2 Oct 2011

::Program Penempatan Pekerjaan::



Greetings!

Hallloooooooooooooooo...

dah bape hari ek aku x update blog?? dah beberapa hari aku tggalkan blog nih..okaylah, hari ni aku nak citer skit pasal "Penempatan Pekerjaan" yang diurus selia oleh jobsmalaysia.gov.my branch Negeri Sembilan.

At first, junior aku si dak Anis bgg taw rumours psal bende2 nih. (TQ dik)..then beberapa hari sebelom aku dapat sms maybe dari jobsmalaysia (kot la..) bgtau yg 1 oct (semalam) hingga 2 oct 2011 akan berlangsung program penempatan pekerjaan di Ground Floor Terminal 1 Shopping Center.

rmai gak la yg dtg..sume tgh sibuk filled-up form..isi bang..isi kak..yg dah kije bape tahun pon dtg nk tukar kije..pon ade gak..hehe..bkn freshies je yg dtg..hehe..



Jadi, aku pon pegi lah..walopon x byk company yg involved tp puas ati gak la..at least jabatan tenaga buruh mengambil langkah yg bagus utk mengadakan program penempatan pekerjaan ni pada ujung minggu (sabtu & ahad) ye la...bila weekdays, sume org kije..nak2 fresh graduates yg bekerja sementara sblum mreka mncari pkerjaan yg betol "masyuk" (kate nye..)

Aku puji jugak la..dgn kemesraan mereka..kalau weekdays, aku pigi panjat bangunan wisma persekutuan tuh..pejabat tenaga buruh negeri sorang pon xde..nk tnye kat kaunter deme..memasing xde ..g minum la..g toilet la..x masuk pejabat lagi la..& mcm2 lagi..

Antara company yg available  job vacancies nye adalah; Samsung Corning (M) Sdn Bhd, CareGlove (M) Sdn Bhd, Parkson, GCH retail company, Perhotelan..(aku xbape ingat ler name hotel tuh..) dan byk lagi..

Program hnya mbenarkn seorang jobseeker memilih paling maksimum 3 company utk dipilih dan ditemuduga. tapi aku pilih dua je..sbb x byk pilihan. huhu..tp xpe la..aku pilih Samsung Corning ngan Careglove sdn bhd. Samsung as HR officer while care glove as management trainee. hmmm..tapi tu la, bila aku tiba je kat booth samsung..aku ckp..

" assalamualikum, selamat tgh hri..maaf sbb xde form samsung kat registration desk, dey ol said submit resume je.."

officer dier kate..

"ye...wslm...xpe..xpe..kite terima saje..sbb form mmg dah abis byk dah td.." (nampak! mmg ramai yg dtg tebiu kt samsung b4 aku) then she replies

"oo..budak degree yer..hmm..kite utk hari ni dan esok..kite nk interview sape yg apply operator je.."

pastu aku reply..

"yeker? sbb kat partition pasted in front said officer vancancies available..so, sbb tu sy pon dtg apply kije kt sini.." (sambil senyum)

she replies;

"utk degree application..we ol slalu interview kat our office..biase nye yg interview sume management officer..so..sy hrp awk paham le..xkan la degree nk tebiu kat booth kecik ni..kan..." (hmmm..bg aku base je..mase kt mctf tu pon walk-in tebiu for fresh graduate ade je..xkesah pon..ke saje je..ntah ler..aku pon xtaw)

"kalau papehal, we ol akan contact u lar.."

dalam ati aku kan..abis tu watpe la..letak/post jawatan kosong yg position officer/supervisor kat partition tu ha..kalau dah nak tebiu kat booth only the operators jer..adeh..macam2 ragam tol.

dah lepas drop-in + walk-in tebiu tuh..aku ngan anis ape lagi..bergambo ler..nah ni dia..besh giler jumpe dak anis..macam citer we ol shout-out..lepak2 kat mcD..lepas gak la windu2 nih..keke..) omak aih..aayyaaat~~
sehatnye aaaaakkkuuuuu!!! nak diet xbley..dah nature-in-build
hahahaha
bangga la gak sekijap kat stand post jobsmalaysia tuh..sakai giler aku!!
kekeke..
si Anis..ex co-worker mase aku kije kindergarten dulu..
we still keep in touch and touching2..hoho cam len mkne je..
try cari aku..mana aku? xde kan?xde pon....??? korang pk la aku ktner? ni kat mcD ni..
p/s; syg pulak xupload gambo..sbb dah "snap" kan..hoho

Booth company yg x berapa hot cam HONDA..RECRON..MY PARTNERS..

hmmm..My Partners...ni mmg company yg..(camner nk ckp ek)..u guys mesti xtau..company ni aku rase hak milik somebody yg rapat dgn MOHE..(kalau x silap la..)sbb pe..aku penah g tebiu kat Scicom dulu..kat Building PKNS PJ..dulu..aku rase aku ade penah citer kat prevoius entry blog aku ni..My Partners is a company authorized by MOHE for recruiting fresh graduates who are not yet starting their career in any industries..qualification dia..graduates must possess 3.0 & below of his/her cgpa.kiranye..My Partners is 1 organisasi yg dapat tender dri MOHE utk mjlnkan 1 program lepasan ijazah.ijazah menggangur..tp syg..program yg ditwarkan hnya dijalankan di area PJ saje.so, org yg xde accomodation kat area PJ mmg parah..allowance ade..tp..ckup utk tmbng dan daily food je. Scicom adalah organisasi persendirian yg dilantik oleh my partners dimana dia mnawarkan tmpat serta kepakaran dlm melatih graduan2 yg sudah mendaftar. Program ini sepenuhnya dibiayai oleh MOHE..tapi..tu la..modul dia..sama macam ape yg kite blajar kat U/kolej. tapi yg membezakan..ade latihan industry..cuma..sayangnye....terhad utk org yg duk kat kota metropolis cam PJ/bangsar/KL..atau sape2 yg duk near to scicom building..sedih x?

kdg2 tu aku rase kesian gak..espeseli kat org yg tinggal jauh macam sabah/sarawak/utara msia/pantai timur msia/selatan msia cam aku ni ha..org negeri/melaka/johor. peluang xde pon dtg kat tmpat kite..walhal..negeri2 lain pon sama je membngun..tpi kenapa? kenapa? dan kenapa?????

hmmm...semua org terlalu idealis..aku pon..tapi aku harap sesangat pihak tertentu pandang atau rase ape yg graduan2 seperti kite nih..maksud aku graduan yg bintangnya xseberapa nak gemerlap nih..nak dpatkan peluang masuk dalam industri sikit punya la susah..sbb nya hanya 1 je..iaitu, tempoh latihan industry/skill yg IPTA yg kat aku ni not very TOUGH! practicum pon 1 bulan je.sedey~~!! tapi nak wat cmner kan..skunk ni sume in transaction mode..all things is business...education di bisneskan..dari tadika sampai ler peringkat tggi..agama pon ade yg wat bisnes dri nye..cam jual ayat Quran, dengan nama sedekah..memotivasikan org pon dibisnesskan..buat amal pon dibisneskan..sumenye la..bisness.kalau process jual beli lagi la..mmg dah name bisnesskan..keke..(aku xtau la..korang paham ke x?..ngeeeeeeee..)

sekarang..aku terpaksa pikir alternative lain utk mengejar career yg diidamkan..hope so lar..(cam sedey lak bunyi nye..) kekekeke..bg mereka yg "bintang" nya sudah pon terang berderang...harap u guys keep going..be loyal..jgn pikir nk tukar kije..sbb, masih ramai lagi graduan yg sedang bergelut diluar ni..utk memasuki industry yg pelbagai bidang ni...ingat~~~..bersyukurlah kamu..


itu saja..

sekian,

CHIAO!

0 comments:

Post a Comment