27 Oct 2011

::now I uNdErStand::


Greetings!

 agak lama gak la aku x update entry blog aku nih..huhu..nak wat cmner..xde mase..bizi..huang3x..

okaylah..aku nk citer pjg bebenor utk entry kali nih..ok ek? ok la kan..

cengini...

ni mmg x lain dan x bukan..mmg kesah kerja aku..al-kesah kat tempat kerja aku..serta apa yang berlaku kat tempat kerja aku. Seperti yang telah aku ceritakan pada pervious entry yang aku ni kije kat mane..dan ape kije aku..(aku harap korang pon tau kan..nk tau g search entry yg lepas2..)

AKu ni jenis maanusia yang suka jadi pemerhati jer..sbb aku rase seronok tgk gelagat orang. dan aku jenis yang suka amek tau reason/sebab munasab kenapa mereka jadi sekian sedemikian...blabla..bla..blaaaaaaaaaaa...

so, walopon aku xtau ape sebenarnya yg berlaku kat dlm opis aku tuh..aku akan tau jugak akhirnya. hmmm..aku rase org yg byk pengalaman kije mesti akan jumpe bende2 cengini. (apa yang aku tgh merepek nih.....???..xpe teruskan..)

al-kisahnya, mase aku mula2 masok kije..ni 1st day yer..semuanya mmg indah2 belaka..sampaikan yang comot itu comey..yang berkulat itu indah..(just nak cuba guna perumpamaan..ok ker? mesti x la kan..) hahaha..
masok ahri kedua/2nd day aku kije..ok lagi..xda pape yang menarik minat telinga aku ni nak amek tau..segala2 masih lagi indah..masok 5th day of work..aku dah dapat feel yang akak2 secretariat kat tmpat aku kije tu mmg x sebulu mana. aku try gak tnye kak yana (akk yg baru masok kije..tapi mmg knal lama la ngan akk2 sekalian alamm tuh.) dia kata..dey ol sume ok jer...tapi kan..bagi aku x OK..sbb ape..sebab sth is fishy happened around me. aku buley detect taw. then aku tnye workmate yg sebaya dgn aku..hajar..aku tnye la..aka2 ni dey ol ok ke x?  maksud aku relationship dia..ala korang pon paham kan..ape yang aaku maksud kan..dak hajar tu just reply "ntah la..bg hajar dey ol ok jer.."

then hari nih..bila nak masok sebulan aku kije..aku dah paham dengan sepenuhnya..walopon, aku dah taw sikit2 dari segi akak2 tu men perli2..ckp pelan2 (perlahan2)..rungut2...hmm..aku dah tngkap dey ol nye krisis kat situh..jadi punca x seberapa nak sebulu ialah..kes "motokar" dan "tolong x tolong"..



jadi nye..aku dah paham dah skunk nih..aku dah paham yang akak Z x berapa nak ngam dgn akak N & akak L. Akak N & L mmg kamcing. Akak Z lak..independant..i mean xde geng ngan sape2. Akak M, yg lagi sowang tuh..mmg out ler..sbb tgh sibuk nk siap2 an diri nak kawen..ngeeeee...Akak Z suka perli2 akak N & L macam;
"ko jaga baik2 kete aku tuh.." tapi sebenarnye...akak Z maksudkan.."bak sini kunci kereta aku tuh"..tapi oleh kerana x smpai ati nk kate begitu kat opismate..maka deme main perli2..tapi bg yg reti bahasa mmg patot ler paham..bg yg empunya..sepatotnye..bgtau ler boss..tapi bg aku..boss pon patot tau ler dan amek pedulik la sikit..kalau pakai kete tu jarang2 hari xpe la jugak..ni x, buley kate g kl/bangi/pj/shah alam/kajang/nilai tiap2 hari..sapa x sakit ati kete personal jadi kete company. nak2 kete baru..aku paham gak tuh..nak kuar duit byr duit kete mmg perit..nak2 gaji pon x se-masyuk mana. yang akak yg xde kete tu pon 1, ape la salahnya ckp dgn boss yg dey ol xde kete n nk guna kete sape..patotnye bg tau la boss tu akan keadaan tuan empunya punye kereta tuh..
at least,suggest boss beli kete khas utk company or bagi allowance maintanence keter pada sapa yang ade kete..bukan allowance minyak je..tapi maintance pon lar..at least yer..(i mean sekurang2nya..)kalau bg 100 henget tuk maintnence pon dah sejuk perut tuan empnya tuh..(neway, aku xtau la..boss aku byr gaji dey ol tu bape riban..)


habis pasal x puas ati sesama sendirik disebabkan "motokar"

la ni..aku nak citer pasal "x puas ati sesame sendirik disebabkan "tolong"

"aku dah tolong kau..tapi ko xde pon nk tolong aku!" haaaaaa..cenggitu ler punca hubungan mereka sedemikian..kalau dah "korang mesti tolong aku balik..sbb aku dah tolong korang byk.." lebih baik xyah tolong kan? lebih baik xyah volunteer nk tolong/jadik pak sanggup kan??? akan tetapi!!!! tapi..kita hanya nampak/ think on the one side jer..kita x penah pikir situasi org yg bengang bila dah tolong tapi xnak tolong balik" tuh...jadi, kita kena pikir the opposite side lak..(apa yang aku merepek nih..teruskan..still keeps on going nih..)

al-kisah..akak Z (daripada ceritera akk nih) kate dia tolong akk N & L siapkan dokumen. Tapi bila akak Z mintak tolong kat akk N & L teman n jadi typewriter for program..sume bolayan dier..sian akk Z..tapi nak wat cmner kan..akk N & L..baru je dpt berita yang dokumen2 yg depa present tu perlu dihantar segera kesemuaanya kepada organisasi terbabit selewat2nya ISNIN nih!! haaaaaaaaaaa...mana tidaknya..boss aku dah garu2 kepala cam byk kutu je..rase dah nk meletop ker pale dier..tapi aku nak wat cmner..aku yg bru sebulan jagung kije ni ponnnnnn xbape paham ape sebenarnya organisasi terbabit mahukan dari kami ni dengan kadar segera..adakah mereka mahukan sesuatu yang berkualiti atau sesuatu yg berkuantiti semata! (perggggggghhhh..ayat BM aku power seyh...feewwwiittt..)
maka akk Z bengang dan sadis dengan akk N & L yg x dpt bersama ke program yg bakal diadakan dipantai timor. aduhai saleha~~~..

masakan, aku boleyh pergi..di ajaknya aku..bukan xbuleyh nk g..buleyh..tapi bgtaw lmbat watpa..x betah aku..(perghh...sekali lagi ayat BM aku yg power..terasa macam idop zaman hang tuah la pulak..) hoho..lagi satu nk g jauh2, last2 minit yg xde bilik hotel/penginapan  nk tidor..pastu bulyh lak tidoq dlm kete ramai dgn boss n sekali dgn kwn boss..wa suey!! manyak suey meh...x manis orang tua2 kate! (aku xtaw pe nasib deme yer..)

sampai situ je aku nk citer...
sehingga berceloteh lagi..dan
selamat membaca!!

0 comments:

Post a Comment