17 Oct 2011

::Present NOSS Video Shooting Production::

Greetings! Salam...

Entry hari ni pasal presentation..cerita pasal presentation kan..aku ingat lagi masa aku belaja kat U dulu..bila time nak present je..aku dah mula nebes (nervous)..sebab ape aku nebes? sebab kena present dalam english...pastu present lak dalam kelas yang ade student international..yg dtg dari macam2 negara...ditambah lak dengan situasi air cond yg mmg tersangat gamak sejuk-beku nyer..adeh...tapi..kan..aku nak ngaku gak la..aku kekadang jadi nebes nk present sbb aku penah ade experience dimana aku nye present kena hentam giler2 plus siap kena maki dengan lecturer..yang malu nye, bukan english presentation..present kelas BM!!!..kelas bahasa melayu tuh~~!!..memang panas+ pedas+ berasap je telinga aku..walopon itu kegagalan pertama aku..tapi aku masih terngiang2 peristiwa tuh..dalam pada nebes2 nak present..kita mmg xkan terlepas dari apa jua bentuk presentation. lebih2 lagi bila dah masuk alam kerjaya. Present mmg penting oi!!!!

dah..letak tepi dulu kisah lampau aku tuh! (kalau wat esei nih..aku mesti kena maki dgn cikgu, sbb intro aku pjg sgt paragraph nya...)

Bagi aku yang kije under company yg wat NOSS utk JPK..mmg sah2 lah kena confirm present our work of discussion kan?? so..la ni..aku nk citer kat hang pa..pasal peristiwa presentation NOSS bidang Multimedia : VIDEO - Shooting Production..Maka..bermulalah sesi pembentangan NOSS..yang perlu hadir ialah Panel Pembangun adalah panel yang company aku hired..Panel Penilai adalah panel yang di hired by JPK utk menilai (dah nama panel penilai, kije depa menilai je NOSS yg panel we ol dah bangunkan)...facilitator; En. Saiful yang guide panel pembangun yang dari industri untuk menbangunkan NOSS video nih.. Secretariat; aku & kak Lin..Boss aku; En. Nablan, Pengarah JPK; En. Halim, Pengarah Bahagian NOSS; En. Shahrul.

Aku nak cakap satu jer! BEST WOOOO!!! g present NOSS Video ni..we ol present NOSS video Level 2, 3, 4 dan 5. Seperti yang telah aku mentioned kat dalam entry yang lepas2, Level 2 & 3 adalah taraf sijil...yg level 4 lak taraf diploma..dan yg level 5 lak taraf advance diploma. Yg datang present tu sume bukan calang2 orang taw..yang datang menilai pon bukan calang2 jugak orang nye..Panel pembangun dari our side je..En. On (nama nick je..sbb org video production kan..just gune name glam jer) from Big Screen Studio (Video Director)..then En. Iman Zebrafx Sdn Bhd (Head of POst Prod)..yang panel penilai lak..En.Jamaludin from FINAS (producer) & yg sorang lagi tuh..mmg aku xbape nak ingat nama dia..yg tu pon..org kuat FINAS gak..producer filem FINAS.(kalau x silap la.)..oh yer..ade sorang lagi panel penilai dari ASWARA..lecturer yang pro bab Audio..yang aku listing out nama ni are among those who attend the presentation yer..

Walopon NOSS yg dibentangkan tu ada yang lulus bersyarat..dan ada pulak yang kena review semula..bukan bermakna panel yang membangunkan NOSS tu x bagus..dey ol bagus..sbb..nak peringkat kerjaya dalam bidang VIDEO PRODUCTION ni mmg tersngat la meluas...yang nak dibangunkan adalah bidang dalam video cameraman..dari camera operator/rigger (yg tukang gulung2 cable wire camera..) then, ke Asst. cameraman (yg tukang setup camera..) dan terus kpd cameraman yang berjaya.

Banyak info yang aku dapat..sbg contoh;

  • Ramai Producer yang menghasilkan video/filem hebat dan berkualiti buat shooting dalam studio. Sebab boleh kawal semua yang terlibat..sebab tu, producer video/filem bollywood-hollywood byk shoot dlm studio dey ol. Dey ol dah build up studio yang gah2..melabor byk2 utk studio..supaya..ia dapat menjana profit sesebuah produksi. itu yang KRU Production telah dan sedang buat.
  • Bidang Video dan Filem amat berbeza. Camera yang digunakan juga berbeza. Management pon berbeza.
  • Video size nye kecik aje..so, ia sesuai dgn org yang ade tahap sijil level 1 - 3..manakala filem, level (4&5) dip. + Adv. Dip pulak seswai dgn pembikinan filem.
  • pangkat/post as Cinematographer (level master bg bidang cameraman nih) yang ade kat malaysia ni mmg layak diberikan kepada DOP (Director of Producer) yang terBAIK ataupon yg telah melahirkan ramai DOP yang handal2!
  • sape2 saja buleh jadi Producer..kalau depa ada byk duit!
  • Seorang yg master as cameraman kalau dia ade byk duit nak jadi DOP..dey ol xkan jadi DOP yg baik..yg kat ade kt industri filem kita..hanya ade bape kerat je.salah sorang, Raja Mukhriz (xtau la betol ke idok..nama dia)
  • Dlm industri video/filem kita..akademik bukan batu loncatan. sapa yang boleh tahan + ade skill saje akn diterima pakai. kalau korang ade degree...xyah la!! bg dey ol wasting time amek korang..sbb skill yg ade just 30 over 70..xbyk skill.dey ol siap ngaku lagi..sijil2 degree yg dey ol ade sumenye simpan dalam almari. (ini aku ngaku..mmg betol pon!)
  • Dlm industri vid/film gak..dey ol ikot sistem jopun. Org educated kena wat kije kuli before nak jadi expertise in any industry! (ini yg aku rase skunk!)
  • ramai MASS COMM graduates x kesah la..ko tu dari U mana, kolej mana..sume nye zero pasal camera! kalau u guys nak tau..even korang nk wartawan pon kena tau pasal camera tau! (ayah aku pn stuju..sbb ayh aku dulu member baik ngan aziz m.osman- as photographer). Bila di interview pasal suh citer about camera jer..sorang pon xtau pasal camera
byk lagi sebenarnya..tapi just list kan ape yang aku ingat je. yang point last skali tuh..facts from ntv7 nye producer yg cakap eh..en.johnny (rozaime)..walopon aku xde sebut nama dia di awal entry, tapi dia dtg lmbt as panel pembangun..sbb dia ade shooting tv show Pilih Kasih 2...berlolah dtg dri KL ke cyberjaya..aku respect dan tabik sungguh kat en.johnny n en.On sbb snggup dtg utk bngunkan NOSS bidang produksi filem/video nih..

Sebab ape dey ol turun padang?? Sebab dey ol xmau bnda yg sama jadi kat dey ol kena kat generasi mendatang. Knowledge bagus..but the skill isnt there~~!!

Marilah kita renung2kan..dan.......SELAMAT BERAMAL!

CHIAO!

0 comments:

Post a Comment