16 Oct 2011

::Etika / Adab in Workplace::




Greetings! Salam...

Dah lama gak la aku x update post blog aku nih...oleh kerana faktor2 teknikal..maka aku xdpat la nk update selalu..(errr..faktor yg aku penah mention kat dlam previous entry..)

Sebenarnya kan..aku ade baaaaaaaaaaaaaaaaaaaanyaaaaaaaaaaaaaak cerita nak dikongsi. Tapi tu la..aku try ek..seboleh yang mungkin.

Kerja yg aku tgh kije skunk ni mmg tgh nak deadline. Biaselah kije or liase dengan gomen agak menyakitkan serta perit sket. Almaklumlah...dey ol tu demand yg bukan2. Aku masih ingat lagi mase aku teman kak nani pegi JPK @ Cyberjaya  hari selasa lepas. Aku teman senior secretariat g hantar claim utk NOSS. Plus, tujuan pegi tu pon nk tnya dgn lanjut ttg COCU yg we ol otw nk siapkan before we ol kena bantai kaw2 in presentation. (korang mesti peninkan..mesti ade yg x paham ape yg tgh aku citerkan nih..x pa..x pa)

Seperti yang telah mention in the previous entry..NOSS is NATIONAL OCCUPATIONAL SKILL STANDARD..Kementerian nak wat standard pembelajaran skill yang dikehendaki serta sejajar dengan pasaran industri. So, kekurangan tenaga pakar dalam membangunkan NOSS thats why we ol dpt tender. Baru aku tau, untuk 1 NOSS harganya berbeza2. Example, UNtuk NOSS bidang Deck Rating bernilai RM69,999.00. Tuntutan dibuat selepas present CP (Compentency Unit iaitu penerangan mengenai tajuk, tujuan bidang, pre requisite utk enroll dlm bidang itu..serta peringkat kerjaya bg bidang yg di present tuh..) bila JPK kate NOSS nih..."cantek..!" maka pihak kami akan mengeluarkan invois tuntuntan bernilai 20% dari harga sesebuah NOSS..kalau dengan harga yg aku mention tadi..20% lebih kurang 12,999.80...lebih kurang ler..untuk tuntutan yg 80% tu lak..our company kena g present yg COCU lak..COCU ialah Cocuriculum sesebuah NOSS tuh. Dalam NOSS akan terdapat apa "related Knowledge" yg student/trainee dpt..the "applied skills"..  "Attitude/safety..".."Training hours" (bape jam trainee must sit for lecture/practical)...then siap ade "Type of module samada lecture je ke..or full practical..or both module used. The last, Assesment Criteria..means..apakah kesimpulan dari kerja2/skill2 yg trainee tu dah wat..haaa..begitu panjang dan lebar penerangan aku nih..ngeeeeeeeee...(^^,)v

Okay sambung balik, semasa we ol jumpe pegawai yg mengruskan NOSS ni..pegawai tu siap kate lagi..
"kenapa awak yg secretariat datang hantar claim nih??.."
"awak x sepatitnya datang..mintak maap yer..saya x marahkan awak..tapi..awak tau kan..benda2 macam nih..sepatotnye boss awak yg datang dan hantar. bukannya awak yg secretariat.."

Aku paham maksud pegawai tuh..mmg xmanis pon kalau mende besar macam NOSS tu secretariat yg hantar sbb..ianya lebih formal kalau orang atas kami yanga hantar..bagus juga dia cakap cenggitu sekurang2nya kita tau etika nak berurusan dengan pegawai atasan NOSS. Mana tidaknya, yang kitaorang jumpe tu bukan calang2 post dia kat JPK..sorang  Pengarah prgram NOSS sorang lagi Penolong Pengarah JPK. Memang la dey ol tu nampak macam orang biasa je..tapi pangkat yang dey ol ada tu..kite mesti la ade etika sikit..adab tu yg penting..etika tu yg perlu diambil berat..tol x..dalam islam pun ade etika gak..ade adab gak..contoh adab nak ketika nak berjumpa dengan imam ke..ustaz ke..dey ol tu orang berpangkat ape..even mase zaman rasulullah s.a.w pon..sape2 yg nak jumpe dengan rasul Allh tu pon ade adab nye..kalau mase tu x de lagi termaktub dalam mana2 kitab hadis..muslim yg hidup mase zamam rasul allah tu pon secara logiknya akan pikirkan adab nk bercakap dengan rasulullah tuh..yela..aura yg ade high post la katekan..lohik x ape yang aku ckp nih? logikkan..even nak ckap dgn mak ayah kita pon ade etikanya.bukan men slumber je tegur. Mak ayah tu pon pangkat tuh..pangkat reality (ini term aku bagi..) hahaha

pergh..menabur2 idea aku nak type utk entry kali nih..yela..sambil dengar lagu hindustan..hoho..then..officer JPK tu kata lagi..

"kalau u ol nak pass exam...u guys kena la ade PR yg bagus in liasing with people..xkira la dgn sape2 pon.."
"maap tau sy ckp nih.." (we ol stuju..tapi nak wat cmner..dah boss suruh..di luah mati mak..di telan mati bapak..korang paham kan..)

ya! aku paham dah mase officer tu cakap..PR = Public Relation. PR ni mmg penting. PR yang bagus ialah u guys kena ade skill percakapan sentiasa tidak menyalahkan orang serta sentiasa memuji orang yg kita deal. Memang korang akn kate tu "bodek" tuh..bodek ke x ke..dalam dunia realiti istilah bodek tu mmg dah xbley nk pakai dah. Sbb dah modern kan..watpe nak masih berada ditakuk lama.Dan dalam masa yg sama perckapan kita mesti menyakinkan dan mesra/ramah walopon kite ade berbeza fahaman agama,politik,kaum dan sebgainya. betol x??? (ini sume aku nye opinion based on what i understand and see with my own eyes!)

tajuk post aku pon dah macam chapter subjek aku blaja dulu..hahaha..walopon aku xdapat kije yg aku idamkan lagi..tapi..semua ini adalah pengalaman. Mana nak dicari pengalaman yang besar dan banyak informasi seperti kerja aku wat sekarang nih...alahai~~~! sabo je.


okaylah!

CHIAO dulu lorrrr!

0 comments:

Post a Comment