26 Sept 2011

::Kerjaku::



Greetings!

Nak citer pasal kerja kat dlm entry b4 ni..aku rase pjg bebenor lak..cam karangan lak rasenye.Tapi nak wat cmner aku still nk citer gak..sbb memory aku ni xbape baik sgt..so, dgn aku citer kt dlm blog ni..bley jadi journal/virtual diary aku.so, bley gak aku gune bila aku nk smbung stadi ke or utk kegunaan peribadi..jadi pakar motivasi ke..(acey..cey..cey..cey..)

Tang kerja lak..company aku ni..ade byk lagi company "sebumbung"..maksudnye..ade 3 company, 1 owner..tapi lelain name..(mengikot yg aku phm ler..) so, company aku ni mcm2 bisness gak la dia wat. Skunk ni, dey ol tgh bz, sbb dpt tender dri JKM (Jabatan Kemahiran Malaysia) under Kementerian Sumber Manusia untuk mbngunkan NOSS (National Occupation Standard S????) xtau ler ape ujung nye..NOSS ni spatutnye JKM yg wat..tp sbb kakitangan dey ol tu x mncukupi..tambahan lagi ade company yg ade kepakaran buat NOSS..maka JPK (Jabatan Pembangunan Kemahiran) bg tender seberapa byk bidang yg ujud kat dlm industry ni utk mbgunkan NOSS yg standardize dan berkualiti pada company yg ade kepakaran wat NOSS tuh..maka slh 1 company yg "pakar" tu company yg aku kije skunk ni. (ni ape yg aku paham ye..wallahu a'lam..hanya Allah je yg taw)

NOSS yg sdg dibangunkan ni..beh kuang sama ngan course outline subject University..lebih kurang taw..tapi not EXACTLY..sbb ape? sbb NOSS ni khusus pada skill yg dikehendaki dalam industry..xkisahlah industry ape pon..ade mcm2 kan?? byk taw!

 So, sape yg bngunkan NOSS ni?

NOSS ni bila dah dipertanggungjawabkan kpd company yg aku kije..maka, dia perlu cari ahli panel, org yg berkaitan dgn industry/bidang tertentu. Contohnya, Bidang "Wholesale"..so, we ol yg duk kat opis ni akn search contact data org2 yg pakar dlm bidang wholesale spt Wholesale executive from MYDIN ke...TAMIN (yg kicap) tu ker..FAEZAH (yg beras )tu ke...dan sape2 lagi yg terlibat dlm wholesale nih..sape yg berpengalaman dlm bidang ni..bukan yg mengajarrr dlm bidang nih..yg mngajar kat U ke..kolej ke..yg tu mmg xbley nk guna pakai idea dey ol..sbb, mereka (lecturer2) tu bkn nye hari2 wat kije wholesale..dey ol tu tau ngajar je..ikot buku..tapi tidak bg NOSS yg nak dibangunkan nih..ikot ape keperluan semasa..ikot apa kehendak industry..apa yg industry "wholesale" tu nk dri seorang pekerja tu? apa competency yg dey ol nak dari seorang graduan SKM (Sijil Kemahiran Malaysia) atau mana2 pusat latihan kemahiran yg mnggunakan NOSS yg sdg dibuat nih..

fuh! kijap! penat nye..sompot lak den..putus napeh ni ha..stakat ni korang paham ek?

Jadi nye, Panel2 yg we ol contact akan di satukan dlm 1 program, dimana dey ol akan berbincang ttg level pekerjaan itu dari level 1 hingga ke peringkat yg paling tinggi dalam sesuatu bidang tuh..pastu ape Core Course serta Elective course yang diinginkan ade bg setiap skill dari level 1 sesuatu skil itu sehingga level yg paaaaling atas..ikot la sesuatu bidang tuh...untuk pengetahuan korang..bgi sape yg xtau la..yg dah tau tu diam je ek. Dalam SKM, Level 1 hingga 3 adalah tarafnya SIJIL..Level 4 tarafnya DIPLOMA, Level 5 tarafnya DEGREE..Level 6 - MASTER dan seterusnya..

Walaubagaimanapon...bukan semua bidang yg ade/ujud dlm industry Malaysia ni sama standard nye..xsama taw! SHIPING Industry sbg contoh, standard yg dey ol pakai x sama dgn apa yg Degree dari pada mana2 IPTA/IPTS dlm ngara kite boleh bagi/sumbang pada industry mereka. Dey ol kate..jika IPTA/IPTS punyer standard amat terikat dgn kementerian/politik negara..tapi bg mereka in shipping industry..standard yg dey ol gune pakai adalah bergantung pada persidangan antarabangsa shipping industry itu sendiri serta x terikat.gitu gini pon..standard yg dey ol guna bkn bermksud dey ol ni bwk masok kapal men ikot suke dan  x ikot rule yg MARPOL/ape yg Jabatan Laut Negara suruh. Cuma dey ol nye pekerja2 yg ade kat atas kapal tuh..dey ol nye skill tu..bertaraf antarabangsa! so, even ko ade degree dalam engineering specialize lak in shipping..degree korang yg dri IPTA/IPTS tu..xbley challenge dgn org yg ade skill as engineer kat dlm kapal tuh! haaaaaaaaaaaaa...putus urat kentut aku nak kasi terang nih..hahahahaha

So...korang yg ade degree engineer shipping (yg blaja kt darat nih..) kalau nk jadi engineer kat dlm kapal..u guys still bley..tapi....korang mesti kena kije teruk skit la..mula dari zero! sbb korang tau teori je..xtau byk ttg ape yg berlaku dlm kapal.

So,(lagi sekali aku gune wording nih)...HIDUP INI PENUH DENGAN ILMU! SKIL itupun ilmu..betoi x??
Bagi graduan yg macam aku ni..graduan course yg terlalu general..yg terlalu byk benda yg aku blaja..ideologi western + islamic ade/psychology ade/history ade/Islamic Revealed Knowledge ade...buleh dikatakan sume la..so, pegi interview kat company..aku dah macam lecturer bg kuliah..ahaha...so, skunk ni..aku nk carik alternative len..ade punye..percayalah..

Aku baru tau! UIAM adalah university Comprehensive..Comprehensive segala2 nya..hahaha..sampai susah nak tentukan specification of the job..hoho..ape2 je la..

Best gak kije aku nih..g program yg company organize..pastu jadi secretary..tukang type document NOSS yg panel pembangun discussed. Kadang2 kije bkn kat opis je..ujung minggu tu kdg2 tido hotel..sbb program nih..hmmm..best gak! byk org besar/org yg hebat dalam sesuatu bidang industry aku kenal..aku dengar cerita dey ol..sampai ade plak, shipping company officer/kapten kapal ajak aku join jadi anak kapal/crew vessel diorang..bahagian Admin..sbb ape? sbb aku type document cam kilat! haha..kesitu lak..haha..lawak je..siap  promo kat aku lagi, gaji starting atas kapal je more than 4K (ribu)..pastu bley lak ckp..dapat g around de world..kot ye la vessel diorang tuh singgah byk tmpat..tu pon klu dapat kuar dri kapal..watnye singgah jap kat port tuk turun barang..x ke bosan..hoho..pastu byk gak term2 yg aku blaja dri org yg otai dlm shipping industry nih..cam klu kat darat kapal kite called "SHIP"..tapi term dlm industry dey ol..dey ol gune " VESSEL"..

aku bg tgk gambo la..yg ni mase aku jadi co-secretariat utk course Deck Rating under Shipping Industry. time ni dey ol tgh discussed psl nak wat Compentecy Unit/ ape kerja utk skill level 1 yg zero knowledge psal  deck rating..panel2 yg pakar dri various shipping company/organization shout-out the work tasks as a Deck Rating.

yg tmpal2 kat dinding tu sume idea dey ol..dey skunk ni tgh bizi tulis kat red paper tu untuk di diagnose serta
di kategori kan pekerjaan seseorang didalam deck vessel

haaa..yg tgh tunjuk tuh En.Ramlan experience dlm Shipping more than 24 yrs. Penah jadi lecturer kat ALAM (Akademi  Laut Malaysia) Resume dier...ber"pages2"..pengalaman dia yg byk tu buatkan kepten2 kapal yg ade time tu pggil dia kepten..even dia pon ckp kt kiteorg yg dier segan org call dier capt...sbb dia dah x kije kapal lagi dah..dah tua..

yg belakang chinese tu captain vessel from MISC Berhad..salah 1 syarikat perkapal an terbesar  di Malaysia nih
(kalau x silap la..)
dia ni pon bkn calang2 experience dier..

yg kiri tu Research Executive from ALAM - En. Shahril
yg kanan lak, Mr. Fong..Captainvessel yg kat gambo ats td..

En.Tahir dari MYROUS - from 1 of shipping company..dier ni consultant tuk company..
strt kije dri kadet kapal sampai la ade skill yg masyuk bley jadi consultant di syrkt perkapalan..
hebat kan?

depan sekali facilitator yg conduct discussion dgn En.Amin from  MYROUS..member En.Tahir la dia nih..

haaa..xkira pangkat atau darjat..sume turun padang utk pembangunan NOSS  bidang Dek kapal.
Ygdepan skali kat dinding tuh..pangkat dia level 4/5 skil (ijazah + master) in deck rating.
Yg baju belang2 tu aku dah kenalkan tadi..EN.Ramlan
Yg baju biru tu lak, En. Ghazali Pen.Pengarah bahagian Audit Perkapalan di Jabatan Laut Malaysia..
HEBAT kan...

Kesemua yg dey ol buat ni sume nye utk pembangunan ummah serta selaras dengan matlamat Kerajaan yg ingin menjadikan Malaysia sebagai pengeluar Buruh mahir yg berkualiti...fuhyoooOO!! bahasa aku..mantap!

Pagi tadi aku xmasok opis je..kol 7.30 dah nak gerak g JPK kat cyberjaya..hmm..sbb we ol ade presentation NOSS kat sane depan JPK officer dgn Panel penilai dari bidang industry yg we ol nk present nih. So, hari ni present bidang Financial Planning! pergh~~! byk gak input yg aku dpt. nak jadi islamic financial planner (IFP) bukan senang. Dey ol kena amek exam bertulis yg berjam2 lamanya. Dey ol kena amek 6 Modul exam financial banking before dey ol dpat official licence as Islamic Financial planner/ conventional financial planner. Menarik x? Menarik kan citer aku nih?

Setiap 1 modul exam, dey ol akan dpt exam question 1 hari lebih awal utk dey wat case study/construct jawapan. Menurut pakar yg hadir dlm presentation td kate..soalan biasenye 3 words je..tp jwpn case study calon exam kena lebih dengan explaination. menurut pakar lagi, even soklan yg telah diberi tu sehari awal dari tarikh exam..bukan semua calon akan dapat menjawab within the time given. dan bukan semua org berani mnjawab soklan exam tuh..even, pakar yg aku jmpe td pon kate.."very supprising out of 37 lecturers who expert in financial planning only 17 dares to take the exam! according to what we've noticed"..cmner tuh?sepatotnye lecturer la yg patot berani..ni tidak! malu je..(pikir2kan la..)

Then, after lunch gerak ke Bangi lak..g program NOSS bidang Herb Plantation (kalau x silap la..)..panel bidang ni tgh nak siapkan Co-curriculum untuk skil level 4 (taraf diploma)..mmg kesian tgk panel2 kita perah otak utk bangunkan NOSS + buat co-cu bidang yg byk levelnya..tapi itu sume utk sape??? utk genarasi muda akan datang. Jangan risau xbley masuk U ke..kolej ke..politek ke..kalau korang menuntut skil kat mane2 pusat latihan skil yg ditauliahkan oleh JPK..korang bley setaraf dan sehebat bebudak yg blaja U tu...ok?! ngeeeeeeeeeeee... senyum skit..:)

Okay la..sampai sini je..

CHIAO!

3 comments:

  1. yui..best gle keje ko... alhamdulillah.. rezki2!
    byk pengetahuan 2 yui...
    thanks share kt cni..byk jgk ak baru tau..

    ReplyDelete
  2. fuh,berpinar2 mato den lopeh baco ni..hehe..tapi yg paling menarik perhatian denl,tentulah tido hotel..hehehe..x delah,memang dasyat lah..walaupon taraf keje kerani,tapi keje ni bagi macam2 pengetahuan..sangat bagus untuk dijadikan pengalaman dan tambah pengetahuan dan tambah kenalan..
    camne kak,ade jumpa jodoh tak?

    ReplyDelete
  3. @ijah, alhamdulillah..semua rezki tu Allah yg tentukan..klu aku ade2 pape citer aku mesti aku post kat blog ni..facebook xbape la..ko jenguk2 la blog aku.weh..ko nye blog bila nk update? x update2 pon..at least citer la psal experience ko lak..mane la tau..aku + anis bley wat pgetahuan..

    @anis, jodoh? byk yg dah kawen ler..pastu balak org..kuikuikui..

    ReplyDelete