan..tolong la..jgn jawab cenggitu..memalukan jer..memalukan gologan mahasiswa jer..belajar tinggi2 tapi..x bley nak bermain dgn kata2..kot yer pon..jangan la terlampau jujur..bgi la reason yang positive atau ada unsur mengharap..macam nih

"walopon saya tidak ada pengalam bekerja yang lama..saya yakin saya boleh melakukan apa saja kerja kerana saya seorang yang multitasking..."

kalau x pon..try ckp..cenggini;

"walopon x penah kije..kalau pihak cik bagi peluang..saya akan lakukan yang terbaik..cuba lihat keaktifan saya dalam bidang kocurikulum sebagai president/bendahari/etc..dlm persatuan bla..bla... ini menunjukkan saya..ada pengalaman..bla...bla..ayat2 la sikit"

kalau mase exam korang buley goreng 'essay" xkan mase interview xbley kot..

tapi bg aku..ni sume yang aku post kali ni dapat bg korang pengajaran ttg apa yang aku lihat dan dengar..

akak opis HR aku pon kate..reason yang x masok akal..

"kalau aku owner, akk x amek la dier kije..sbb bg reason kenape x kije sbb..line maxis x bape baik? bla..bla..line tepon lain kan ade..cam celcom ke..u mobile ke..digi ke..xox ke..tune ke..kan ade byk..alasan yang x munasabah betol!" - menurut akak HR opis aku..(ayat lebih kurang; not exactly k)

maybe calon tu nervous kot...x pon terlampau excited..tu sbb dia tercalur ckp sume bnde yang x sepatotnyer...anyway..kepada calon tu..harap dia berjaya di ambil oleh tokei (boss) company aku..amiin..lagi ramai lagi bagus..ringan beban akak2 senpai kat opis ni..plus dgn aku sekali..keke..

okay la..setakat tu je..kalau korang nak ckp pape..korang buley la..ke ruang jerit (yg chat tu) sebelah kanan..serta kotak komen bawah entry nih!!


CHIAO!

1 comment:

  1. sbb line maxis???
    ape ke halnya..huh. aku xdela cakap ak hebat sgt, tapi insyaAllah aku xkan cakap masalah line. as interviewer plak, ak bole fikir budak ni xde inisiatif nk maju sbb dah tau maxis 2 prob byk syarikat telekomunikasi kat msia ni.. xkan sumenye teruk..camne nk keje kat company aku..huh!
    mudah2an ade rezki budak tu kat mane2..

    ReplyDelete