16 Oct 2011

::Pengkhususan dan Skil itu PENTING!::




Greetings! Salam...

" Nurul..hang kalau ada skills hang bagus..memang buleh hidup..buat duit dengan skills yang hang ada tuh..kalau hang xda..hang pi la cari satu. Saya ingat lagi masa saya baru habis blaja dulu...nak cari kije mmg la susah..dah tu bila dah kije nak pegi kije lain dah xbuleh dah..sbb kije biasa je..skill yang ada tu biasa ja..kalau hang blaja matematik..hang jadi orang yang pakar matematik! macam kes saya nih, kalau setakat duk kijajadi pegawai MARA mmg xbuleh nak buat duit la..xda market. tu sbb saya buat pilihan nak jadi facilitator. x kesah la..faci apa2 pon..facilitator tu ada skill.."

Aku watpa mase tuh????? Aku mengangguk tanda SETUJU!!!!!!!!!!!

"Malaysia ni semua nak blajaq.."

Aku wat pa mase nih?????? Aku mengangguk tanda AGREE!!!!

Begitulah luahan Facilitator company aku. Orang utara. so longhat pon korang tau2 je la kan. Begitulah luahan En.Aznan fasi utk  NOSS bidang Aircond tahap 3 Domestik, tahap 2 & 3 Komersial. Aku jadi secretariat En.Nan utk beberapa hari nih. aku dah start jadi secretary dia dri hari khamis ri tu lagi..

Kalau ada skill mmg orang tabik hormat berserta dengan package spring yang anjal lagi..haha..sebagai contoh, utk bengkel diskusi biddang aircond yg en.Nan handle akan ade 2 or 3 orang panel. Ntah macam mana utk hari kamis ri tuh sorang je yg buleh attend..nak x nak..wat jugak lak bengkel diskusi tuh..daripada x buat langsung..Panel yang hadir tu lak..mmg tersangat la bizi dgn dunia kerjaya dia sebagai aircond engineer yang ade company sendiri. pergh...aku sabo je dgn panel nih..bakal la..ko ni ade skill..ade kelebihan..kalau x..mmg ler..

macam mana aku x bengang..asal start je..ade saje je orang call..pasal contract la..pasal mmber curik tender la..psal customer lari la..ape la..even bini tepon anak demam la..eiiishh..macam2 la.tapi nak wat camner kan..dia PANEL yang ade pengalaman dalam aircond yg bertahun2 lamanya...kita ni nk dia nye input utk NOSS. huhu..Sekali lagi..sebab ape? sebab En Panel tuh ade SKILL yang tergamak banyak nye..

betol pon kate EN.Nan (Aznan)..hidup ni kena ada skill kalau xde..hang pa mmg kontang kanting ler..ngeee..

Dalam industri skill yang dey ol nak ialah dengan bekerja dan mengaplikasikan apa tools yang dipelajari serta yang digunakan setiap kali. So, kalau setkat ngaku ko ade skill microsoft word 2007..agak2 nye..bape kali korang guna pakai? bape banyak knowledge pasal technique capslock wording by using shorcuts  keys?? dan bape banyak ko tau yang word tu sebenarnya ade function lain selain menaip wording je? bende tu sume..kadang2 industri x pandang sgt pon..apa yang dey nak ialah..bape kerap ko guna..kalau korang guna tiap hari2 serta dah bertahun2 duk mngadap word.doc..it is confirm yang korang mmg dah ade skill! dah pro! dah master! paham x ape yang aku cuba sampaikan nih. Skill bagi org industri ialah bape kerap/banyak penglaman ko ade bersama/dengan sesuatu kerja tu..bukan berapa  banyak knowledge/teori yang ko tau!

Bak kate sorang panel dari industri..dia rasa menyesal/kecewa jugak la dengan pembelajaran yang ade kat negara kita nih..Dia kata..

"Terus terang saya nak ckp ni yer..masa sya blajar kat oversea dalam bidang aircond ni..banyak benda saya xtau..banyak tools.equipments yang saya xpenah belajar dah diajar serta didedahkan oleh lecturer saya..saya malu dengan diri saya..tapi xpa..saya teruskan study saya. Saya nekad..dengan ade NOSS ni..sbagai panel yang memberi input saya nak cuba ubah..dari 70:30 sukatan pembelajaran..ke 60:40 or 50:50..."

apa 70:30 tu? pembahagian pembelajaran. 70 is learn about theory. another 30 is practical.

"30 practical mmg x cukup nak hasil tenaga pakar!" tambah panel tu lagi..

Aku tersentak giler!!! mmg betol pon..practikal (latihan idustry) utk 3 bulan mmg x ckup ( yg aku ckp 3 bln ni bg kes course  aku blaja dulu la..aku nye practikal lagi kesian...1 bulan je??..mmg aku teruk kena gelak dgn org industry..sabar babe..)

"awak tau x nurul...in 1995...west country dah x pakai la test pen nih..negara kita masih lagi guna..dey ol sume guna Multi Meter/Amp Meter utk detect/count voltan. masa saya blajar oversea..bila saya pegang je test pen nk check voltan..lecturer saya amek test pen saya..pastu dia rampas.. dia kata ' we're not used THIS anymore..THIS can't let u know the accurate volt..'..haaaaaaaaaa...awak bayangkan camner saya rasa macam tuh.."

"sungguh banyak saya xtau!..demostration/hands on and practical mmg kena ade dalam setiap pembelajaran..kalau x macam mana saya nak hired seseorang tu bekerja jadi technician aircond? buat susah saya je" tambahnya.



Korang ade skill? korang rase betol x ape yg En. Nan tu cakap??

CHIAO lorr!

1 comment:

  1. Mmg betul pun education d negara kita lebih bnyk teori dri prktkl. Sbb negara kita kn sibuk nk mramaikn geng pemikir. sbb knp d overseas, pendedahan kpd tools/praktikal lg bnyk.. bcoz dorg perlukn ramai org b'skill. fyi, org skill d sne dpt sama bnyk income dgn org pemikir je. di negara kita ni x...yg skill dpt sikit je...

    ReplyDelete